Isbill eller Isborr, vad ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isbill eller Isborr, vad ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isbill eller Isborr, vad ska jag välja?

Är nybörjare inom vinterfisket och har nyligen skaffat mig en hyffsad utrustning för att ta tag i vinterfisket på allvar, men saknar kanske det viktigaste av allt, ett redskap att ta sig genom isen med.
    Har bara provat en isborr som var köpt på JULA om jag minns rätt, och tycker den funka riktigt bra, men då har jag inte heller provat någon annan.

Även pratat lite med en lokal fiskare som varit med i gemet en ca. 50år, och han använder sig alltid av en såkallad Isbill, som säkert har ett par decennier bakom nacken, och det är det smidigaste och snabbaste sättet enligt han, att ta sig igenom isen. Han drog i början av året upp en röding på 9kg i Sommen och då krävs ju lite rejälare hål och det kan man enkelt reglera med en isbill.

Men ni andra här som har provat båda kanske, vad föredrar ni?
    För och nackdeler för respektive val?
    Isbillen känns ju lite smidigare att bära runt på med kanske men samtidigt vill man ju ha dem runda fina hålen när man ska pimpla

Har ingen större koll på hur Isbillen ser ut men antar att dem är ganska lika stål/brytspetten? http://www.jula.se/brytspett-130957 tex

Antingen blir det Isborren eller ett sådant spett från Jula lutar det åt. Kommer inte vara ute allt för mycket på isen misstänker jag så det enklaste duger gott och väl för mig.
    Senast ändrad av Asys85; 2010-12-05, 19:42.

isbill e ju bra om man e osäker på isens tjocklek och hugga sig fram med fast för fiske då lär du ju tröttna fort om isen e mer en 10cm.. så borr hade vart ett självklart val för mig sedan om du bara ska pimpla mm behöver du ju inte 200mm fast ett bra allroundborr e 150mm då får du upp en större gädda med lite vilja och har du då en isbill kan du hugga det större om den inte kommer upp..

Kommentera

Ok! Men man riskerar inte att skapa sprickor i isen med isbillen då?

Kommentera

Med en slö borr så tröttnar du å vinterfiska . Gå i hop med en eller flera kompisar å köp en rantannen blå 205 mm . Den kostar över 2000 . Men det är jättestor skillnad på borr å borr man får vad man betalar för.
        Mora har tyvärr ingen bra borr i den diametern . Isbill ska du skrämma i väg fisken till andra sidan sjön.

/Fredrik

Kommentera

Har både en isbill och ett isborr i storlek 200 mm. Början på vintern, när isarna är tunna är isbillen perfekt då man kan hacka sig fram och det blir en stor säkerhet samtidigt som man kan göra stora hål. Men när isarna blir över 10 cm så blir det betydligt jobbigare att stå och hacka hål än att ha ett bra borr och göra hål med. Då är borret betydligt smidigare tycker jag.. Var rädd om borret då kronan/skären är känsliga för smällar och var noga med att det inte blir slött, då är det värdelöst.

Om du ska fiska gädda så ska du minst ha ett 200 mm borr, det är enligt mig redan då gränsfall om man får en stor gädda och isen är tjock. Det går men risken att tappa fisken blir också betydligt större.

Kommentera

Jag har nyligen köpt en Mora Nova 160 mm och blev vid provborrningen i helgen mäkta imponerad av hur lättdriven den är (iofs tunn is). Det är bra med lite nytänk på borrfronten eftersom isborrarna i princip sett likadana ut i årtionden. Siktar på att borra treklöver när det är dags för ismete och billa upp emellan.

Kommentera

Skrämma iväg fisken, ja där sa du nåt :P Inte det bästa att börja hacka som en galning på sitt favoritställe för abborren kanske.
              Att borra 2hål precis bredvid varandra för att få det lite störra då?
              Hade nog tänkt mig att fiska mest efter abborre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                Skrämma iväg fisken, ja där sa du nåt :P Inte det bästa att börja hacka som en galning på sitt favoritställe för abborren kanske.
                Att borra 2hål precis bredvid varandra för att få det lite störra då?
                Hade nog tänkt mig att fiska mest efter abborre.

Om du ska fiska mest abborre så skulle jag rekommendera ett isborr.. Ett 150 mm borr är bra allround borr för abborrfiske, ädelfiske osv.. Klarar dessutom att få upp en gädda på ett par kilon om det skulle va så. Sen finns det ju mindre borr ändå, men är mer för tävlingsfiske då det ska gå snabbt som busen.

Går som du säger att borra två hål bredvid varandra, eller till och med 3 hål, som en triangel. Men blir ju jobbigare desto tjockare isen är. Vid abborrfiske behöver du ej göra det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 326 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art