ang Flötestrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ang Flötestrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ang Flötestrolling

Är nyfiken på att börja köra flötestrolling, Kan någon förklara i detalj hur ni gör?
    Vilken fart, kör ni paravan med flöte efter eller använder ni paravan som flöte? tänkt att andvända mig av minst 4 spön. som sagt behandla mig gärna som jag var född igår och förklara i detalj =) tack på förhand // Daniel

Antingen kör jag bara paravan eller bara flöte. Inte båda ihop. Om jag bara ska köra två spön kör jag helst med 2st 12fot 3,25lb-spön med en baitrunner i storlek 6000. Flöten som funkar bäst är fox inline-troller.

Om jag ska köra med fler spön så använder jag vanliga trollingspön med räkneverksrulle och great-white paravaner.

Jag kör precis så sakta att jag har styrfart. Runt 0,5knop. Gärna saktare.

Elmotor eller åror är det som gäller.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Paravaner har jag faktiskt inte kommit mig för att skaffa, måste fixa det. Annars har jag två basic-råd : Om möjligt, välj 10 fot spön, de är betydligt lättare att hantera särskilt om man är själv i båten.

Sedan så är det gällande fart : Var inte rätt för att testa högre fart, ibland kan det verkligen sätta fart på gäddorna. Jag brukar starta med åror, väldigt sakta, ett årtag var 10 - 15 sekund. Funkar inte det så ökar man eller byter till elmotor. Kan ge förvånansvärt snabb effekt om gäddan är på humör, även då det är så kallt att isen håller på att lägga. Men ett trick jag brukar göra när gäddorna är supersega är att ro över ett område 2 -3 ggr från olika håll, för att sen lägga betet helt still mitt i samma område. Då kommer hugget garanterat, om gäddan finns där.
      www.hellfish.se

Kommentera

Tackar så mycket för informationen, men kom gärna med mer tips, allt är välkommet

Kommentera

Fler tips : använd propeller, eller helst s k "smile-blades" framför fisken, kan vara avgörande vissa dagar. Gör alltså ett antal kroktafsar med och utan propellrar, så du kan anpassa dig. Vad gäller flöte så kör jag nästan enbart med DRENNAN Piker 20 eller 28 grams. Sätt bara en flötesstopp över och under flötet så glider det inte på linan.
          Var inte rädd för att testa ett spö med dött bete, dels ger trollingen rörelse, och ibland då man ligger still (och det är kallt och fisket är segt) så kan det överträffa levande. Testa gärna strömming eller hellre en stor sill, att tackla upp en 3 -4 hg lake ger hugg, men man krokar inte mindre gäddor på den.

Tänk på att fästa kroken så att den sitter i munnen på betesfisken, om du kör tvåkrokstackel så fäster du den övre i munnen.

Använd kulbly, detta fäster du enklast genom att göra en uptrace, vilket du absolut inte ska vara utan. Stora gäddor rullar gärna, och då är du rökt utan uptrace.
          www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
          7 svar
          1 522 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot