Ärr och skador, vem är värst (klantigast)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ärr och skador, vem är värst (klantigast)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ärr och skador, vem är värst (klantigast)?

    Tänkte på filmen hajen när de sitter i kajutan och skrävlar om vem som har råkat ut värst och har det största ärret.

    Fiske innebär att man ska handskas med vassa prylar, ofta på en trång yta och ibland onödigt nära varandra för att få en bra kastvinkel för att nå in i just den där kilen där fisken står. Jag har sett en del läskiga foton och hört en hel del berättelser om folk som krokat det ena och det andra med ytliga mothugg osv.

    Personligen så klantade jag till det i somras då jag skulle kroka loss en gädda och från en buster och lyckas få en av krokarna genom fingret samtidigt som gäddan satt kvar i den andra kroken. Det var en upplevelse jag hade kunnat vara utan.

    Vad ni andra råkat ut för? Bildbevis är önskvärt

    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

  • #2
    Isborr

    Jag stod och väntade på polaren en tidig morgon när vi skulle ut på lite ismete. Då ser jag att min 200mm rantanen har tappat skärskyddet,tar ut borren ur bilen och ställer borren lutande mot bilen. Nu ser jag att skosnöret gått upp och böjer mig ner för att knyta,ser i ögonvrån att borren faller och med en snabb reflex så "räddar" jag borren genom att slå upp handen rätt över eggen. Jag blir sittande brevid bilen med en krftigt blödande hand. Det kommer en gubbe med hund förbi och tittar på mig och säger "det där ser inte bra ut. Då kommer jag på att polaren flyttade helgen innan och kontantkortet mitt är tomt. Polaren ringer efter en stund och hämtar mig för att åka till sjukan för att sy lite. Lika bra att jag säger det själv. Jag svimmade i bilen på väg till sjukan,tål inte blod så bra.
    Bifogade filer
    Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

    http://www.kingofmälaren.se/

    http://xn--kingofmlaren-mcb.se

    www.huntyardberras.com

    www.bjerks.se

    http://leech4you.se/


    Fångstgaranti

    Kommentera


    • #3
      hehe bra där jensa
      Jag har klarat mig bra från fiske "skador" förutom när jag skulle filea en fisk för några år sedan, jag lyckades tappa kniven så den skar av senan ut till stortån, sen stack en liten del av spetsen ut på andra sidan av foten jag tok svimma, var lite mer än vad jag klarade av !

      Kan man inte, ska man inte

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
        hehe bra där jensa
        Jag har klarat mig bra från fiske "skador" förutom när jag skulle filea en fisk för några år sedan, jag lyckades tappa kniven så den skar av senan ut till stortån, sen stack en liten del av spetsen ut på andra sidan av foten jag tok svimma, var lite mer än vad jag klarade av !

        Kan man inte, ska man inte
        Ja du grilja,vi får hoppas att det inte händer nåt när team tail e ute för då får Spy det jobbigt. Men han orkar nog bära 2 st killar på 100+...........
        Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

        http://www.kingofmälaren.se/

        http://xn--kingofmlaren-mcb.se

        www.huntyardberras.com

        www.bjerks.se

        http://leech4you.se/


        Fångstgaranti

        Kommentera


        • #5
          Kul tråd

          Har blivit akuten två gånger för mig när jag var yngre. Båda gångerna med mörtkrok, storlek mindre, sittandes i fingrar.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av big catch Visa inlägg
            Ja du grilja,vi får hoppas att det inte händer nåt när team tail e ute för då får Spy det jobbigt. Men han orkar nog bära 2 st killar på 100+...........
            Det är lugnt jag tar en Ankarslav i varje hand, efter fisketurens slut alltså.
            Annars funkar ni väl lika bra som drivankare som innan

            Själv har jag "bara" krokat mig i läppen:

            Click image for larger version

Name:	Gamakatsu.jpg
Views:	2
Size:	23,9 KB
ID:	1760136

            Blev ett kortare avbrott i fisket för besök på akuten.....

            Kommentera


            • #7
              aj aj det där ser inget vidare ut. jag har en hel del storys från bland annat guidningar. tänk dig att ha 5 pers. som aldrig använt ett kastspö i samma båt.
              jag själv har haft en jävla tur, med tanke på att jag blivit av med både keps och solglasögon från kunder som inte riktigt har koll. men ingen krokning.
              däremot på egen hand har det hänt flera gånger, men jag har lyckats lösa det själv genom att ALLTID ha bra avbitartänger i båten. värst var väl när jag fick en gädda på 2,5 kg på en bomber. gäddan satt i mitten kroken. jag fastnade med ena handen i bakre kroken och i panik slog jag upp andra handen som fastnade i främre kroken. nu satt jag fast med båda händerna i en spallande gädda i mitten. en krok satt dessutom på ovansidan av handen.

              på bilden en polare som fick en wobbler i kinden ; )

              dessutom är min kollega på butiken mycket skadad under fiske. vad sägs om att hålla i en filékniv med en hand full av gäddslem och sedan slå ner kniven i ett rensbord. handen gled över "stoppet" på kniven och ner över bladet...... lillfingret ser ut som en kattpenis
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Jag skulle kunna ta ett kort på mitt knä men det var många år sedan jag fick sy ihop det så det syns knappt. Jag var så klantig att jag satte mig på isborret och skäret skar rakt in i knä leden. Det kändes inte nått så jag fortsatte fiska. det blödde inte heller och jag låg med knät öppet och snittet glipade stort rakt in under knäskålen. Jag var väl 12-15 år så man visste inte bättre. Men när polarns föräldrar kom ut på isen och såg detta så var det bara att åka till sjukan och sy. På sjukan sa dom att jag hade haft tur för hade jag inte haft så många lager med tjocka kläder hade det slutat riktigt illa.
                sigpic
                http://jerkskadad.blogspot.com

                Kommentera


                • #9
                  Skador har jag klarat mig ifrån men jag har iallafall lärt mig genom trial-and-error att det inte är nån vidare lyckad kombo att stå med ena foten på bryggan och den andra i båten med en spann fiskegrejer i famnen, då får man bada.


                  I vintras lyckades jag få upp en enda gädda på spinn men när jag skulle ha upp den över kanten på isflaket jag stod på säckade isflaket ihop och gäddan höll på att bogsera ut mig till havs innan den tröttnade.

                  Kommentera


                  • #10
                    själv stog man o flugfiskade på en brygga, pang ! så slog jag i handen i ett rör som stack upp i från bryggan, 2 fingrar gick av så man såg benen ,,, inte skönt het enkelt

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 848 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 173 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    946 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 658 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X