Fråga till ambassadeurexperter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga till ambassadeurexperter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga till ambassadeurexperter

Nu på vintern så blir det alltid att man håller på å pillar på sina fiskegrejer och nu senast så blev det att jag rengjorde och smorde upp min amba JB som jag tyvärr inte skött så bra
    För två år sedan så skickade jag den på service till abu då jag var för ung(?) och dålig för att själv bedömma om någonting var pajj i den. Tumtangenten kärvade och idag vet jag att jag bara skulle rengjort den ordentligt och smort upp den lite, men men de är oviktigt nu. Vad som hör till den här frågan är att när dom (abu) servade rullen så bytte dom lite saker i den. Det var: spolen (tror dom tänkte byta bussningarna bara men inte lyckades få ut dom för dom är helt trasiga av något verktyg på den gamla spolen), IAR lagret, Plastdrevet som sitter i spolen och driver evighetsskruven, Det stora metalldrevet som säkert har något fint namn och sist så var det drevet som driver spolen (kan det hete pinjongdrevet?) och det är detta drev som frågan handlar om. Det nya drevet ser inte ut precis som det gamla. Skillnaden är att i det nya är det fyra istället för två "hack" där spolen ska haka i när spolen inte är frikopplad. Det nya är även en mm kortare men framför allt så är de fyra hacken i det nya inte lika breda som de två på det gamla drevet. Detta gör att piggarna på spolens centrifugalbroms inte kommer ner i hacken, vilket gör att spolen bara låses från att snurra frammåt (linan ut) men bakåt kan den snurra i och med att drevet "sluttar" åt det hållet. Så när jag vevar och det inte är så mycket motstånd i linan så fortsätter spolen att snurra upp linan några cm efter veven har stannat på grund av spolens tröghet.

NU kommer frågan!
    Är detta någon nackdel? att inte låses helt alltså. Eller bytte abu den delen för att dom hade uppfunnit det nya "bättre" drevet? Och vad skulle fördelen då vara?
    Det gamla drevet var inte direkt slitet heller utan bara lite smutsigt och det känns konstigt att byta en del pga smuts? Samma med metalldrevet och plastdrevet, de var inte trasiga vad jag kan se bara lite skitiga, kan abu verkligen vara så lata så dom hellre byter än rengör?
    Jag har ju kvar alla delar så ska jag använda det gamla drevet istället om ni tycker det är bra?
    Kika på min blogg, enjoy!

Det med fyra hack är till den nyare sex-stiftsbromsen, den med två är till den äldre två-stifts, bytte dom inte den?
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

nepp, de gjorde minsann inte

Kommentera

Hmmm, det var orutinerat av "experterna" Byt till sexstiftaren så är problemen ur världen.
        Senast ändrad av Wreckbender; 2011-02-07, 21:29.

Kommentera

hur får jag tag i en sån då? enklast

Kommentera

ABU-Service eller fråga din närmsta butik om de kan ta hem åt dig

Kommentera

ok tack tack. då kanske man slipper några onödiga overruns också

Kommentera

Jag kan kolla i drömfabriken när jag komma hem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 014 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art