Mothuggsteknik? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothuggsteknik?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mothuggsteknik?

När det nappar på ismetet, hur gör ni för att känna om det verkligen är fisk? Hur lång tid väntar ni?
    Vore tacksam för lite svar för att kunna finslipa tekniken!
    Senast ändrad av PelleC; 2010-12-26, 19:02.
    Man är alltid ett hugg ifrån Succé!

Jag gör mothugg så fort jag ser att den löst ut, dra löst i linan innan du tar upp spöt, om det är tungt så är det fisk på.

Kommentera

no mercy! smyg fram till hålet veva in slaklinan och dra ett stenhårt mothugg så krokarna fastnar i munnen och mörten inte hänger kvar, känns bara onödigt att vänta då kan ju krokarna sitta halvägs till rövhålet när man får upp den...
      http://www.Teamoptimus.net

Kommentera

Tack för tipsen! Nån som har något annat specialtips?

Kommentera

beror lite på vilka djup jag fiskar på men är de grunt å jag vet att mörten inte klarar att utlösa vipen så brukar jag göra mothugg med en gång, är de djup som tex gös fiske då väntar jag känner kollar rulen hur mycket lina de gått ut sen mothug

Kommentera

Har själv haft lite problem med med mina mothugg. Många gånger är det ingenting i andra änden när jag börjar veva slaklina och andra så kommer krokarna upp utan varken mört eller gädda på efter mothugget. Funderade på om jag eventuellt inte väntade nog länge så krokarna inte var i munnen på gäddan och då rycks loss i mothugget utan att sätta sig i gäddan eller om gäddan spottar för att man väsnas för mycket när man tar sig till hålet (fiskar grunt). Eventuellt att krokarna är för stora så att de spottar (två 4or), kör ni med minde eller rent av färre krokar?
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
              Har själv haft lite problem med med mina mothugg. Många gånger är det ingenting i andra änden när jag börjar veva slaklina och andra så kommer krokarna upp utan varken mört eller gädda på efter mothugget. Funderade på om jag eventuellt inte väntade nog länge så krokarna inte var i munnen på gäddan och då rycks loss i mothugget utan att sätta sig i gäddan eller om gäddan spottar för att man väsnas för mycket när man tar sig till hålet (fiskar grunt). Eventuellt att krokarna är för stora så att de spottar (två 4or), kör ni med minde eller rent av färre krokar?
              Har lärt mig lite nu: Rusar Gäddan när du kommer fram till hålet (smygandes, inget ropande om du fiskar grunt) så väntar du tills den har stannat, 5 sekunder, mothugg! Om det står helt still när du kommer fram till hålet så drar du i linan lite löst. (5-10 cm uppåt) Då kommer du (om Gäddan är på) känna ett motstånd eller att linan dras iväg av Gäddan, ta upp spöt, mothugg!
              Jag kör och rekomenderar två stycken storlek 6 krokar!

Kommentera

Känns som ett lotteri det där med mothugg men en sak jag alltid ser till är att krokarna är slipade så skärpan är på topp , en självklarhet kan många tycka men det är inte alltid man har det i tankarna innan man ger sig ut.

Kommentera

Tänkte lägga upp en liten film för att illustrera hur en gädda tar en fisk till skillnad från tex gös.

Gäddan suger in hela fisken på en gång, därför bör du göra mothugget så snabbt som möjligt så att den inte får för sig att varken spotta ut eller svälja helt.

Kommentera

Springer snabbt så fan till hålet, smyger de sista 10, väldigt viktigt. Kör med knarr på mina rullar, så jag ha hört om den har stuckit i väg. Vevar ner till hålet och smäller lungt men bestämt till ett mothugg. Fungerar klockrent! Väldigt få tappade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art