Meta ruda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Meta ruda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Meta ruda

Kort fråga som säkert har många olika svar. Hur ska jag meta ruda? Tänker inte köpa någon utrustning till det annat än krok, lina å sånt utan använda det jag har. Vill ha tips på bete, metod osv. Sen så vill jag veta vart i vattnet man hittar rudan och när den är mest aktiv. Bör jag mäska platsen långt i förväg och med vad? Ja ni vet nog bättre än jag vilka frågor som jag behöver ha svar på.

Mata på bara.
    Kika på min blogg, enjoy!

jag har fiskat ruda en del, jag föredrar majs/räka till rudan, dom rör sig gärna i växlande miljö, vass/näckroser sådana ställen, du kan ju även ta dom på ett "öppet" vatten utan massa dret intill, hur jag fiskar dom är med penn metoden, jag använder ett 4bb flöte sen sätter bb sänken en bit över kroken, och denna tekniken gör att flötet ställer sig när betet lägger sig på botten, och du därmed ser kontakt vid stöttar osv när dom är där, rudan kan även söka sig högre upp och då tar du hjälp av att använda ett vanligt tävlingsmete flöte eller liknande, ta ett flöte med 1gr eller ngt i den stilen, rudan är en känslig fisk, sen med mäskning om du har/vet ett ställe som du fått ruda på räcker det att mäska på plats, om du inte fiskat i vattnet innan så förmäska där så fiskar hinner hitta dit innan du sitter där

Kommentera

Tack! men jag förstår inte riktigt riggningen för "penn metoden", inte heller varför flötet ställer sig när det ligger på botten. Jag är verkligen ingen metare så ni får ha lite tålamod här och förklara tydligt vad allt betyder. Hur är det med linan? funkar flätlina eller bör jag skarva på nylon längst ut?

Kommentera

Penn, du slänger först på flötet sedan sätter du 2 små linbitor/sänken över och under flötet, sen tar du det djupet du ska ha (får mätta av stället du är på), sen sätter du på en krok, sen en liten bit över kroken slänger du på 4st bb sänken, sen är det klart, och varför flötet ställer sig när det är på botten är för att flötet är gjort för att få en reaktion när bb sänken lägger sig på botten att ställa sig upp för då vet den att betet ligger på botten, och jag kör helst med nylon lina då det inte är så spent, så du borde byta lina, för flät är inget för ruda fiske!

Kommentera

Ok, får testa båda å se vad som funkar. Angående bete så tror jag inte fiskarna i sjön är vana att äta majs, jag har hört att det ska vara svårt att få dom att äta det då. Så vad bör jag satsa på för bete och mäsk?

Kommentera

räkor har alltid funka bra till ruda, sen har du mask är en vanlig sak,
            förmäska med majs där och gör deg bomber på mjöl och vatten blanda i majs, så kör du det några dagar innan, kan dom bli intresserade av majs, sen har du små popup beten som går att köpa

Kommentera

Vad är det för ställe du ska fiska ruda på? Är det bjässarna eller tusenbröder bestånd du ska fiska på ?

Kommentera

Inte riktigt säker, rätt liten sjö och jag vet inte hur rudan är, bara att den är där. Tror att det kan finnas hyfsade fiskar, iaf om man vill tro på fiskehistorier. Det jag vet är att sjön är ganska grund på de ställena med näckrosor/vegetation. Iaf de ställen som har har rekat . Kan ha missat nån plats där det är lite djupare, skulle det djupare stället då vara att föredra om det finns gott om vegetation där? Eller går ruda grunt?

Kommentera

Där jag fiskar ruda så förmäska jag inte, och jag använde mig bara utav vanligt mäsk. jag testade mig fram med olika smakextrakt men jag tyckte att sött fungerade bäst. Majs mättar fisken för mycket tror jag. Mäsk ska ju bara locka, inte mata fisken. Mäsket lägger ju sig som en bädd på botten, som fisken suger i sig. Inte så mycket mat för fisken men mycket att göra för att få den lilla maten. Fisken dröjer sig kvar längre på stället dvs. Viktigt att inte övermäska, utan lite räcker, bara så dofterna sprider sig i vattnet och lockar fisken.

Där jag fiskar skulle jag aldrig använda majs, majsen är för stor. Rudan är ju en relativt slö fisk, kanske majsen är för stor vissa dagar. Några maggots/mask på en krok är mycket lättare att få i sig. Kom ihåg att Rudor suger i sig alger och småkryp hela dagen, inte stora majskorn. Jag fiskade på 150-700grams rudor i en damm, massvis med fisk.

Jag föredrar ett riktigt litet flöte när jag metar ruda, helst under 0.5gram, tillochmed det är för stort ibland då rudan inte ens drar ner det under vattnet, det bara går ifrån sida till sida, guppar lite grann. jag använde mig utav en tunn spade end krok i storlek 10 för att inte skada fisken, och för att kunna kroka lätt.

Min taktik kanske inte är den bästa för alla sjöar, och för alla storlekar på ruda, men det fungerade bäst där jag fiskar

Kommentera

Låter vettigt, tack!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 024 visningar