pimpla när det är mörkt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pimpla när det är mörkt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• pimpla när det är mörkt?

Nån som har erfarenhet av att pimpla Röding/regnbåge på kvällen när det är mörkt? borde ju alltid vara mörkt under isen så spelar detta nån roll?

Mvh Robin

Min erfarenhet från tidigare när jag brukade pimpla en del uppe i fjällsjöar är att rödingen inte hugger mitt på natten, öringen däremot verkar vara aktiv även när det är mörkt och hugger på en pimpel som hänger stilla i hålet.

Vi hade en pimpelark som vi sov i och även kunde pimpla i om det var tråkigt väder ute. Skönt med Fotogenvärmare....
    När vi la oss att sova så lämnade vi pimplarna nere i hålet och ofta satt det iaf en öring på en av krokarna på morgonen när man vaknade.

Sen så är det sällan helt mörkt under isen, snön släpper igenom lite ljus iaf om den nu inte kommit 2 meter snö och är 1+ meter is.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Min erfarenhet är att det nappar dålig på kvällen o natten under vintern.Visst kan man få någon enstaka öring men man får säkert fler under den ljusa tiden.Men häng på en blinkpirk och testa.Lake är nog den enda som fiskas bra i mörkret.

Kommentera

Jag brukar pimpla ganska mycket, har även testat att pimpla på kvällen. Mina slutsatser är att det nappar betydligt sämre på kvällen. Har testat olika metoder, men inget verkar locka fisken direkt till mer hugg.

Det har nog med ljusinsläppet att göra. Då isen lägger sig och snön faller på blir det mörkt i vattnet. Därför anpassar fisken sitt ljusseende efter dessa förhållanden och blir näst intill färgblinda. Dom får svart/vitt seende... och när du borrar ett hål i isen får du ett ljusinsläpp, det är som att man tänder en lampa i ett mörkt rum. Detta lockar fisken fill området.

Tyvärr så funkar inte blinkisar på natten i den grad att det är värt att lägga dom timmarna med slit för ett napp. Det går givetvis att fiska på natten, men det är betydligt bättre att lägga dom timmarna på dagen. Lake är den fisk du ska fiska på kvällen med bäst resultat
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
        7 svar
        1 522 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sir Fish-a-lot