Lågprofil rulle till isfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil rulle till isfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lågprofil rulle till isfiske?

Hej jag undrade om någon har någon erfarenhet av att fiska på isen med en lågprofilrulle för jag har nämligen funderat på att köpa en lågprofil rulle till vertikalfisket men då undrade jag om man skulle kunna köpa en redan nu och använda tillisfisket. Då är min fråga vilken rulle ska man köpa om man först och främst använda den till vertikalfisket? Den får ligga i prisklassen 1000-1500. Vore tacksam för svar.
    God jul

Daiwa Megaforce. Har beställt 2st själv, för var i exakt samma tankar.
    Har testat Megaforcen av Team kamraten när vi vertikalat och kan bara säja att den är helt outstanding med sin twitchbar.
    Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Har en Curado 300 till salu i det prisintervall du nämner..se under annonser.

Kommentera

Har kört lågprofilare till storabborrpimpel några säsonger nu, o lär inte gå tillbaka.

Min erfarenhet av att handlina in fisk (som man gör vid traditionell pimpel) är att det är dagsformen som styr. Ere kallt som fan har du mindre känsel i fingrarna o har ingen koll på finliret (dvs det jobbet som spö/slirbroms gör). Jag har aldrig tappat så lite fisk som när jag gick över till lågprofilare, 0,08 flätlina med 1,5 meter 0,21 FC längst ut. Det går fort att få ner betet, lätt att justera djup, lätt att veva upp o fästa i krokhållaren (inget släpande av 5 meter lina bakom skryllan som körs över av skridskoåkare...).

Enda neg är att backspärren kan bli dum o sluta fungera vid kallare temperaturer (klassiskt multirulleproblem). Har "löst" det med att konstant ha tummen på spolen.

Lite av spö/rulle/användning syns här; http://www.youtube.com/watch?v=MM3488iqEU4

/Dennis
        [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
        -Ta med skräpet hem.
        -Var ödmjuk.
        -Njut. Sluta hetsa o stressa.
        -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Tjena Dennis,

ser onekligen spännande ut. Vad har du för ekolod? Funderar på att skaffa ett smidigt nu till vinterfisket.

Förresten... är det rosa Fireline jag ser?
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Tjena Dennis,

ser onekligen spännande ut. Vad har du för ekolod? Funderar på att skaffa ett smidigt nu till vinterfisket.

Förresten... är det rosa Fireline jag ser?
            Visstfan ere "din" fireline!

:-)

Lodet är ett portabelt cuda 128 köpt här på FS för 600:- för snart tre år sen...
            -Ta med skräpet hem.
            -Var ödmjuk.
            -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

Kommentera

Ha! Har ett cuda 128 ligger nu blir det till att göra i ordning det för isfiske
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vilka inställningar har ni på ekolodet när ni använder det på isen? För jag har testat med att ha det på isen men har aldrig fått det att funka till 100%. Men tillbaka till vertiklrullen vilken ska man köpa om man vill att det ska vara lite kvalitet på det? Vilket märke och
                Modell?

Kommentera

Ursprungligen postat av mörtface Visa inlägg
                  Vilka inställningar har ni på ekolodet när ni använder det på isen? För jag har testat med att ha det på isen men har aldrig fått det att funka till 100%. Men tillbaka till vertiklrullen vilken ska man köpa om man vill att det ska vara lite kvalitet på det? Vilket märke och
                  Modell?
                  Inställningar på Cuda`n; känslighet 90%, chart speed 25%. Det jag VILL se behöver inga tokavancerade inställningar; betet och eventuella fiskar som passerar i ekolodsbilden. Cuda 128 räcker gott o väl.

Rulle behövs heller ingen avancerad för pimpelfisket. Jag har nån Rozemier som blev över i ett spö-köp. På spö nr 2 har jag visserligen min ena megaforce, men twitchingbar e overkill till pimpel. Bara rullen har pålitlig broms o tumknapp o får plats i handen så är jag nöjd.

/D
                  -Ta med skräpet hem.
                  -Var ödmjuk.

Kommentera

personligen skulle jag aldrig använda mina sommarrullar till vinterfiske då dom tar stryk av kylan. om jag vore du skulle jag köpa kinetic rullar till isfiske, som kostar 100-300 kr styck

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 010 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art