Sätta dit extra motorfäste? Tips behövs! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sätta dit extra motorfäste? Tips behövs!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sätta dit extra motorfäste? Tips behövs!

Tja!
    Som ni säkert förstått så har jag en fråga. Skulle jag kunna sätta ett extra motorfäste på min Höga Rodd 430 Sport, så att jag kan ha både en elmotor (Minn Kota 50) och en Suzuki 6HK samtidigt på båten? Tror ni att det skulle bli för tungt för den båten?

Hade tänkt på ett sånt fäste.. Vad tror ni om min idé?

Här kommer en vacker paintbild som visar hur det skulle se ut!
    Click image for larger version

Name:	Motorfäste.jpg
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	1804898

Tack för hjälpten
    Inget liv utan fiske

En elmotor väger inte mycket, det är inga problem att montera det rent viktmässigt.
    Har själv haft elmotorn där bak i en kortare (dock tyngre) båt och det fungerade helt ok.

Kommentera

Inga problem tyngdmässigt men det fästet är overkill för en elmotor!

Prata med lokala smidesveerkstaden så gör de en mått beställd plåt alu eller rostfritt som Du bultar i akterspegeln med genomgående bult, den ska sticka upp över kanten så Du kan fästa elmotorn och så fäster Du en bit marinprlyfa på varje sida så fäster motorns fästskruvar bättre.

har gjort så på 2 båtar förut med gott resultat ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Inga problem tyngdmässigt men det fästet är overkill för en elmotor!

Prata med lokala smidesveerkstaden så gör de en mått beställd plåt alu eller rostfritt som Du bultar i akterspegeln med genomgående bult, den ska sticka upp över kanten så Du kan fästa elmotorn och så fäster Du en bit marinprlyfa på varje sida så fäster motorns fästskruvar bättre.

har gjort så på 2 båtar förut med gott resultat ;-)
        Okej, tacktack. Ska se vad det blir för fäste. Har dock ett likadant fäste på en annan båt som elmotorn brukar sitta på, och det fungerar ju. Skulle vara bra om jag fick något annat tips på motorfäste som man kan köpa!
        Inget liv utan fiske

Kommentera

Ingen som vet något annat motorfäste än det från Biltema?
          Inget liv utan fiske

Kommentera

Själv hade jag inget fäste, bara en planka jag drog fast emellan när man skruvade fast motorn i aktern.

Kommentera

Linder har ett fast motorfäste/platta som tillbehör. Det kan passa.
              På brorsans HR 390 gjorde vi en aluplåt som är bockad över "kanten" bak och skruvad genom sargen där relingslisten sitter. Funkade sådär, vibrerar en del.
              Ska kika vidare på det till våren men vi kommer nog att kapa ur en bit ur sargen och relingslisten istället så att elmotorn blir monterad över akterspegeln som vanligt. Brorsan tyckte även att elmotorn blev för hög. Får sitta med armen uppåt eftersom man sitter så lågt i hans båt. Det blir slitsamt i längden.
              Har du kollat på http://www.piscatus.com ? Där finns en hel del tips om du kikar runt lite.
              Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske-Feber Visa inlägg
                Tja!
                Som ni säkert förstått så har jag en fråga. Skulle jag kunna sätta ett extra motorfäste på min Höga Rodd 430 Sport, så att jag kan ha både en elmotor (Minn Kota 50) och en Suzuki 6HK samtidigt på båten? Tror ni att det skulle bli för tungt för den båten?

Hade tänkt på ett sånt fäste.. Vad tror ni om min idé?

Här kommer en vacker paintbild som visar hur det skulle se ut!
                [ATTACH]27657[/ATTACH]

Tack för hjälpten
                Hej Anton;

Det är både enkelt och miljövänligt att placera en MINN KOTA Endura 50 http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm som trollingmotor på babords sida av akterspegeln bredvid din ordinarie transportmotor. En MINN KOTA Endura 50 väger 12 kilo. Du kan gå in på mina bilder här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_03.htm för att se det extra elmotorfästet av marinplywood på min gamla Askeladden. Det går bra att såga till flera skivor av 20 mm marinplywood, limma ihop dem och sedan skruva fast dem med fyra genomgående bultar mot baksidan av akterspegeln.

Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack föt tipsen!
                  Inget liv utan fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
                    Själv hade jag inget fäste, bara en planka jag drog fast emellan när man skruvade fast motorn i aktern.
                    Har också en HR 430S och tänkte sätta en planka på aktern och sätta dit en Watersnake 30 eller 34. Den har rigglängd på 76cm precis som Minn Kota 30.
                    Min fråga är om 76cm rigg blir för kort när man sätter motorn bredvid akterfästet? För kanten bredvid är ju mycket högre upp. Tänkte om riggen inte räcker till då när det är den kortaste?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34