Det härliga med Sverige är att det finns så sjukt mycket sjöar! Bara att välja ställen att lägga tid på. Jag jämför mina resultat med skärgårdsfiskare jag känner och jag brukar faktiskt ha bättre resultat förvånansvärt ofta. Jag lägger mycket tid på Mälaren då jag bor nära den, skulle nätfisket hållas tillbacka. Och många gånger då även privata nätfiskare så skulle fisket kunna bli riktigt fint i Mälaren. Jag har dock börjat iaktagit skarv lite väll ofta så det är klart en faktor man oroar sig över hoppas dom skjuts bort av någon.........! Och då inte bara i Mälaren!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mälaren VS. Skärgården
Collapse
X
-
Som många säger så känns skärgården allt sämre med ett ekosystem som är i obalans, bara hoppas att balansen är på väg tillbaka. Det höga fisketrycket som råder nu kan även det ha en negativ inverkan. Visst finns det bra dar i skärgården men dom kommer ganska sällan, fiskar jag senhöst så föredrar jag nog skärgården ändå Det gäller att vi vårdar våra vatten..
Vad gäller mälaren så har det i en ny undersökning konstaterats att det finns mycket fisk men dåligt med stora exemplar, hoppas att de nya bestämmelserna med större maskor i yrkesfiskarnas nät ger resultat och att yrkesfiskarna drar sitt strå till stacken genom att släppa tillbaka de stora exemplaren som är viktiga för ekosystemets balans samt reproduktionen(får fler och större avkommor). Vore kul om mälaren inom 10 år kunde bli ett fint 10+ vatten, idag finns det mycket gädda upp till ca 6-7 kilo men sen blir det bara ett fåtal, många av de större exemplaren har haft skador i år , undrar var det kommer ifrån?
Väljer mälaren vår, sommar och tidig höst(t.o.m mitten på oktober), sen höst zaltsjön.
Att fiska i mindre sjöar kan vara riktigt bra, finns ju som sagt hur många som helstpripps blå -en klass för sej
Kommentera
-
Hej Totte Vesslén;Ursprungligen postat av tottebygger Visa inläggFrågar till er som har erfarenhet av (gädd-) fiske i både mälaren och skärgården. Upplever ni ett mer lyckat fiske i skärgården eller mälaren?
Själv fiskar jag närtill uteslutande i mälaren men tog ett pass i brandalsund idag. Målet var havsöring, men när tålamodet tog slut drog jag fyra kast med jerkspöt och drog upp två gäddor...
Det resultatet kontra idel nötande utan resultat i mälaren den senaste tiden får mig att fundera över hur hårt fisketryck det är i mälaren. Är gäddfisket verkligen så otroligt mycket bättre i skärgården, eller var det bara en slump?
// Totte
Jag har själv fiskat gädda i Mälaren sedan år 1946, i Stockholms och Södermanlands Östersjöskärgårdar sedan 1957. I mitt personliga tycke har Östersjöns Gäddfiske varit många, många gånger bättre och framgångsrikare än i Mälaren fram till år 1985. Förr var det gott om Gäddor på 12 - 15 kilos vikt runt hela Dalarö, Ornö, Muskö, Torö, Värmdö, Tyresö, Mörkö, i Hållsviken och ända ner till Oskarshamn i Östersjön. Numera är det betydligt sällsyntare att även skickliga Gäddfiskare årligen fångar Gäddor över den magiska Storgäddgränsen 14 kilo. Om det är ökat fisketryck eller minskad tillgång på bytesfisk som försämrat Gäddfisket i Östersjön kan nog bara limnologer och fiskerikonsulenter svara på....
Nobody & Nothing is forever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Hej Tommy Nilsson;Ursprungligen postat av Team TNR Visa inläggJag kan bara yttra mig om ekon igentligen.
Är ute ibland upp till 6 dagar i veckan när man kan va ute efter jobbet.
Fisket blir bara bättre o bättre.
Fast o andra sidan så är man ute nästan varje dag så lär något stort hugga förr eller senare.
Det är mycket smått men själv har jag inte gått en tur utan fisk på 1 år
2 år sen när jag jaga min första 10+ gädda hysteriskt så landade jag en på 10.5kg 124cm spinkig madam
Och sen efter det så la jag om till gösfisket och puttsade PB till 6.52kg i år.storfisk finns. man ska bara hitta dom
/Tommy
Vilket sammanträffande! Exakt 6,52 kilo vägde största trollingfångade Gösen jag fick i mitten av juli i år. Läs nedan:
"Hej Leon; Tack för den komplimangen! Den värmde och gör att jag orkar vara med några Göspass till i sommar som det i natt...
Igår kväll och i natt körde Gös-Ulla och jag ner till Ormsundet söder om Smidö och jag lade ut tio spön, fem på vardera sidan av och bakom båten. Det var ganska klart väder ovanför oss, en mörk front i väster och blåste med 5-8 m/sek sydvästliga vindar och vi hade en ytvattentemperatur på +23 gr.C Alla beten var ute kl. 20.00 och Lindy drivankare på styrbords och babords sida såg till att vi kunde hålla ner farten när vi trollade med vindriktningen i 1,3 knop (SOG) norrut mot Fagerö Flisa, förbi Högholmen och Ärtskär innan första Gösen (en liten) tog i på en Smithwick ASSRB-1232 (blå/silver) strax norr om Ärskär. Kl. 21.40 högg kvällens första godkända Gös på en Smithwick ASSRB-1231OB (svart/silver med orange buk). Kl. 22.55 högg en riktigt skaplig Gös på en Bomber B25A-XSIL (blå/silver).
När vi svänger österut vid Fagerö Flisa för att gå söderut runt i samma spår som förra Gösen högg i stannar babords Offshore OR-12 sideliner näst längst ut och börjar halka baklänges jämfört med de andra OR-12:orna. Nu är det riktigt mörkt när jag vevar in de tre andra betena innanför och kan ta tag i det näst yttersta spöt. Det är tungt! Det är en skaplig Gös som tagit min Smithwick ASSRD-1232 (blå/silver) Göswobbler. Gösen är för Stor för att jag ska våga försöka ta den med Berkley Lipgripen framför trollingmotorn. Därför fegar jag ur och Gös-Ulla får hålla i spöt och låta Gösen backa in i min stora, djupa Cummings laxhåv. Gösen väger 6,52 kilo på Berkley lipgripen och är nästan 90 cm lång. Det tar en halvtimme att få loss de tre vassa Eagle Claw 3-krokarna ur håvgarnet. Under tiden har flera andra beten hakat i varandra. Mera trassel och kurs hemåt kl. 01.50. Sova säng!
Go for the Big Walleyes!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!Senast ändrad av Old Firehand; 2010-11-11, 15:19.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
13 svar
3 157 visningar