en fisk på ismete, 10 på angeldon, varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en fisk på ismete, 10 på angeldon, varför?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sebring Visa inlägg
    Att variera metoderna är aldrig fel. När jag sätter mina spön mäskar jag några hål, sätter blänke på något, liten mört, stor mört halvdö mört, lågt bly/högt bly, pelagiskt, botten osv. Sen gäller det bara att komma ihåg vilket spö som är vilket. Om detaljerna spelar roll så brukar det bli tydligt efter några timmar. Igår var mäskade hål överlägsna 4-1 i fångade fiskar, blänket gav inte en fisk, och små betesfiskar var effektivare än stora (10:an på en 10cm mört).
    Hur mäskade du hålen då? Mörtbitar? Stör mig när det var så tydligt att de ratade ismetet..
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
      Så du fiskade med sammanlagt 13 redskap?? Förhoppningsvis var du inte själv på alla dom 13 stycken .
      Vi fiskare är lite konstiga om vi träffar på några FD Jugoslaver som står med 6 spön var efter stranden å bottenmetar gös så är dom rovfiskare .Men om 3 pers är ute å ismetar med 6 spön var =18 spön då är det helt okej .

Vi ska vara rädda om vårt fiske så vi kan fiska även i morron . Privatpersoner kan reagera å ta kontakt med resp markägare ¨då blir det ett jävla liv . Det va väll det som hände för nåt år sen när man inte fick fiska med levande bete .

/Fredrik
      Jag instämmer med leon vekligen bra skrivet.

Kommentera

Den här årstiden så brukar ju inte gäddorna röra speciellt mycket på sig. Står mest still. Kan vara en bra ide att byta platser lite oftare nu.
        Senast ändrad av Guest; 2011-01-16, 14:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av sysslolos Visa inlägg
          Hur mäskade du hålen då? Mörtbitar? Stör mig när det var så tydligt att de ratade ismetet..
          Med mörtbitar ja. Skar i små delar typ 1cm skivor och släppte ner. Kan vara så att dina angelmörtar sände ut doft av död/halvdöd fisk. Mäsket ger samma effekt tror jag. Testa även att sänka blyet, det hämmar rörelsen på mörten.

Kommentera

Tack sebring, detta ska testas vid nästa tillfälle!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Jag är inte så värst erfaren på ismete men har alltid fiskat med "cleana" tackel. Många av våra ismetande fiskeprofiler brukar använda tingeltangel och tror att det får igång gäddor som är tröga. Det är nog aldrig fel med lyspärlor etc.

Kanske var gäddorna så pass slöa att de inte tog på de livliga mörtarna på ismetet (antar att du har levande betesfisk) utan föredrog de livlösa angelmörtarna.
              Var stod det att angeldonen var försedda med angelkrokar? Det kan ju vara så men man kan ju inte veta.
              Nu kommer jag väl svära i kyrkan i detta forum då jag erkänner att jag kör med angeldon. Det verkar ju som att det är en sanning att angel fiskare är sämre än ismetare på detta forum.
              Ja jag har testat lånade don med angelkrok vid två tillfällen då vi var många och drygade ut antalet per gubbe, men min erfarenhet om än begränsad är att det är mycket svårare att kroka på angelkrok och dessutom färre fäll. Har dock en bekant som fått två aborrar över kilot med angelkrok då jag var med.
              Jag anser att trekrok är överlägset då kan man kroka så fort man kommer fram till donet. Löper linan ut är det bara bättre då sitter dom i käftvinkeln. Det är lätt att kroka loss och återutsätta. Ofta kan man göra detta i vattnet eller genom att bara lyfta upp huvudet genom isen.
              Lyspärlor brukar jag ha stor framgång med i synnerhet strax innan det ljusnar. Brukar hålla upp dem framför bilstrålkastarna innan jag går ut på isen.
              För två år sedan hade jag stora mettackel med två trekrokar men tror inte att detta förbättrade något så nu kör jag med en Gamakatsu och 7-10g bly på ganska kort tafs.
              Däremot kan det variera stort på vad som går bäst död eller levande agnfisk. En teori som jag verkar efter just nu är att det är bättre att ha livlig fisk ytligt fiskad betesfisk. Den lyses upp från ljusgenomsläppet från hålet och dess rörelser triggar gäddan. Förlänger ibland tafsen för att få längre avständ mellan betesfisk och bly vilket gör den än livligare.
              Däremot när man fiskar vid botten gör det inte lika mycket om fisken är passiv/död. En gammal farbror som berättade hur han brukade beta sina angeldon med angelkrok. (Han fiskade alltid ca 5 dm över botten) Först skickar han ned mörtarna men om det inte nappade medans han satte ut donen tog han upp dem och daskade dem i isen för att passivisera dem.

Sen är det frågan om det är lika sportsligt att hålla linan i handen som spöfånga. Jag kan inte se skillnaden dessa emellan. Blev introducerad till fiske som liten med handdörj för torsk och makrill från mindre båt runt Koster. Det är enligt mig väl så mycket fiske eller mer än att stå och dra upp med ett kustspö.

Angelfiskare med trekrok, Toktorsten
              Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

testa 3 spön och 3 angeldon i stället så oddsen blir 50-50 om du vill testa och se vad som är bäst att ha 3 spön och 10 angeldon blir oddsen på att få mer på angeldonen 66,6-33,3 det säger sitt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Jag är inte så värst erfaren på ismete men har alltid fiskat med "cleana" tackel. Många av våra ismetande fiskeprofiler brukar använda tingeltangel och tror att det får igång gäddor som är tröga. Det är nog aldrig fel med lyspärlor etc.

Kanske var gäddorna så pass slöa att de inte tog på de livliga mörtarna på ismetet (antar att du har levande betesfisk) utan föredrog de livlösa angelmörtarna.
                  Var stod det att angeldonen var försedda med angelkrokar? Det kan ju vara så men man kan ju inte veta.
                  Nu kommer jag väl svära i kyrkan i detta forum då jag erkänner att jag kör med angeldon. Det verkar ju som att det är en sanning att angel fiskare är sämre än ismetare på detta forum.
                  Ja jag har testat lånade don med angelkrok vid två tillfällen då vi var många och drygade ut antalet per gubbe, men min erfarenhet om än begränsad är att det är mycket svårare att kroka på angelkrok och dessutom färre fäll. Har dock en bekant som fått två aborrar över kilot med angelkrok då jag var med.
                  Jag anser att trekrok är överlägset då kan man kroka så fort man kommer fram till donet. Löper linan ut är det bara bättre då sitter dom i käftvinkeln. Det är lätt att kroka loss och återutsätta. Ofta kan man göra detta i vattnet eller genom att bara lyfta upp huvudet genom isen.
                  Lyspärlor brukar jag ha stor framgång med i synnerhet strax innan det ljusnar. Brukar hålla upp dem framför bilstrålkastarna innan jag går ut på isen.
                  För två år sedan hade jag stora mettackel med två trekrokar men tror inte att detta förbättrade något så nu kör jag med en Gamakatsu och 7-10g bly på ganska kort tafs.
                  Däremot kan det variera stort på vad som går bäst död eller levande agnfisk. En teori som jag verkar efter just nu är att det är bättre att ha livlig fisk ytligt fiskad betesfisk. Den lyses upp från ljusgenomsläppet från hålet och dess rörelser triggar gäddan. Förlänger ibland tafsen för att få längre avständ mellan betesfisk och bly vilket gör den än livligare.
                  Däremot när man fiskar vid botten gör det inte lika mycket om fisken är passiv/död. En gammal farbror som berättade hur han brukade beta sina angeldon med angelkrok. (Han fiskade alltid ca 5 dm över botten) Först skickar han ned mörtarna men om det inte nappade medans han satte ut donen tog han upp dem och daskade dem i isen för att passivisera dem.

Sen är det frågan om det är lika sportsligt att hålla linan i handen som spöfånga. Jag kan inte se skillnaden dessa emellan. Blev introducerad till fiske som liten med handdörj för torsk och makrill från mindre båt runt Koster. Det är enligt mig väl så mycket fiske eller mer än att stå och dra upp med ett kustspö.

Angelfiskare med trekrok, Toktorsten
                  Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Ursprungligen postat av sysslolos Visa inlägg
                    Va ute ett pass idag, hade 10 angeldon och 3 ismetespön. Fick 1(!) gädda på spö, 10 på angeldon. Inget konstigt procentuellt sett kanske, det konstiga var att det högg runt om spöna.. Har en tanke om att det kan varit kulorna jag hade i tacklet, var i olika färger. Vad tror ni kan vara felet?
                    Ursprungligen postat av storafiskarn Visa inlägg
                    testa 3 spön och 3 angeldon i stället så oddsen blir 50-50 om du vill testa och se vad som är bäst att ha 3 spön och 10 angeldon blir oddsen på att få mer på angeldonen 66,6-33,3 det säger sitt.
                    Vet detta, därför skrev jag det i första inlägget.
                    Frågan var varför det nappade runt spöet.
                    Tok-torsten: rätt antagit, det var ståndkrok på angeldonen.
                    Man fick som sagt känslan av att de såg "rätt" skadade ut, =minimal energi att jaga, medans mina spö-mörtar var för pigga.. Eller så var det lyspärlorna. Fasen vet hur en fisk tänker..

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                      Så du fiskade med sammanlagt 13 redskap?? Förhoppningsvis var du inte själv på alla dom 13 stycken .
                      Vi fiskare är lite konstiga om vi träffar på några FD Jugoslaver som står med 6 spön var efter stranden å bottenmetar gös så är dom rovfiskare .Men om 3 pers är ute å ismetar med 6 spön var =18 spön då är det helt okej .

Vi ska vara rädda om vårt fiske så vi kan fiska även i morron . Privatpersoner kan reagera å ta kontakt med resp markägare ¨då blir det ett jävla liv . Det va väll det som hände för nåt år sen när man inte fick fiska med levande bete .

/Fredrik
                      Undra egentligen om det finns en enda privatperson som skulle reagera nämnvärt om någon har 10-12 angeldon utsatta då
                      angelfiske sedan urminnes tider bedrivits med detta antal,och ibland mer.Nej, det verkar mer som att de som lägger sig i mest och är mest fördömmande håller till här på fiskesnack...
                      Till syvende och sist är det väl dock de antal fiskar som tas hem som är avgörande om det bedrivs rovfiske eller inte,om man nu inte använder onormalt många redskap som inte tillåts förstås,eller?
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 282 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art