Spö och rulle för lätt fiske!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö och rulle för lätt fiske!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö och rulle för lätt fiske!?

Hej alla glada. Gott nytt år på er alla!
    Sitter här och funderar på spö och rulle till lätt fiske. Typ aborre,öring,regnbåge..
    Tror det heter UL-fiske men osäker, roligt att fånga fisk på lätt utrustning!
    Ett spö som jag fastnat för när jag kollat runt på webben är BFT Walker Lite.
    Men kan inte hitta detta spö någonstans!? Har det utgått?

Söker nu råd om spö samt rulle för lätt fiske, hoppas ni kunniga kan bidra med er kunskap!
    Många tack i för hand!!!

Walker light anses väl inte direkt som UL-fiske. Normalt sett när man snackar ul så är det upp till 8-10 gram ungefär.

Walker light är dock ett schysst spö, jag hade ett i spinn varianten för något år sedan. Skön klinga men fruktansvärt fult.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Okey det blir inte för klent då för öringen? nån annan med nån idé?

Kommentera

det blir inte för klent,men spö,rulle,lina och betet/krokstorlek måste komma överens,
        spöt får du försöka hitta ett som du trivs med själv är jag förtjust i major crafts spön
        rullen skulle ja välja en 1000 storlek shimano stradic eller kanske sedona så länge man inte har så mycket broms tryck.
        tunn lina! 0.08 och sen 1,5m fc tafs 0.15-0.20
        och sen små tunn trådiga krokar, dom behöver inte vara superstarka eftersom du inte ska slita up fisken, enkelkrok istället för trekrok

sen får du låta dom bråka ett tag, innan du ens försöker landa dom
        det kan vara fruktansvärt svårt att spesielt då det är en stor fisk

skit fiske!

Kommentera

Vill nog ha ett spö runt 6 fot med korkhandtag, haha mina krav änsålänge! Men för mig är utbudet en djungel... vilken kastvikt/spö är att rekommendera? Gillar verkligen korkhandtagen...

Kommentera

Korkhandtag skall du ju ha om du gillar det. Men 6 fot? På tok för kort anser jag.

Fiskar du från båt eller från land?

Kastvikten beror ju på vilka beten du har tänkt kasta med det. Ett bra allround för abborre/öring/regnbåge är väl 10-30 gram ungefär. Men då är det ju inget Ul-spö vi snackar om.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Okey, Ja kommer fiska både från land och båt! Men dom här ul-spöna då vad är dom till för? Kommer fiska med småjiggar, små skeddrag, spinnare osv..

Kommentera

Du hittar UL spön på fiske och fiskar i malmö! själv är det absolut det bästa spöet att drilla en liten regnbåge på eller abborrar!

Kommentera

Nu bor ju "jaesaren" i stockholm, så han behöver ju knappast åka till Malmö för att köpa ett UL-spö

Jag gillar också att fiska abborre med UL-utrustning, ger en skojig fajt. UL kan till och med få en gädda på 500 g att bli riktigt underhållande.

Att säga att "allround för abborre/öring/regnbåge är väl 10-30 gram" är väl nästan lika relevant som att säga att bra gäddspö ska ta beten över 150 g. Det beror helt på vilken typ av fiske och med vilka beten man vill fiska som avgör. Gillar du beten som oftast ligger mellan 3-10 gram (jigg, spinnare, poppers, etc) så är ett UL-spö grymt, för du får en närkontakt med både bete och fisk som är oslagbar.

Kommentera

Hehe nä lite långt! Men får du tag på ett UL-spö "jaesaren" så tycker jag du ska testa horngädda om du får chans till det. Då skriker det i rullen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 024 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art