Sälja drag utan krok?? Nej för fan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sälja drag utan krok?? Nej för fan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
    Men då borde rimligtvis inlägget inte heller vara riktat mot dig...
    Tycker du gör helt rätt som undviker annonser för beten du inte är intresserad av, men i ditt första inlägg var du inte lika utförlig...
    Citerar följande:
    #4: Jag tycker nog att i de fall man inte skickar med krokarna så borde avdrag på priset göras.
    - Reflektion: antagligen är priset redan optimerat efter vad marknaden vill betala - iaf om det är Tradera, ditt inlägg skulle kunna tolkas som att du efter avslutad affär vill ha prisreduktion för att det inte ingår krokar, och så länge detta framgår av annonsen är en sådan önskan (i mina ögon) absurd.

#14: Sett för mycket auktioner på tradera där säljare efter säljare säger att man inte skickar med krokar till brevbärarens fördel. Skitsnack! Handlar bara om snålhet =)
    - Reflektion2: Detta är inte ett av dina inlägg, men att klaga på att folk av snålhet inte skickar krokar är...hmm...urbängt!?
    Minst lika snålt att buda efter annonsens förutsättningar och sedan klaga på sånt som framgår av annonsinfon. Denna åsikt finns redan framförd, men uppenbarligen kan den behöva upprepas. Gissar att den här åsikten kommer från folk som gärna vill ha krokarna men som sedan gnäller högt om portot är mer än 12kr...

OBS! Jag anser alltså att om man i annonstexten deklarerar att betet levereras utan krokar är detta ett helt schysst förfarande, om inget nämns i annonstexten ska krokar självklart förutsättas ingå i priset.

OP har all rätt att önska fler annonser där krokar ingår, men inlägg där folk beklagar sig över att de inte får mer än de betalar för är i min mening ett jäkla gnäll.
    Med det sagt säljer jag själv oftast utan krokar, jag har en viss fetish för överdrivet packmaterial så jag är egentligen inte orolig för att krokarna ska sticka ut - men eftersom "normen" för vad portot för ett bete får vara är 12kr får man helt enkelt slimma inpackningen för att komma under 100g.
    Inte helt ovanligt att jag måste packa om beten och ta bort packmaterial för att komma under den magiska gränsen, men å andra sidan - är det mindre beten brukar jag skicka med krokarna oavsett om jag skrivit i annonsen att dessa inte ingår, så länge det ryms inom portot.
    Skulle någon vilja ha med originalkrokarna till ett bete jag säljer går det alltid bra, men man får då vara beredd att betala extra för portot om så krävs. Finns inga skäl att som säljare betala extra porto för att köparen inte vill, och det har funnits trådar bl a här på FS om att det måste vara ocker och lurendrejeri så fort någon frångår "porto-normen" och vill ha 24kr.
    I slutändan kan jag säga att det enligt min mening handlar mycket om köparnas beteende, om fler är villiga att betala extra porto för att få med krokarna skulle antagligen fler vara beredda att sälja med krokar, så länge folk inte vill betala mer än 12kr i porto för ett bete kommer endast lätta beten levereras med krok [det förstås, jag handlar mest med jerkar som har en något högra snittvikt än klassiska spinn-drag, så det kan skilja beroende på vilken typ av viker på dragen man köper/säljer]
    Precis som du konstaterar är det ett extra meck att ta bort krokar, och det är endast för att få ned portot jag ägnar mig åt sådant, och då bara i de fall det behövs.

***EDIT***
    Ska erkänna att den här tråden har fått mig att få upp ögonen för att det finns en skara köpare som gärna vill ha med originalkrokar. Utan den här tråden hade jag antagligen trott att de flesta, liksom mig, struntade i huruvida krokar ingick eller inte.
    Med det i åtanke är det inte helt omöjligt att jag i större utsträckning kommer lägga annonser där krokarna ingår, men då troligtvis med högre porto som följd.
    Man kan ju alltid experimentera för att se vilken metod som genererar flest bud...
    Långt citat, men jag tror jag hänger med i hur du menar och att vi nog är överens på en del punkter. Tyvärr var jag nog otydlig tidigare i tråden, suttit o gjort annat samtidigt som jag skrivit inlägg. Bättring utlovas!

Men det är ju bra med en diskussion! Jag insåg nog inte att de flesta(?) vill ha/skicka utan krok, så visst, det respekterar jag i fortsättningen. Sedan är jag som sagt lite knepig som faktiskt VILL använda originalkrok på vissa beten, begagnade eller ej.
    www.hellfish.se

Kommentera

Idag fick jag ett drag på posten. Finfint exemplar på ngn som jobbat med krokskydd. Respect.

Blue Fox Vibrax Salmon 33gr. Fin gäddspinnare.
      http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 131 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art