Väga Vs Mäta (Gädda) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väga Vs Mäta (Gädda)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Väga Vs Mäta (Gädda)

Jag har funderat ett tag på att sluta väga mina gäddor, det finns såklart både fördelar och nackdelar med detta:

Fördelar:
    Mer skonsamt för fisken
    Lättare
    Snabbare
    Om man får en gädda innan lek som är 110cm så väger den mycket mer än om samma gädda fångas precis efter, därför tycker jag att längd visar hur bra man är på att fiska mer än vikt eftersom gäddorna alltid blir längre med åren men tjockleken beror på olika årstider.

Nackdelar:
    Nästan alla väger, svårt att jämföra med andra

Vad tycker ni? Vad är bäst, väga eller mäta?
    48
    Väga
    54,17%
    26
    Mäta
    45,83%
    22

Jag gör såhär att jag mäter alla gäddor som jag kan uppskatta mig till en metergädda då jag för statistik på hur många metergäddor jag tar osv. Så ser jag att gäddan är lång åker måttbandet fram. :-)

Väger, det gör jag enbart om gäddan börjar närma sig 110cm i längd och jag kan uppskatta den till 8.5-10+kg.

Jag säger som du lite halvt om halvt att längden är nästan mer spännande, den har blivit mer och mer spännande med åren tycker jag. Men å andra sidan så tror jag inte det är så mkt mer skonsamt för fisken om jag enbart mäter då jag väger den i gäddsäcken som är väldigt skonsam mot gäddan.

Som du själv säger, finns både för och nackdelar. Jag mäter alltså när det börjar likna metergädda och väger när det börjar lukta tia!
    www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Jeg er helt enig, jeg har lige fanget en gedda på 125cm, som vag 13.5 kilo. I Februar ville denne fisken vager 15+

Jeg tycker at lengd er mycket mehr retvisat set tavle på, og mer skonsamt for fisken.

BDFI.DK

Kommentera

Jag tycker vikten är coolare ..... men som du säger är längden förmodligare mer rättvisare bedömning för en sk ("helårs" eller allmän bedömning) ........

Kommentera

Precis!!

Ursprungligen postat av AhlqvistarN Visa inlägg
          Jag gör såhär att jag mäter alla gäddor som jag kan uppskatta mig till en metergädda då jag för statistik på hur många metergäddor jag tar osv. Så ser jag att gäddan är lång åker måttbandet fram. :-)

Väger, det gör jag enbart om gäddan börjar närma sig 110cm i längd och jag kan uppskatta den till 8.5-10+kg.

Jag säger som du lite halvt om halvt att längden är nästan mer spännande, den har blivit mer och mer spännande med åren tycker jag. Men å andra sidan så tror jag inte det är så mkt mer skonsamt för fisken om jag enbart mäter då jag väger den i gäddsäcken som är väldigt skonsam mot gäddan.

Som du själv säger, finns både för och nackdelar. Jag mäter alltså när det börjar likna metergädda och väger när det börjar lukta tia!

Kommentera

tycker du ska lägga in alternativet . BÅDA

i dom vatten jag fiskar gädda är dom ofta väldigt korta och väger mycket. Så jag mäter och väger mina fiskar.

att enbart gå på längd skulle de flesta fiskar jag fångat vara löjliga.

I vissa vatten kan man få gäddor som precis är under metern att vara nästa 7-8 kg. Har fått två gäddor på 9 och dom har varit runt 105cm. Kommer inte ihåg exakta mått....
            Senast ändrad av Gimlan; 2010-11-27, 21:54.
            Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Visst är det så, det håller jag fullkomligt med om. Är det tex ett regnbågsvatten kan ju gäddorna vara välgödda. Det jag försökte säga med mitt tidagare inlägg var att sålänge jag inte tycker det ser ut som det börjar likna en tia, oavsett lång och tjock eller kort och tjock så väger jag inte. Då mäter jag, men är det en kort och tjock eller en lång och lagom tjock så blir det vikt. Om den sen väger 8kg eller 12kg märks ju först då :-)
              www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Många länder använder längden mycke mer en vikten medan vi i Sverige är väldigt fixerade vid vikt.

Och för att uppnå tyngsta möjliga fisk måste man jaga romstinna fiskar och det gäller ju stort sätt alla arter.

Men så sitter det alltid många och tycker att dom är så försiktiga och inte skadar fisken men ärligt, vad vet vi om fiskens förmåga att leka efter att fångats?

För att ta ett exempel kan vi ta gäddan i Blekinge, tusentals åker hit för att få drömmfisken, en fet romstinn gäddhona.

7 dagar i veckan åker båtar runt i alla lekvikar från morgon till kväll och då är ju frågan.

Hur ska en gädda kunna simma in på grunt vatten, mota in ett revir och vänta på den rätta hanen när den hela tiden skrämmas iväg av båtar och måste börja om och börja om och börja om ända tills romen bara rinner ut.

Om nu dessutom gäddan fångas kommer den förmodligen lyftas lodrät i gäle eller käke, dom stora romsäckarna rasar längst ner i bukhålan, sen ska den krokas loss,vägas och så ska det perfekta fotot tas.

Först därefter får den återvända till vattnet och många förväntar sig då att den ska fortsätta leka som ingen ting fasten nya båtar och beten kommer i dess väg.

Större delen av Sveriges tävlingar och rekord bygger på vikt vilket gör att man måste fånga en romstinn hona.

Det blir med rätta ett jädra liv när det sitter ett nät i en åmynning eller på en lekplats men när tusentals spöfiskare åker runt till lekområden för att fånga lekfisk då är det okej...

Om fisken skulle få leka i fred skulle det förmodligen bli mycket mer fisk att fiska resten av året.

Skulle alla börja mäta längden så skulle trycket på lekfisk minska.

Kommentera

Samtidigt skulle det bli lättare att få en trofefisk. Många vatten har ju gäddor över 120cm, men dom saknar "ryggbredden" som tex. Löddeågäddorna har.

Kommentera

Synd att det inte finns några kvinnor här på forumet. Vore kul å höra deras åsikter om det är längden eller vikten "tjockleken" som är viktigast.

Jag menar att dom har ju miljoner år i utvecklingen med denna diskusion.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art