Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Arjeplogsströmmarna byggs ut...
Collapse
X
-
Arjeplogsströmmarna byggs ut...
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
-
Är inte så insatt i just Arjeplogströmmarna men tror som på många andra håll att bestämmelserna om "elcertifikat" kommer att förstöra en hel del.http://svt.se/2.131518/1.1987517/mil...amla_kraftverk
Många små kraftverk har inte råd att reparera eller bygga om så mycket som krävs för att få certifikat och då blir inkomsten från elen halverad.De blir uppköpta av större bolag som bygger nya och gör mångmiljonvinster på bidrag och på att deras el blir "grön".Måste vara nåt fel när man kan bli miljardärer på bidrag.Var det inte bidragen som skulle bort?
Kommentera
-
"Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
Jag längtar varje sommar tillbaka till Arjeplogs ”hemströmmar” strömmarna mellan Hornavan och Uddjaure. Första gången jag fiskade där med mitt 9-fots Arjon splitcaneflugspö var sommmaren 1961 tillsammans med Arjeplogssönerna Gudmar Wennström och Erland Johansson. De vanligaste fiskarterna vi fick var ”Sellak” Sik, Harr och Öring. De flesta Öringarna vägde mellan 1,4 och 2,9 kilo och de allra största och vackraste Öringarna kunde väga närmare 5 kilo, stenhårda i muskulaturen och enormt kämpastarka Öringar som kunde bjuda på långa fighter… Att fiska Storöring i Arjeplogs hemströmmar i midnattssol är en fantastisk upplevelse. 10:an och 12:ans våtflugor med enkelkrok i färgerna Alder, Black Gnat, Butcher och March Brown fångade bra nattetid och speciellt i mulet väder. Alexandra, Coachman, Bloody Butcher och Silver Doctor var helt ”outstanding” under de soligaste dagarna. Det blev många flugfisketurer genom åren upp till Arjeplogs hemströmmar och även trollingturer i Hornavan mellan Jäckvik och _Arjeplog samt i Tjeggelvas. Senaste upplevelsen ägde rum år 2005…
Memories…
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
För er som verkligen vill engagera er i detta gå med i Älvräddarna."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 244 visningar
1 gilla
|