Vad tror ni om detta isfiske-set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tror ni om detta isfiske-set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad tror ni om detta isfiske-set?

Tänkt att ha det för isfisket i sommen för röding men det kanske tom funkar att pimpla efter abborre också? Är ju ganska djupt så går väl lite snabbare att fiska med det än med ett litet vanligt pimpelspö.

Vilka rödingblänken kan vara värt att investera i samtidigt? Använder ni någon form av lekande/tafs för att snabbt kunna byta blänke eller pirk?
    Mormyskor, är det något man använder istället för en vanlig krok till tex rödinblänket?

Edit: Såg att det inte var någon slirbroms på den rullen vilket kanske vore bra att ha?
    Isf: http://www.olssonsfiske.se/miniamb--...039-c-655.aspx + http://www.olssonsfiske.se/pimpelspo...48-c-1072.aspx
    Senast ändrad av Asys85; 2011-02-04, 16:02.

Hej!

Jag kikade på det där kitet förut jag med. Men tycker inte rullen verkar speciellt förtroende ingivande. Har du ingen hyfsat liten haspel rulle du kan använda istället? Sedan är Olssons rätt svettiga på frakten dessutom.

Köp av Jensens Fiske istället: http://www.jensensfiske.se/

Finn hake / dubbel snapper, gör ju att du kan byta tafs (med ögla) eller kedja / mormyska eller krok enkelt.

Spö: 50 cm med rullfäste 59:-

Köp ett ganska mörkt och ett ljust blänke så är du i mål.

Du kan hänga en mormyska på tafs under blänket eller vertikal pirken. Men normalt fiskas denna med ett spö med väldigt känslig topp eller indikator topp på ett ordinärt pimpel spö. Oftast så betar man "myskan" med maggot eller Blood worm.

Doft beten typ Berkley, Gulp! Borde funka fint också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-04, 13:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tjena Jock!
      Den där sidan hade jag inte upptäckt, blir att lägga till favoriter.
      Såg även att dem länkarna jag hade längst ner var helt fel så ändrade dem igen. Skulle jag köpa dem grejjerna får jag en rulle med slirbroms och teleskopspö för runt 200-lappen, vilket verkar rätt prisvärt.
      Flätlina eller nylon då?
      Blir nog samtidigt att köpa ett par handskar i samma veva så man kommer upp i minsta ordervärdet. http://www.olssonsfiske.se/rt-crossw...078-c-767.aspx

Kommentera

Dubbel post.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-04, 17:17.

Kommentera

Tjena!

Ja 200:- för det kitet är ju pris värt. Frågan är om när det är riktigt kallt. Om du kanske ska lägga på ett tunt lager med parafin...typ gnida ett stearin ljus på spö skarvarna så att de inte fryser ihop när du har det ut fällt? Parafin, funkar iaf på blixt lås så det borde gå.

Nylon lina. Flät, suger i sig vatten och kan få rull spolen att frysa fast bla.

Bra pimpel, nylon linor: Normarks röda is fiske lina. Den är praktiskt taget helt stum Syns ju bra dessutom mot isen.

Eller Stroft. Den är knut stark och smidig. Hyfsat stum. Jag kör enbart med Stroft till mina flug och pimpel tafsar.

De där handskarna har jag också. Stoppar vinden . Men som alla neopren handskar och sockor så värmer de inte mycket. Jag har ett par sådana här tum / fingervantar över Crosswater handsken när jag pimplar. Då har jag ändå bra grepp om linan med finger spetsarna utan att behöva ta av någon vante / handske.

Pinewood vanten, har öglor för nack rem och extra kardborre ficka för hand värmare i "finger påsen".

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-04, 17:17.

Kommentera

Hej - skall du pimpla röding på Sommen så rekommenderar jag stadigare grejor - tror inte spöna ovan imponerar på en röding från Sommen.
            Min erfarenhet är att du skall upp i 2,5-3kilos rödingar för att de skall klara minimimåttet som är 60cm - Dvs fisk som gör spenteved av dessa spö.

Många använder spön i ABU pimpel 2-storlek på Sommen - själv använder jag korta relativt styva glasfiberspön ihop med kvalitetsmulti.
            Stora rödingblänken med 3st trekrokar (2 extra hål borrade ca 3-5mm off-center på "långsidorna") i storlek 4-8 är klassiker på Sommen men det funkar säkert med annat också - testa.

Vanligt är att man fiskar 2-3 hål samtidigt - borra hål 15-20 meter från varandra tvärs över en brant och vandra sedan sakta fram och tillbaka mellan hålen för att fiska av hela vattenpelaren.

Kommentera

Då får det bli att köpa Normarks röda lina i samma veva från Olssons isf, aldrig sett röd nylon innan. Vilken tjocklek är att föredra?
              Frusna händer har inte varit något problem för mig än, men då har jag heller inte pimplat när det varit kallare än ett par minusgrader. Håller man sig hyffsat torr med dem handskarna vid tex avkrokning etc?

Jag kommer ju säkert bara pimpla i sommen ett par gånger per år och då mestadels efter abborre men vill även prova på efter röding, så vill inte slänga ut allt för mycket på något som jag kanske inser senare inte är min grej. Skulle det vara så att spöet inte håller om jag får en fet röding på så lär det bara trigga mig ännu mer att skaffa bättre grejer och jaga dem på nytt :=) Tack för bra info iaf Hejan. Du råker förresten inte veta om det finns någon djupkarta för sommen på nätet? Sökt runt lite men inte kunnat hitta något.
              Är först och främst den delen runt Malexander jag fiskar vid.

Kommentera

Om Rödingen är så stor? Då bör det väl bli 0.28 - 0.30 skulle jag tro? Man vill ju inte förlänga drillningen mer än absolut nödvändigt då. För Abborren är 0.18 en bra medel grov lek. Vi har grov borre där jag brukar pimpla. 1 kg fiskar är inte allt för ovanliga. Och har aldrig haft problem med den dimensionen på linan.

Ja, vid av krokning är du inte illa ute med Crosswater handskarna, eftersom det går att öppna finger topparna på tumme, pek och lång fingrarna vid behov. Och du blir ju inte iskall iaf om du råkar doppa de här handskarna i vattnet av misstag.

Men du bör ju se till att du har ett par över drags vantar av varmare sort hur som helst som sagt. Det kan vara vind stilla, eller nästan vind stilla när du åker hem i från och kanske bara typ - 5 C. Men sedan blåser det kanske upp. Och då kan det vara både -10 C och mer i vinden.

Men till borren duger ju ett enklare pimpel spö med fast rulle gott.

Som detta från Olssons:

NYA EVA-spö Nr 2m foam% 29:-

Glöm inte is säkerhets grejorna heller!

Isdubbar.

En längre stav med en dm lång kraftig stål spets och handleds rem till att känna på isen framför dig med + extra stöd.

Vissel pipa.

Kanske även en räddnings lina.

Halk broddar. Om folk investerade i broddar för 90:- - 100:- Så skulle både ben brott och hjärn skakningarna minska på vintern.

Se till att förvara din mobil vatten tätt och helst ganska varmt. Detta med värme handlar om att mobilens glas kan spricka av kyla. Och att mobiler + fukt inte är bra. Vatten bad, ska vi ju inte tala om av uppenbara skäl lol.

Fiska inte ensam om det kan undvikas.

Tala alltid om vart du ska innan du sticker iväg.

Ha reserv kläder med i en vatten tät påse.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-04, 20:49.

Kommentera

Då är du ju på rätt ställe :-)

Känner inte till någon djupkarta på nätet men det finns ett relativt nytt sjökort att köpa + ett äldre handlodat som jag inte vet var/om det går att hitta men som i alla fall jag har en kopia av.

Sommen finns också med på Navionics sjökort till GPS - bland annat på 17P samt på något mindre kort som jag inte kommer ihåg namnet på (har båda och de är inte lysande men ändå användbara).

/Hejan

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Om Rödingen är så stor? Då bör det väl bli 0.28 - 0.30 skulle jag tro? Man vill ju inte förlänga drillningen mer än absolut nödvändigt då. [...]
                    Jodå - det har tagits fiskar på 10+ i nät (länge sedan) men på spö är 8986g (1995) den största, tror jag.
                    Någon annan som vet/minns mer kan väl fylla i?

Brukar köra 0.35-0.40 själv men det är kanske overkill - man drar ju iofs linan över iskanten hela tiden när man "promenadfiskar" så det kanske inte skadar.

\m/ (^_^) \m/
                    Hejan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar