Ska börja bottenmeta abborre, har lite frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska börja bottenmeta abborre, har lite frågor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska börja bottenmeta abborre, har lite frågor.

Hej. Jag har tänkt utvidga mitt abborrmete med bottenmete för att jag märkt att det ofta kan ge utdelning på stora individer. Funderar över en del saker först.

Skulle vilja få tips på tackel som funkar bäst till det.

Det jag undrar mest över är nappindikator. Vad kör ni för något? Nappalarm? Jag har köpt ålbjällra som man nyper fast på spöet. Kan en ålbjällra fungera till abborrmete?
    Hur vet man när det är dags för mothugg? Direkt det plingar till eller?

Ska bjällran sitta läst ut på spötoppen? Kände att klämmen är riktigt hård, den skadar inte spöet?

Lite funderingar finns det som sagt.

Är ålbjällran helt i metall? Då är det solklart att långvarig användning skadar spötoppen - lacken först sedan går skadan ner till fibrerna.

Är det en helmetallsbjällra du har så vira runt lite eltejp på själva klämman så skonar du spöt.

Jag skulle snarare fiska abborren aktivt med ett s.k. feederspö med en passande topp.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-02-21, 23:02.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bottenmete med haspelspö duger helt klart till en början, dock är ett feederspö (quiverspö även kallat) överlägset att visa nappen, något jag kommer börja nöta med i vår.

Enklaste riggen är en s.k glidande-rigg vid bottenmete, där ditt sänke glider fritt på linan och stoppas av en gummipärla emot ett lekande till tafsen. Se bilden nedan

När fisken tar betet, eller bara är och känner ifall det är något ätbart, kommer den inte känna av blysänket och förhoppningsvis smaska i sig masken med bravur och visa ett napp på spötoppen/bjällra.

Om ålbjällran är helt i metall, inklusive fästet, så kan du som Sir Fish-a-lot säger tejpa spödelen så den inte skadas. Däremot finns det bättre bjällror (kanske några riksdaler dyrare) som har en klämma eller skruvfäste i plast som är skonsam mot spöet.

Kommentera

När jag var aktiv använde jag mest följande tackel:
        1. Trevägslekande med "beads"
        2. Till slangsänke (vilket är överlägset) ca 20 cm nylon av tunnare variant (tunnare än själva tafsen)
        3. Till tackel ca 50-100 cm fluocarbon 0,25, längd beroende på hur i stöten borren är
        4. Krok (hemligt), men storlek 2-4 i de flesta märken kan fungera
        5. En liten stump röd lysslang från importören Darts är ett måste att klä nålögat med
        6. Ruda, mindre mört eller stor löja som bete

Kommentera

Brukar använda vanligt hederligt bottenmete blysänke och 2 upp-hängare samt krokar i lämplig storlek, behöver inte vara något konstigt för att meta abborre. Sedan får du sitta och titta på spö-toppen tills du ser att det är tid för mothugg.

Kommentera

GbgRobin, är detta samma?

Ang min bjällra så är fästet i plast, då är det ingen fara för spöet?

Jag kommer köra med haspelspö. Kommer ändå inte kunna sitta och kika på spötoppen utan det bjällrande ljudet som talar om för mig är utmärkt tror jag.

UL-spö är inte att tänka på vid bottenmete kan jag tänka mig? Sänket är rätt så tungt? Hur tungt ska man använda?

Kommentera

Ja på ett ungefär jag gör bara 2 upp-hängare på samma lina som du har sänket på och sedan lekande, men det blir samma skit i slutändan, det du har funkar fint, jag gör ett vanligt hederligt bottenmete som du kan köpa överallt för mete efter plattfisk,

Lättare att göra det själv så man får krok storlek och sänke i den storlek man vill.

Ett litet råd är att fästa en bit sugrör eller plastslang längs in på upp-hängaren då slipper du ofoget med att upp-hängarna snurrar sig runt huvudlinan

Kommentera

Varför inte berätta vilken krok du använder?
                Det är ju inte som om det kommer försämra ditt fiske...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rulken Visa inlägg
                  GbgRobin, är detta samma?
                  *bild*
                  Det är ungefär samma rigg som jag länkade till, ett paternoster-tackel. Det bästa man kan göra är att hålla rigg och allt annat SIMPELT, för att slippa trassel och trasiga tafsar pga. dåligt knutna knutar.

Fiskar du i strömmande vatten bör du anpassa sänkets vikt beroende så att du kan ligga stilla med tacklet dit du vill fiska. I stilla vatten kan det räcka med 10-15grams sänke (mer eller mindre) beroende på om detta får spöt att böja sig lagom så att man ser nappen och bjällran skakar till när något nappar.

UL-spön är kul att drilla fisk med, men kanske inte optimalt att dänga ut 20-30grams vikter med. På kort till mediumdistansfiske duger det helt klart
                  Senast ändrad av GbgRobin; 2011-02-21, 21:46.

Kommentera

Jag är absolut ingen expert på mete, metar abborre 3 månader om året från sept -nov gör det både med flöte och bottenmete i Malmö kanal,
                    oftast med ett mycket gott resultat.

Kom bara att tänka på en sak, om man har för stora flöten om abborren har svårt att dra ner får man betydligt mindre fisk, blir det inte samma motstånd om dom hugger på ett bottenmete med en stor blyklump på linan?

kanske vettigt att ha en tackel som ger dem lite spelrum?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art