Alla isveteraner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla isveteraner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alla isveteraner

Hej hade tänkt ta mig en pimpeltur nu i helgen. Men undrar över isarna. idag när jag var nere och borrade för att kolla tjockleken, den var ca 30-40 cm, men ca20 cm var skikt is. Och ute i sjön lät det som att isen sprack var 5 min ungefär med 2-3 "blup" ljud efter. Normalt att isen låter så? Eller ett tecken på att man inte bör gå ut?
    Tacksam för snabba svar!

är ju svårt att ge råd om is till andra. Men så pass tjocka isar är inget att vara rädd för. Isen lever hela tiden och det smäller och spricker. På våren är det ännu vanligare. Ingen fara.

Kommentera

men man ska alltid ha respekt och ha rätt utrustning. ta gärna med en kompis typ.

Kommentera

Tack för snabbt svar. Jo varmest rädd för att den var osäker när det smäller i isen. Skikt isen stelnar väl och blir mer kompakt nu när det blir minusgrader igen va? Vilken mer utrustning ska jag ha än isdubbar i säkerhetsväg?

Kommentera

gärna en ispik att känna dig för med om du är osäker, en kastlina är också att rekommendera ...en var!
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vårisarna är dom lurigaste, ispiken hjälper dig föga eftersom även tjock is kan vara lurig. När hålen inte längre blir runda och det lossar stora bitar eller raka stavar är det riktigt lurigt. När isen ser ut som ett pussel och bitarna sjunkar när du trampar på dom borde man eg. inte vara ute.

Ispik och livlina är dock en väldigt bra livförsäkring, något folk borde investera i innan man köper en flytoverall.

Här är ett exempel på hur isen kan bete sig när den börjar bli riktigt dålig.
            Click image for larger version

Name:	Porös.jpg
Views:	1
Size:	640,8 KB
ID:	1760225
            sigpic

Kommentera

en flytoverall är inget jag vill ha på mig om jag hamnar i en vak. vill nog vara lite smidigare då.

Kommentera

Kastlina låter som en mycket bra ide om någon skulle åka igenom! Det gick borra runda hål, men det blev som små rund ringar runt i hålet, så det kanske är på gång att bli osäker när mildvädret går igång igen.

Kommentera

Är det någon här som har åkt i någon gång? jag har inte gjord ännu och hoppas slippa. om det är någon som gjort det hur var det typ om man får panik och hur kom du upp?

Kommentera

hansalinan kan rekommenderas 295-359:- beroende på var du köper den...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art