Storabborre, ekolod, metoder och tips... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storabborre, ekolod, metoder och tips...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storabborre, ekolod, metoder och tips...

Att jaga storabborre med ekolod är kanske det roligaste isfisket som finns...

+FishEco.se
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Grymt trevlig läsning!

Tack som fan.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd..

Kommentera

...kul att du gillade det...
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Trevlig läsning, engagerat, kunnigt och intressant.
        Alltid kul med web-artiklar som håller bra kvalitet och har ett bra språk, det börjar kännas ganska sällsynt...

Kommentera

Sällar mig till hyllningskören, -mycket trevlig läsning!

Ekolod vid pimpel på storabborre ÄR en grym ögonöppnare. Det är SÅ många gånger som jag sett fisk på lodet o därmed setat kvar o nött för att till slut få hugg, medans kamraterna hunnit borra nya hål utan att få nåt. Undrar hur ofta folk går ifrån till synes tomma hål där det står en kluns under (som de då inte sett eftersom de inte använder lod)...

Det vände upp o ner på mitt vinterfiske på abborre i alla fall när jag började med det förra säsongen...
          [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
          -Ta med skräpet hem.
          -Var ödmjuk.
          -Njut. Sluta hetsa o stressa.
          -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Knudor, ja sen du började fiske med ekolod vid pimpelfiske tillsammans med vårat pimpelgäng. Har det blivit mer givande och spännande.
            Senast idag när vi var ute, så stiger pulsen. Speciellt när du berättar att abborrarna smyger fram mot balansaren, mormyskan, eller pirken. Fördelen är ju att knudor med ekolod, är ju att man mer taggat att fortsätta fiska. Speciellt om det är trögt.
            När han berättar att han ser fisk på lodet.
            Ett jättekul komplement till det vanliga isfisket.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Kul Knudor, du är en av dem redan frälsta En av slutsatserna är verkligen att man inte ska borra ihjäl sig, fisken finns där, då är det bara att härda ut. Vi experimenterar oxå med doftmedel, återkommer om det...
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                Kul Knudor, du är en av dem redan frälsta En av slutsatserna är verkligen att man inte ska borra ihjäl sig, fisken finns där, då är det bara att härda ut. Vi experimenterar oxå med doftmedel, återkommer om det...
                Jag kör också med ekolod och stannar ofta kvar när jag ser fisk. I Fiskefebers nya nummer är det däremot en artikel om storabborre och där förespråkas den aktiva uppsökande taktiken med ständigt nya hål. Det kanske fungerar bättre att byta hål oftare om fisken jagar mer aktivt på framåt vårkanten? Hur som helst förkortar ett ekolod tiden mellan hugger vid jakt på större abborre och ger en extra dimension åt fisket.

Kommentera

...Spännande, den måste jag läsa, inte fått nummret ännu. Just när det gäller storabborren så tycker jag att det är bättre att inte jaga den, av de skäl jag skriver i artikeln. Det har lixom aldrig lönat sig. Men, jag har ändrat mig så många gånger när det gäller fiske så att det är löjligt
                  Senast ändrad av Jan O; 2010-12-06, 08:23.
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Började använda ekolodet till is fiske redan 1997 och är ett mycket bra hjälpmedel,speciellt när stor abborren jagar i mellanskiktet botten och isen,det är lätt annars att missa då många pimplar bara efter botten. Det som också är bra är att variera balansare, jag varvar med Ässä balansare med ekorre hår, och Nils Master och Rapala, ofta är balansare med hårstjärt överlägset just den dagen,varför kan man undra? men värd att pröva.
                    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 243 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art