Flugfiske, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske, hjälp!

Hejsan.

Jag hade tänkt att börja flugfiska, men jag har ett problem.
    Vilken längd/klass/lina/rulle ska jag ha på spöet?
    Jag fiskar mest efter Gädda, regnbåge och abborre.

Jag har tittat lite smått på http://www.tradera.com/-StreamTec-fl...0214_121515396 Jag är förmodligen helt ute och cyklar.

Om någon har tips att ge så är jag väldigt tacksam.

kan du inte köpa ett billigt sketaspö först och lära dig lite så märker du kanske vilken storlek och klass du vill ha när testat lite.ser ju alltid lika kul ut när nybörjare kastar jättedåligt men har grejer för tusentals kronor
    pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Ja, du är nog ute och cyklar, #4 blir för klent för gäddflugor. Jag skulle rekomendera ett #7 eller #7-8 spö som är 9 till 9,6 fot långt för att det ska vara så pass allsidigt att det täcker de flesta situtationer. Det går fint att kasta gäddflugor med ett #7 spö om man inte använder dom allra största monstergäddflugorna.

Kommentera

Som NON säger. Ett klass 7 eller 7/8, 9 fot kit blir en skaplig kompromiss mellan Abborre, Gädd och P&T fisket. Visserligen är ett klass 7 litet granna för bastant för att Regnbåge / Aborre fisket ska bli riktigt kul. Till det är ett 9 fot klass 5/6 perfekt. Men då skiter det sig med Gäddan istället.

Ett klass 7 eller 7/8 är fint till HÖ fisket på kusten också.

Här är ett bra klass 7 kit till ett vettigt pris. Man ska inte tumma allt för mycket på kvaliteten på spö lina iaf. Då kan du snabbt ledsna på det hela.

Till Gädd fisket, ska du ha vire flug tafs:

Till Regnbåge etc mindre ädelfisk och borre är nylon tafs med spets 0.20, 018 och 0.15. vad du ska ha. Köp minst 3 st av varje. Dan Tackel har flugor också.

Hör dig för om kast kurs med den lokala fiske klubben. Eller kast instruktör på Edge flugfiske forum.

På så sätt lär du dig inte felaktigheter som tar tid att nöta bort. Och det går dessutom fortare att få in rätt teknik mot att glo på div. videos eller försöka läsa sig till det hela.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-12, 10:43.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaren..
          Jag håller med dig till 100% dallepistolen, det ser hur löjligt ut som helst om man kommer med utrustning för flera 1000 och inte ens kan kasta.
          Kul att du länkade från Dan-Tackel. Jag bor fem minuter därifrån. Jag får ta och kolla upp lite kurser och stå och träna på någon åker i närheten.

Kommentera

Hej igen!

Nä, man ska ju lära sig krypa innan man kan gå som det sägs. Och en nybörjar spö, rulle, lina flug utrustning ska max behöva kosta 1600:- - 1700:- Visar det sig sedan att flug fiske inte är ens cup of tea? Så svider det inte så mycket att sälja det hela.

Iof, kommer det ju till flugor, väst och litet annat smått och gott. Men det är ju inga jätte pengar det behöver handla om det heller i början av karriären. ca 1000:- till 1200:-

Vilken tur att du har Dan Tackel i närheten! Då har du ju möjlighet att känna på grejorna på plats vilket alltid är bäst.

Dessutom har Dan Tackel alltid bra priser.

Det där Scierra kitet Dan Tackel säljer, även om det vore till fullpriset = 1995:-. Så hade det fortfarande varit ca 200:- - 300:- billigare än på andra ställen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-12, 13:33.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
            7 svar
            1 534 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34