Va ute ett pass idag, hade 10 angeldon och 3 ismetespön. Fick 1(!) gädda på spö, 10 på angeldon. Inget konstigt procentuellt sett kanske, det konstiga var att det högg runt om spöna.. Har en tanke om att det kan varit kulorna jag hade i tacklet, var i olika färger. Vad tror ni kan vara felet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
en fisk på ismete, 10 på angeldon, varför?
Collapse
X
-
"Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara" det stämdehaha , ne skämtåsido , jag tror inte det har med kulorna att göra , nästa gång kanske det blir tvärt om , vem vet ? svårt att säga efter 1 pass ....
[FONT="Palatino Linotype"]The pike is the winner of all fights, without the fight against me ![/FONT]
-
Jag är inte så värst erfaren på ismete men har alltid fiskat med "cleana" tackel. Många av våra ismetande fiskeprofiler brukar använda tingeltangel och tror att det får igång gäddor som är tröga. Det är nog aldrig fel med lyspärlor etc.
Kanske var gäddorna så pass slöa att de inte tog på de livliga mörtarna på ismetet (antar att du har levande betesfisk) utan föredrog de livlösa angelmörtarna.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Jag tycker mig känna igen fenomenet lite.
Att några grabbar i gänget kastar ut 5-10 angeldon med den typiska angelkroken (och det går utmärkt att föra den kroken strax under skinnet så mörten är pigg flera timmar där nere) medan vi andra har 5-10 ismetespön. Angeldonen ger inte sällan fler fiskar.
Men det kanske sitter i huvudet så man bara inbillar sig att det är på det viset.
Inga vetenskapliga experiment har utförts av mig så jag kan inte bedöma alls hur säkert det är
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
Kanske var gäddorna så pass slöa att de inte tog på de livliga mörtarna på ismetet (antar att du har levande betesfisk) utan föredrog de livlösa angelmörtarna.Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.
Kommentera
-
Att variera metoderna är aldrig fel. När jag sätter mina spön mäskar jag några hål, sätter blänke på något, liten mört, stor mört halvdö mört, lågt bly/högt bly, pelagiskt, botten osv. Sen gäller det bara att komma ihåg vilket spö som är vilket. Om detaljerna spelar roll så brukar det bli tydligt efter några timmar. Igår var mäskade hål överlägsna 4-1 i fångade fiskar, blänket gav inte en fisk, och små betesfiskar var effektivare än stora (10:an på en 10cm mört).
Kommentera
-
Så du fiskade med sammanlagt 13 redskap?? Förhoppningsvis var du inte själv på alla dom 13 stycken .
Vi fiskare är lite konstiga om vi träffar på några FD Jugoslaver som står med 6 spön var efter stranden å bottenmetar gös så är dom rovfiskare .Men om 3 pers är ute å ismetar med 6 spön var =18 spön då är det helt okej .
Vi ska vara rädda om vårt fiske så vi kan fiska även i morron . Privatpersoner kan reagera å ta kontakt med resp markägare ¨då blir det ett jävla liv . Det va väll det som hände för nåt år sen när man inte fick fiska med levande bete .
/Fredrik
Kommentera
-
Nope, vi va två. Förstår vad du vill ha sagt men tycker ändå att det räcker med moralkakor på detta forum? Nu kan man knappt felkroka en fisk utan att dödat en hel sjös bestånd. (inget ont menat mot dig).Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inläggSå du fiskade med sammanlagt 13 redskap?? Förhoppningsvis var du inte själv på alla dom 13 stycken .
Vi fiskare är lite konstiga om vi träffar på några FD Jugoslaver som står med 6 spön var efter stranden å bottenmetar gös så är dom rovfiskare .Men om 3 pers är ute å ismetar med 6 spön var =18 spön då är det helt okej .
/Fredrik
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 295 visningar
1 gilla