Pimple abborre, tips uppskattas... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimple abborre, tips uppskattas...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har ägnat mig åt pimpelfiske sedan jag var så stor att jag kunde gå och följa med ut på isen och det enda jag kan säga helt säkert
    är att inget råd är säkert mer än att du skall ha fiskegrejerna i vattnet.Det som funkar alldeles utmärkt ena dagen,funkar ibland inte alls nästa gång,ibland skall du ha slaskfritt i hålet nästa gång är ett par nävar slask i hålet det enda som får abborren att våga sig fram och hugga,ena gången tar de vid botten,nästa gång en halvmeter under isen.Många gånger är det bra att leta på fisken genom att borra mycket,nästa tur är det nöttekniken som är bäst,dunka pirken i botten kan vara kanon ibland för att få igång dom,nästa gång sticker dom all världens väg när du gör det...och ibland är gamla hål som du borrade tidigare under dagen det saliggörande.
    Och kanske är det därför jag håller just pimpelfisket som ett av de mest intressanta fisken tillsammans med vertikalfisket som har mycket gemensamt med det.
    Mycket klokare kanske du inte blev av det svaret,men misströsta inte,fisk går det alltid att få,mer eller mindre,det gäller bara att prova sig fram till det som för dagen är den bästa tekniken...
    Det sämsta du kan göra är att låsa fast dig vid en teknik,pirk eller krok/bete,har du otur är det just detta som inte fungerar för dagen...
    En sak är dock också ganska säker,som Elanen säger så hugger stor abborre mestadels bäst precis i ljusningen,att sitta rätt med
    det dom tar på en tidig morgon när stor abborre jagar är en av fiskets absoluta höjdpunkter,men som sagt,underbart är kort och
    huggperioden går över oftast lika fort som den dök upp...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har inte pimplat abborre så mycket men har provat ett par gånger under mycket kalla förhållande. Typ -15 till -20 grader och fiskade på ett par meters djup. Abborrarna som högg var väldigt svaga och när man fick upp dem var dem i stort sätt döda och helt stela. Jag kan även hålla med andra att det känns helt slumpartat vad som fungerar. Ena dagen får man jättemycket och nästa är det helt dött på samma ställe. Om det beror på väder, månen eller strömmar, vem vet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
      7 svar
      1 522 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34