Börja pimpla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Börja pimpla?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Börja pimpla?

Tjenare funderar på att börja pimpla köpa in sig lite pimpel redskap och testa, vad tycker ni är det värt ett försök att lägga ner några hundra på redskap? har aldrig pimplat förut så vore ju kanske kul att börja med det.

Mvh AmbeXx
    Min blogg Min youtube channel Fiske+Båtar=Livet

Grattis till ett kul val av fiske.Jag började med lite abborrpimpling när det inte nappade på angeldonen.Snart var jag frälst och började också att tävla i pimpel.Försök att få tag på bra pirkar och tips från andra så blir det mycket roligare.Testa gärna pirkarna där du kan se dem nere i vattnet.Prova att böja lite på öglorna och trimma pirken lite.Du kommer snart att få mer fisk på vissa av pirkarna.Kolla hur de beter sig när du rycker och försök att få alla att fungera likadant.Börja fiska vid bottnen vid kanten av vass,grund mm.Sätt gärna en liten länk på kanske 20mm mellan pirken och kroken eller varför inte en 15cm lång nylontafs och en liten mormyschka i änden.Sedan finns det andra sätt att pimpla på.Balanspirk,som jag mer o mer övergått till,är riktigt bra för de stora abborrarna.Även om du skulle fiska efter röding o öring är balansaren utmärkt.
    Borra och leta så kommer du snart att lyckas.

Kommentera

Tack för bra svar saiko

Kommentera

En varning är på sin plats. Risken om du börjar pimpla är att du liksom jag fastnar i pimpelträsket och känner suget varje dag när isarna bär. Det definitivt viktigaste i utrustningsväg är borret. Kasta inte bort pengar på någon billig skit. Försök få låna ett bra borr av någon du känner så att du kan testa om pimpelfisket är något för dig. Ett bra borr kostar från 1000kr och uppåt. På en trög tävling kanske du får borra hundra hål under 4 timmars fiske i 40cm is. Det är trots allt 40m is som du då borrar igenom. Övrig pimpelutrustning i redskapsväg är ju gansha billig sådet kan du definitivt köpa
        Tänk dessutom på att vara varmt klädd, det är inte för inte som de flesta har flyttoverall även om isen är 50cm

Kommentera

Okej tack fiskarlennart jag ska köpa en borr på jula för 350kr för jag vill bara testa lite i år och sen om jag gillar det så köper jag mycket bättre saker till nästa år Mvh AmbeXx

Kommentera

När man pimplar så använder man oftast nylon lina på 0,10-0,20. Om du vill ha mer känsla så skule jag välja ett klent spö med flätad lin och en liten tafs.

Kommentera

Hoppas bara att årets Julaborr är bättre än förra året. Kunde ju vara ett måndagsexemplar som en i fiskeklubben köpte, i princip var det helt omöjligt att borra med . Skäret var troligen felslipat några graders felslipning och det är lika illa som att tälja isen med kniv. Mycket svordomar gick åt när han försökte komma igenom isen. Åkte tillbaka med borret till Jula som ville ge honom ett nytt men han vägrade och fick pengarna tillbaka. Förvissa dig om att du får byta borret eller få pengarna tillbaka om ditt skulle vara obrukbart som isborr
              Ha de gött på isen Mvh Lennart

Kommentera

Undvik Jula skräp. Köp hellre en begagnad. Och byt skär. Blir mer säkert.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Kör du med balans så ska du inte köpa en borr som har en mindre diameter än 135mm. Helst 150mm. Det händer annars lätt att man drar fast balansaren i iskanten och abborren smiter.

Kommentera

Hej,
                    Tänkte också testa pimpla men är osäker vad man behöver.
                    Isborr, pimpelspö, pirk och nåt att sitta på, är det enda jag vet.

Nån som kan hjälpa mig ??
                    Duger denna:

Tacksam för all svar
                    Senast ändrad av Silver Fang; 2012-02-17, 17:49.
                    amatör-fiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 122 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen