Starkaste jerkrullen från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starkaste jerkrullen från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Starkaste jerkrullen från ABU

Hej
    Jag skall köpa en ny jerkrulle. Eftersom jag är stolt patriot så finns det naturligtvis bara ett alternativ att välja på. Då det blir en hel del fiske så vill man ju välja den Ambassadeur som har den starkaste konstruktionen direkt från ABU. Den Ambassadeur som har den robustaste konstruktionen enligt ABU själva (då har jag inte pratat med en återförsäljare, utan direkt med servicechefen på ABU och han borde ju veta, eller hur?...) är Predator rullen. Om man skall köpa en Predator så skall man välja den senaste modellen. Den identifieras på att det står 1802 på undersidan av rullfoten. Enligt ABU så har 1802-versionen av Predatorn de sista förstärkningarna som är tänkbara för denna rulle. Ev senare modeller kommer troligen bara att få kosmetiska förändringar såsom andra färger, etc..

Det går ju också att välja tex en Ambassadeur 5601 JB (som enligt servicechefen på ABU är nästan lika robust som Predator rullen). JB-rullen kan man tydligen lätt bygga på med delar från UT-reel technology för att göra den extra stark.

Är det nån som vet så är det väl han huh? Jag har haft båda dessa rullar, gillade Predator mer.

Kommentera

Predatorn är fin, men gillar mer Classic Inshore som i princip är samma rulle förutom utväxling och tumtangent vs tryckknapp

Kommentera

Borde inte en Amba i 4500 storlek vara den starkaste egentligen?

Kommentera

Jo - man kan ju tycka det. IOm att den är mindre så är spolaxeln, evighetsskruven,dreven, etc kortare, dvs starkare i sidled än tex en rulle ur 6000 serien. Det som också påverkar är drevens storlek. En rulle med hög utväxling har ju ett mindre drev, än en rulle med låg utväxling. Ett mindre drev blir utsatt för större mekanisk stress än ett större drev.. Därför borde tex en Revo Toro Winch vara starkare än en vanlig Revo Toro

...snillet spekulerar! :-)

Kommentera

Rocket CS enligt mig! inga plast eller lättmetall prylar... ingen tum platta!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Rocket CS enligt mig! inga plast eller lättmetall prylar... ingen tum platta!
              En rulle som tilltalar mig både estetiskt och funktionellt!

Kommentera

Har predator rullen för jerkfiske. Förutom att den är förbaskat snygg så är den bra oxå. Önskar dock att bromsen kunde dras åt lite mer för att slippa använda tummen när man får bottennapp En gång drog jag upp en gammal rostig stålbur mitt i sjön.....tyngsta fångsten för året, garanterat.
                Dock kanske jag hade köpt en Revo idag för att passa handen bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Levve Visa inlägg
                  Har predator rullen för jerkfiske. Förutom att den är förbaskat snygg så är den bra oxå. Önskar dock att bromsen kunde dras åt lite mer för att slippa använda tummen när man får bottennapp En gång drog jag upp en gammal rostig stålbur mitt i sjön.....tyngsta fångsten för året, garanterat.
                  Dock kanske jag hade köpt en Revo idag för att passa handen bättre.
                  Får du bottennapp så rekomenderar jag inte att dra åt bromsen och dra...kan sabba prylar i rullen. Vira linan runt ett håvskaft eller dylikt..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                    Får du bottennapp så rekomenderar jag inte att dra åt bromsen och dra...kan sabba prylar i rullen. Vira linan runt ett håvskaft eller dylikt..
                    Det är en helt idiotisk ide att dra åt bromsen vid bottennapp, jag har förstört 2 drev och pinjonger på det settet.
                    Jag virar linan runt rullfoten.

BTW: Abu har den starkaste bromsen av alla rullar i ungefär samma storlek, Revo Toro tar 11kg och classic rullarna tar ungefär 9kg.
                    Shimano och Daiwas liknande rullar har en bromsstyrka på max 7kg!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 010 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art