Sista meningen betyder att du har ju inte dödat någon fisk..Och Robban Fjällborg tolkade helt rätt..Men det är bara vad jag känner för mitt eget fiske = 100% och funkar bra.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fy f**n!
Collapse
X
-
I Amerika kryllar det av psykopater. Så det är ju inte underligt att det kommer därifrån.
Hoppas dom satarna får ett helvete i sitt liv. Skulle inte vart svårt för min del att häckta i en krok i en av svinen.
Och låta honom hänga i luften ett bra tag.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Hehe, den här gamla godingen...
Vet att den debatterades flitigt på amerikanska forum, men det visade sig sedermera att filmen var en PR-ploj för nån amerikansk djurskyddsförening (PETA?), det ingick i plojen att där fanns en länk så man kunde donera pengar till föreningen efter att ha sett filmen. Skitsmart - men inte så kul att de smutskastar alla som har fiske som hobby
, så frågan är vilka som är värst...
Ingenstans i bilden visas att kattungen krokas, eller annat - däremot finns nån sekvens där det ser så ut men där kan man skönja ett halsband som katten i själva verket hålls i.
Så det värsta som hände var att katten blev blöt - men det kan vara illa nog för en kisse...
Senast ändrad av Mooki; 2011-06-15, 20:44.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Helt omöjligt torde det inte vara att man använder katt som bete... ett vanligt bete i emån förr var just kattungar, fisken man var ute efter då var malen. - men om man tittar på vissa av scenerna ser man ganska klart att det är något som går runt kattungen, lina eller liknande som kroken är fäst i.
Dessutom är det olika båtar, olika människor och allt annat, men alltid samma katter. Dessutom skiljer kvalitén mellan klippen... Det är mycket högre bildkvalité på de med katterna än på alla andra bilder. För att ytterliggare skjuta sank i äktheten är åtminstone ett tackel där de har en haj på kroken utrustat med ett stort jäkla sänke... vilket känns lite kontrapoduktivt.
EDIT: kanske en viss överdrift med vanligt... men det förekom efter vad jag har hört eller läst - kommer inte ihåg vilket för tillfället.Senast ändrad av Discharged; 2011-06-15, 21:05.Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.
Kommentera
-
Var tvungen att fräscha upp minnet lite.
Tydligen ingår filmen i en kampanj från PETA där de vill likställa fisk med kattungar, så alla som fiskar är lika avskyvärda som om de hade fiskat med kattungar som bete.
PETA strävar efter att svärta ner sportfiskare med klippet, de vill (istället för fisk) kalla det som fiskare försöker fånga för "sea kittens", dvs havs-kattungar.
Studerar man filmen ser man att kroken mystiskt ändras från enkelkrok till 3-krok, vattnets färg ändras i olika delar av klippet (filmat i olika vatten) och man använder klippning för att få tittaren att tro att saker inträffar/görs som aldrig händer.
Visst, om nån skulle använda kattungar till bete är det självklart inte OK - men jag har svårt att ens bli det minsta upprörd i det här fallet av den orsaken, snarast blir jag irriterad på den djurrättsorganisation som likställer sportfiskare med katt-plågare. Inte nog med att de smutskastar hobbyn, de utnyttjar folks (falskeligen framkallade) känslor för simpla insamlingkampanjer - ett ytterst oärligt agerande i mina ögon.
Ärligt talat, internet är nedlusat med den här typen av klipp där man försöker få folk upprörda över icke-händelser, sedan försöker man utnyttja dessa känslor för sina egna syften.
Rule #17, #18, #49...
*** Edit ***
Har inte sett någon (hyfsat trovärdig) källa att kattungar används/använts som bete - däremot får man en hel del träffar på forum där folk upprörs över det länkade klippet.
Vore intressant om nån kunde påvisa någon dokumentation.
Tyvärr är det oftast så att många dåligt underbyggda skrönor lever vidare, påfallande ofta är det alltid andra som utöver det bisarra beteendet, typ folket i grannbyn.
Klassisk "Vi - Dom" mentalitet
Kattungar torde inte ingå i det normala kosthållet för särskilt många fiskar, även om många rovfiskar säkert inte skulle tacka nej om det bjöds - fast jag är inte särskilt övertygad om det heller, isåfall borde det vara suveränt med en bit fläskkotlett eller nåt på kroken istf makrill/mört/sill/löja etc.Senast ändrad av Mooki; 2011-06-15, 21:12.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 122 visningar