Serva ambassadeur eller köpa nytt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Serva ambassadeur eller köpa nytt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Serva ambassadeur eller köpa nytt?

Hej. Jag har en JB som börjar bli lite sliten nu och jag undrar om jag ska skicka in den på service eller om jag ska köpa en helt ny rulle? Vart skickar man rullen i sånna fall och hur mycket kommer det att kosta?

MVH

Lämnade in min på närmaste fiskebutik så fixade dom allt med att skicka till ABU å så. Fick tillbaka den med några bytta kuggar å ny spole, tror det gick på nån hundralapp.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

En ambassduer håller ett helt liv . Det som behövs är en fullständig demontering å rengöring , sen kan det behövas nytt IAR lager.Lundgrens fiskeredskap tar väll 150 spänn tror ja plus delar som inte är dyra . Ja tror dom inte är lika noga på Abu men bara snacka med återförsäljare så hjälper dom dig .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
        En ambassduer håller ett helt liv . Det som behövs är en fullständig demontering å rengöring , sen kan det behövas nytt IAR lager.Lundgrens fiskeredskap tar väll 150 spänn tror ja plus delar som inte är dyra . Ja tror dom inte är lika noga på Abu men bara snacka med återförsäljare så hjälper dom dig .

/Fredrik

Stämmer bra, använde den första utgåvan från 50-talet som jag ärvde i säkert 10 år och innan dess hade den använts rätt hårt i saltvatten vid vertikalfiske efter torsk/strömming och jag plockade isär den och smörjde upp den en gång och den blev som ny.
        Nu har jag dock unnat mig en ny rulle pga att jag inte ville förstöra den gamla, killen på berras tyckte också det var dags för en ny rulle när jag berättade hur det låg till
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Tjena!

Hör med närmaste fiskebutik och se vad de kan erbjuda dig... säljer dom abu rullar som nog 99% av alla fiskebutiker i sverige gör så skickar dem den till abu som servar den.

/M
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Tyvärr är service inte det samma som rengöring utan ABU lagar det som är trasigt å lägger på mer fett .
            Min 6600 Cl rocket hade servats så i slutändan gick inte veven runt pga av allt salt i .

Men Lundgrens öppna den å gjorde rent den då blev den som ny ofta är det det bästa.

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Tyvärr är service inte det samma som rengöring utan ABU lagar det som är trasigt å lägger på mer fett .
              Min 6600 Cl rocket hade servats så i slutändan gick inte veven runt pga av allt salt i .

Men Lundgrens öppna den å gjorde rent den då blev den som ny ofta är det det bästa.

/Fredrik
              Ingen som har nått annat bra och enkelt sätt att få bort salt och annat smuts som rullen har samlat på sig? Svårt att komma åt över allt om man ska pilla för hand så nått lösningsmedel kanske?
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Serva, finns inget bättre än en väl infiskad amba med lite patina och massa fina minnen.

Lämna in för rengörning och service eller plocka isär själv, kolla på sprängskissen som följde med rullen. Grovrengör med diskmedel och varmt vatten, en tandborste är bra att skrubba med, se till att torka rent allt ordentligt efteråt. Lager kan behöva en rengörning med kemiskt ren bensin.

Sen börjar det roliga, sätt ihop allt enligt sprängskissen och smörj med rullfett och olja, vad som ska vara vart framgår av häftet som ligger i lådan till rullen. Jag lovar dig att så länge inget är trasigt i den, blir den som ny!!

Lycka till/Robban.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 282 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art