mörten på vinter ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mörten på vinter ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• mörten på vinter ?

hallojsan. jag tänkte förvara mörten i en stor enkubiks plastank .
    men jag har ingen plats inne så den kommer få stå utanför huset. till frågan..

hur ska jag göra så inte vattnet fryser, nån bra och billig lösning ??
    snälla svara så fort som möjligt !

Mvh Calle

En luft eller cirkulationspump för att hålla vattnet öppet. Blir det riktigt kallt kan en doppvärmare vara nödvändigt, slukar dock mycket el...

Kommentera

Det går inte att ha en plasttunna med mört stående utomhus, har förvarat mycket mört och det är ett krav att dom har ca +/-0 tom 10+ grader, däremellan bör temperaturen ligga, för varmt så får dom svamp lättare, för kallt så bildar syret iskristaller, dvs, luften fryser och skär därmed av gälbågarna på mörten och dom dör.

Doppvärmare är ett KRAV isåfall, men att köpa en doppvärmare till en tunna på 1000 liter kostar skjortan! En cirkulationspump räcker inte heller, du behöver ha en pump som verkligen ger syre med.

Rekomenderar dessa:

Till detta rekomenderar jag dig att köpa ett reningsverk, de finns att köpa på tex bauhaus, där köpte jag mitt. Detta reningsverk hjälper även till med att få cirkulation på vattnet, dvs, det är alltid i rörelse. Mört bajsar mycket första dygnen i tunnan och därav gör denna underverk, annars kmr mörten dö av all skit som bildas i vattnet.

Detta kör jag till ca 200-350 mört som absolut max, om du ska ha dom under en längre tid. Har jag 350 mört kopplar jag in ännu en pump, denna gång en cirkulationspump. Vattnet som kommer ut från cirkulationspumpen och reningsverket "smattrar" mot ytan och ger på det viset vattnet ännu mer syre.

Några tips! Vill du ha fler, släng över ett mail med dina frågor.

Mvh
      www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Det går men du får går ut regelbundet och slå lös is från kanterna, en liten doppvärmare som man har i akvarium gör ingen om inte lite liten skillnad.

Kommentera

Det finns doppvärmare till 1000-literstankar som skulle fungera, men dom kostar många tusenlappar! :-)
          www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Det bästa är om du på något vis kan isolera din tank för att kylan inte ska tränga igenom lika lätt. En pump håller vattnet i rörelse och delvis öppet men en doppvärmare är att föredra speciellt vid de tillfällen som temperaturen börjar krypa en bit nedanför nollstrecket.

Jag har själv en tunna stående ute på balkongen. Den står på mattor för att minska avkylningen underifrån (cementbalkong) och sedan är det sittunderlag virat runt den som jag bara spänt fast med små spännband runt. I den har jag en cirkulationspump samt en doppvärmare (som dock är gjord för mindre akvarium) och den hänger ned mitt i tunnan och håller då ytvattnet från att frysa även då det är -10 grader ute (som det varit i två dagar här i Umeå). Doppvärmaren är bara på 25W, så ungefär som en glödlampa, och den genererar 22 - 32 °C. Den styr jag genom en utomhustimer som får snurra på då det är som kallast. Kan tillägga att tunnan har lock och locket är klädd i filt.
            A bad day of fishing is better than a good day of work.
            http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Min polare har isolerat sin kubiktank med markisolering och den står utanför på balkongen året runt, han har bara ett mindre reningsverk och det funkar fint.

Jag har 2st kubiktankar som jag har kopplat ihop med hjälp av kranarna i botten,
              sen har jag mitt dammfilter med uv filter inbyggt som jag använder på sommaren till min koidamm,
              den ska klara av att rena 10000l utan fisk och 3000l med mycket fisk, pumpen som driver det kompar 6000 liter i timmen men det är inte nödvändigt och har stryp det så det kanske pumpar 3000l i timmen,

Något som är viktigt är salt, men bara om du ska ha dina mörtar en längre stund, på 1000l vatten ska du ha 3kg salt kanske låter mycket men om man räknar ut det så är det 3 promille,

Något som jag har investerat i tills iår är ett Ozonfilter,
              ozon är 10 ggr starkare än klor så få vara lite försiktig med det,
              men det är grymt, det bränner sönder svampsporer och tar bort den dåliga lukten,

Men mitt står inne i ett kallgarage och det är hur bra som helst och inge problem alls med att det skulle frysa,
              mina mörtar är alltid piggast,

Jag kanske har gjort lite över seriöst men vill man har bästa mörtarna så ska man ha sånt här,
              Får PMa om ni undrar något mer

Mvh Emil Lindgren

Kommentera

Om man har reningsverk ,ozonfilter mm behöver man då inte byta vatten så ofta eller inte alls ?
                "HalvDan var här"

Kommentera

Reningsverk men uv filter inbyggt i det är lättast och det vanligaste,
                  uv lampan bränner sönder lite alger och lite bakterier men inte allt,
                  där kommer ozonfilter/pump, det är så starkt att man kan sterilisera vatten med det,
                  men det är en överkurs att använda det,
                  helst ska men ha en mätare som man ser hur mycket ozon det är i vattnet men det har jag inte än men det funkar helt ok,

Jag byter sällan vatten kanske 3 ggr per vinter en då har jag ganska mycket stor mört hemma hela tiden,

Kommentera

När vi är inne på doppvärmare, jag har bara sett såna med termostater för akvarietemperaturer (20-30°C) eller för hembränning (typ 50°). Finns det verkligen ingen men inbyggd termostat kring 0-10°C att köpa??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen