Alla isveteraner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla isveteraner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jodå jörgen,har själv åkt igenom några gånger...kallt,kallt så ända ini helv...e blir det...
    panik,näe kan inte påstå det,men en chock blir det direkt. fått hjälp upp ett par ggr, en gång vet jag inte ens hur jag kom upp,stod där på isen bara rätt som det var...tur i oturen har jag inte varit alltför långt från land och bilen, lätt jogging fram och på med full värme,tror jag frusit ihjäl annars,kändes då så i alla fall.
    Med åldern har turligt nog förståndet blivit bättre och absolut första och sista isarna får vara numera...
    Inte ens en tolvkilosgös är värd att riskera livet för....kanske...förmodligen inte...

Har ni möjlighet att prova när räddningstjänsten har övningar med allmänheten och isbad så prova på,tror det är väl satsad tid...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för svaren Tommy, Det var ingen dum ide.

Kommentera

Man måste väl få veta var i landet det frågas om.Enorm skillnad på Lappland och Skåne.Här i dalarna är isen ca 50cm men eftersom det är så mycket snö på många ställen kan också faror lura.

Kommentera

En is är aldrig helt säker! Tex så gick det upp en "råk" på Mjörn i söndags när det var pimpeltävling där! Satt själv ca 6-7km ifrån. Det lät som ett jet plan som startade! Det var några deltagare som var i närheten och dom höll på att skita på sig! Sen blev det en öppning på 2meter bredd med öppet vatten innan det drog ihop sig igen.... Annars inom is säkerhet rekomenderar jag isdubbar givetvis! Var aldrig mindre än 2st! Använd inte flytoverall om du är osäker på isen! Den värmer men det är 10 gånger svårare att ta sig upp om man går igenom! (egen erfarenhet) Jag använder enbart termo byxor och jacka nu! Gick igenom allt för mycket när jag var yngre när man trodde att man skulle få 10 abborrar mer på tunn is......
          Vis av erfarenheten så säger jag bara att ha inte skoter eller flytoverall om du inte är helt säker på att isen håller...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 121 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art