Det finns vilda regnbågar i Ronnebyån också. vanliga öringsflugor bode ju fungera kanon.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regnbåge
Collapse
X
-
Originally posted by ALQ
hade inte du ett grymt tips på hur man kan fiska regnbåge? kanske skulle kunna vara ngt för Ghunter också!
Jag har även kört med samma teknik under våren och då fungerade inte roddmetoden alls. Däremot om jag lät kroken med PowerEgg-paketet få dras efter båten som sakta gled planlöst inne på lävattnet kunde det hända saker.
För den som promt vill prova mitt tvärsäkra tips tar jag det än en gång men jag är inte helt övertygad om dess vattentäthet längre och durkdrivna flugfiskare byter ut syntetdegen mot en lämplig dun eller hårtuss.
RegnbågeTips
Vår, Sommar, Höst och Öppet Vatten.
Detta behöver du för att lyckas.
Gröngula (chartreuse) flytande PowerEgg, en krok i storlek 4 eller 6, nylonlina i 0,18, lättgående leke, ett haspelspö och båt.
Du tacklar så här.
Sätt 2-3 PowerEgg på kroken, eventuellt får du låta ena kulan glida upp över knuten. Det är viktigt att paketet blir rakt och att kulorna inte glider ifrån varandra. Paketet roterar då mindre. Ca en 1,5 meter upp fäster du leket. Eventuellt med någon form av lättviktigt antikink.
Du fiskar paketet så här.
Mata ut ett ordinärt kast genom att låta linan löpa fritt medan du ror. Du ser på vattnet var du började ro och kan beräkna avståndet på så sätt. Greppa linan en linring upp och håll i den när du sedan mycket sakta ror och glider fram. Fäll inte bygeln, så får du behålla spöet i båten! Årtagen gör att kulorna kommer att röra sig oregelbundet upp och ner i vattnet och med en lockande varierad fart. Bågarna hugger tveklöst och krokar oftast sig själva!
Anmärkning.
Jag föreställer mig att att andra färger kan duga lika bra men det är enbart de gulgröna PowerEggen jag har prövat hitintills. Regnbågar tror på allting, enligt min uppfattning!
Det här knepet fungerar även för den som vill jaga bågarna med liten flytvobbler eller flytande jigg men då får man kanske även sätta på ett litet hagel.
Och inte minst! I lite grövre dimensioner är sakta rodd med flytande vobbler och ett sänke ett suveränt trick att lura gäddor med.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 112 visningar
1 gilla
|