Nätfiske i Malmö Kanal - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske i Malmö Kanal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har nu iaf kontaktat kommunen i frågan (det var ju inte mycket svårare än att ringa), tydligen är det gatukontoret som ansvarar för allt gällande kanalen. Den person jag pratade med visste inte vad som gällde på rak arm, men hon "registrerade ett ärende" (vad nu det innebär), de skulle kolla upp vad som gäller och återkomma till mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      Jag har nu iaf kontaktat kommunen i frågan (det var ju inte mycket svårare än att ringa), tydligen är det gatukontoret som ansvarar för allt gällande kanalen. Den person jag pratade med visste inte vad som gällde på rak arm, men hon "registrerade ett ärende" (vad nu det innebär), de skulle kolla upp vad som gäller och återkomma till mig.
      Bra jobbat träben!

Kommentera

Trevligt att någon försöker Undrar om vi hinner dö innan det finns någon som reagerar från kommunens sida?

Kommentera

Har någon ringt till kustbevakningen? Kommunen har inget mandat till att plocka upp ett nät.

Kommentera

Om kommunen äger vattnet (och därmed fiskerätten) så har de väl all rätt att ta bort oönskade nät, på samma sätt som en privatperson som äger fiskerätten i en sjö? Malmö kanal räknas knappast som en del av det fria kustfisket, som jag har förstått saken. Att sedan kommunen valt att göra spöfisket fritt i kanalen är en annan fråga.

Men hur det förhåller sig får vi nog veta så småningom när de hör av sig från gatukontoret.

Kommentera

Vi kanske på rent djävelskap skulle ställa oss på alla otrafikerade broar och fiska, om jag förstod lagen angående fiska från malmös broar var det bara förbjudet om man störde trafiken vilket borde vara omöjligt när det är förbjudet att köra bil eller moped på dem, om inget så kommer kanotklubben att protestera vilt, och då borde det bli fart i ärendet vare sig det har med nät eller spöfiske att göra!

Tror kanalfisket går under allemansrätten precis som kustfisket.

Kommentera

Jag...

Jag lider med er. Ett ställe som alltid levererat fisk blir sönderbankat av själviska typer som är så dumma att dem inte förstår hur lång tid det tog för naturen att skapa dessa underbara varelser, dem förstör bara för dem har ingen hjärna och är vidriga människor. Vafan om ni ser nån ta upp ett nät putta ner jäveln i vattnet så får han lunginflammation och då dröjer det ett tag innan han vill ut och lägga nät igen.

Kommentera

QUOTE=Aborrjägaren;587526]Jag lider med er. Ett ställe som alltid levererat fisk blir sönderbankat av själviska typer som är så dumma att dem inte förstår hur lång tid det tog för naturen att skapa dessa underbara varelser, dem förstör bara för dem har ingen hjärna och är vidriga människor. Vafan om ni ser nån ta upp ett nät putta ner jäveln i vattnet så får han lunginflammation och då dröjer det ett tag innan han vill ut och lägga nät igen.[/QUOTE]

Håller med !
                  nätfiskare och ryckfiskare borde gå under " skottpengar kategorin"
                  inte nog med att näten drar upp matfisk, utan även en stor del
                  vitfisk stryker med vilket ändrar hela faunan, även mickroorganismer,
                  larver växter osv påverkas,

nä som jag sa tidigare, fram med jerkspöna och blydaggarna

Kommentera

Någon som har ett recept på glasfiberkanot ?? Om vi nu skall banka pilkar och blyklumpar i huvet på nätfiskarna så är jag sugen på ett par kanoter oxå, dom kan verkligen reta vansinne på mig, får jag en på kroken skulle det va kul att kunna tillaga den!

Det område som jag tycker har ändrat sig mest är borta vid länsrätten, verkar vara så dåligt att folk slutat fiska där, har inte ens hittat borre som jag kan ha som akvariefisk!! Kanske något glömt nät vid inloppet, ev vid cementavstängningen under bron, någon som sett till något nät där??

Kommentera

Svar från Gatukontoret

Kan informera om att jag idag fick svar från gatukontoret i Malmö angående den förfrågan om nätfiske jag gjorde i förra veckan. Svaret lyder likt följande:

"Fasta redskap är ej lagligt i kanalerna. Sker detta kommer det att polisanmälas. Med vänlig hälsning Malmö Stad, Gatukontoret."

Känns som om de missförstod min fråga lite, verkar som de tror att jag tänkte fiska med nät och att jag ville fråga om det var okej eller inte. Utifrån detta mycket korta svar verkar det inte heller som om att gatukontoret själva gör något åt saken.
                      Oavsett vilket så vet vi nu att det inte är tillåtet att fiska med nät eller liknande i kanalen över huvudtaget, oavsett om man märker ut sina nät eller ej. Så det är bara att polisanmäla bums så fort ni ser nåt.

Så nu får vi alla se till att hjälpas åt och verkligen anmäla allt vi ser. Att spy ut sin vrede på FS och sen inte få tummen ur när man verkligen ser nåt på riktigt hjälper givetvis ingenting. Glöm inte att informera era fiskepolare (som kanske inte finns här på FS) och uppmana dem att anmäla också. Om vi gemensamt ser till att anmäla allt vi ser, kanske vi kan få bukt med detta problem så småningom.

Upp till kamp mot nättjuvfiskarna!
                      Senast ändrad av Träben; 2010-11-30, 13:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 096 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art