Vippor till Gösfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vippor till Gösfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mycket smart där! Tycker dock locket ska flyga av om man spänner för mycket men de har du kanske löst. Jag föredrar jag nog att ha hela handtaget fritt under fisket dock men smart lösning som sagt, kul med sånt
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Det var ju ett smart sätt att använda filmburkar... blir att tigga hos fotohandlaren på måndag.
      Själv har man ju bara gjort feeders av dessa.

Nu har jag inte kollat så noga på bilden men locket kan ju vara placerat mot rullen - då går det ju garanterat inte upp när man spänner linan. Möjligen flyttar sig hela burken... om man spänner väldigt hårt.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nej locket far inte upp. Locket sitter fixerat med ett buntband till burken - det blir en vippfunktion. Därefter kan jag spänna så att spöet kröker sig. Jag vill givetvis inte ha lock som far runt bland mina grejer

Kommentera

visst kan det vara en smart lösning men vad ska man med en rigbin annars? Använd istället hake och fäst haken vid den ena spöringen vid transport. fungerar bra för mig iallafall
          Jag använder nästan alltid Fox stubbyzinkers i olika vikter från 8-25g. Tror dessa är tillverkade i tungsten.
          Dom är riktigt bra och funktionen i sig är genomtänkt. Vid gösfiske modifierar jag om 8-grams sänkena och drar upp flätlinestoppers på vardera sida om blyet. På så sätt får jag ett justerbart bly. Har även 5-grams bly men dessa är helt vanliga kulformade varianter och inte gjorda i tungsten.
          Bifogade filer
          Senast ändrad av Cyprinus; 2011-01-08, 11:41.
          Fk Rutilus

Kommentera

Jag har också kört rigbin men man vill ju pilla så lite som möjligt ute i kylan för att "spara på händerna". Så till slut så hade jag alla tafsar på spöna ändå. Då hade jag den sista kroken fast i en ögla (som ditt beteslås) men för att krokarna inte skulle fastna så "piratkopierade" jag s.k. hook protectors (krokskydd) som jag skar ut från en gammal musmatta. Det fungerade helt OK.
            Så här ser de ut ungefär: http://www.qbaits.nl/index.php?optio...d=19&Itemid=26

Rigbinen kommer ju ändå att följa med laddad med extratafsar.

Angående bly så vill jag kunna byta storlek på det vid behov och givetvis vill jag kunna flytta det på linan. Lösningen heter "pike olivette" och jag har en egen variant som lätt flyttar sig ner mot tafsen (vid mothugg). På detta sätt bankar aldrig blyet i toppöglan vid landning av fisk. Så här kan en "pike olivette" se ut: http://www.pacgb.co.uk/articles/olivette.html

Kommentera

Angående glidande sänken som Cyprinus började prata om.
              Jag tycker att när fisken tar betet och löser ut vippan så borde ett sänke som glider på linan åka rakt ner till botten då ingen vippa längre håller linan sträckt. Jag ser flera nackdelar med detta, ett: Linan har onödig kontakt med botten och om det är mycket skräp på botten så kan det skava på linan och i värsta fall fastna i botten. 2: man får en väldigt stor båge på linan om fisken simmar långt bort och man tappar mycket kontakt med fisken vid mothugg eller om man ska känna om det är fisk på genom att dra i linan lite försiktigt.

Går ju att fixa med några flötesstoppar men jag får aldrig dom att hålla sänket riktigt så hårt som jag skulle vilja. Jag funderar på att börja använda päronsänken som man fäster i beteslåset istället eller skeddrag som vissa använder.

Är det bara jag som upplever att detta är ett problem och vad har ni för lösningar å det?
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Du ser väl att sänket sitter fast med slang i beteslåset. Sitter riktigt bra plus att i sänket är det en skåra så du lätt kan byta ut till en annan vikt av samma fabrikat. Så där klirrade vi två flugor i en smäll.
                Det där med skeddrag verkar jävligt coolt. borde vara effektivt också men har inte mer än läst om det i diverse tidningsartiklar.
                Flötestoppersen som är anpassade för flätlina sitter hårt på nylonlina. Detta använder jag bara vid eventuellt gösfiske då man ibland vill ge mörten mer rörelse och det får genom att trycka upp sänket en bit på linan.
                Det finns alltid lösningar.
                Fk Rutilus

Kommentera

Så stubbysinkers från Fox är ju konstruerade som catherinesänken (utbyt/löstagbara) - smidigt. Jag tror dock att pike olivette blir billigare. Man behöver inte klistra fast pinnen så kan man lätt byta mellan olika vikter utan att mixtra med själva blyet.

Som sagt Hampus, det finns en lösning på allt...

Kommentera

Dom är konstruerade så ja. Hehe där går nog inga halta höns hos dig
                    Fk Rutilus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 321 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art