Vertikal fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikal fiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikal fiske!

Hej nybörjare inom vertikal fiske.

tänkte höra med er,
    har en båt Triss 405, ca 4m lång 1,80 bred. 20 hästare.
    är det lättast att ha el motorn där bak vid motorn? eller längst fram på båten ist?

vad funkar bäst?
    gör det någon skillnad om jag sätter den där bak vid andra motorn?

Hejsan Daniel och välkommen till vertikalträsket!
    Motorn fram eller bak är mest en smakfråga tror jag. Om det blåser och om du ibland använder elmotorn till trolling är en frontmonterad att föredra. Om du mest jiggar och speciellt vid pelagiskt jiggfiske är en aktermonterad bäst. Kör själv med en akter. De fördelar jag såg med det var dessa: Billigare motor, enklare att använda på flera olika båtar och inte minst när jag sjösätter på grunt vatten är det perfekt att låta motorn vispa i ytan medan man kör båten nästan upp på land.
    Men det mest optimala vore nog med båda delarna! Speciellt med Minn Kotas nya I-Pilot.
    Mvh Micke

Kommentera

blir mest vertikal fiske efter gösen som sagt sticker väl in lite abborre med. och kör i älven/vänern. skulle du föreslå att jag sätter den bak på båten då? trolling blir det inte för 5 öre!

Kommentera

Tjena Daniel
        Alltid kul med en till inom vertikal.
        Du verkar ha en helt rätt båt för att börja bedriva fisket iallfall på storleken .
        Själv har jag fiskat vertikal stenhårt i 2 år nu och gått över och kör enbart pilagiskt.
        Enligt mig så är det isärklass det roligatse fisket jag har varit med om.
        Elmotorn har jag sitter på akterspegeln först för att det är så simpelt att bara hänga på.
        Sen är dom billigare än front motorerna men om jag skulle göra något annorlunda nu är att jag skulle nog köpt den största jag kan lägga händerna på.
        Man vet alldrig när man behöver det där lilla extra en blåsig dag.
        Sen har jag märkt att när man fiskar 6 dagar i veckan så har man andra behov på utrustning:P

Mvh/Tommy
        Senast ändrad av Team TNR; 2010-11-05, 08:00.
        http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Så här svarade jag på en liknande fråga i en annan tråd:
          "En del kommer hävda att aktermonterat är bäst för vertikalt och att man sedan backar. Trams säger jag. Frontmonterat är melodin. Att backa är inget kul när det blåser på och gör att det blir bökigt att vertikala då. En frontmonterad driver på avsevärt bättre än en aktermonterad, så man håller kursen bättre och slipper dessutom vågskvalp över aktern. Dessutom styrs ju den frontmonterade via pedal eller fjärr, vilket underlättar enormt för den som kör motorn. Ang rigglängd för frontmonterad; se näst sista sidan i denna pdf: http://www.wiggler.se/wiggler/elmotorer.pdf"

Dock har en variant av vertikalt dykt upp på himlen sedan ovanstående skrevs, nämligen det pelagiska fisket. Jag är helt enig med tre S inlägg ovan om det. Det är kass med frontmonterat vid pelagiskt vertikalfiske när man prickskjuter på ekon. Man får inte stopp på båten tillräckligt snabbt över ekona med en motor utan backfunktion (och det har inte min frontmonterade Watersnake, annat än genom att snurra runt motorn 180 grader men då har man hunnit driva in i nästa fjärd innan det är klart...).

Tillägg: Håller även med Team TNR om att det inte skadar att köpa en rejäl elmotor. Jag valde en 54 lb frontmonterad till en båt i ungefär den storlek du anger att du har (dvs styvt fyra meter lång). Den överdimensioneringen av grejerna har jag inte ångrat en sekund, däremot har jag varit väldigt glad över den vid flera tillfällen då vinden friskat i rejält och jag obekymrat kunnat fiska vidare, när andra fått kämpa svårt med sina motorer.
          Senast ändrad av supratress; 2010-11-05, 12:36.

Kommentera

Jag kan bara hålla med.
            Vanligt vertikal ska man ha ett lätt driv för att jiggen ska driva sakta över botten.
            Själv kollar jag på om jag ska skaffa en front motor + att ha en elmotor på akterspegeln.
            Folk som vet hur jag utrustat båten sen innan skulle inte bli förvånade om jag skulle ha en front motor också.
            Men en busdag på sjön så blir endå en båt med front motor rätt svajjig.
            Det man skulle kunna ha är ett rakt stödsegel aktern på båten eller en bimini topp monterad långt bak på båten borde fylla samma funktion

/Tommy
            http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

Kommentera

Team TNR; ser att du har hemmahamn Örsundsbro. Då vertikalar vi säkert en hel del på samma vatten. Om jag ser dig komma med ett stödsegel på båten så lovar jag att bocka och buga! Det vore att ta det hela ett steg till! :-)

När jag köpte min frontmonterade sålde jag av mina gamla aktermonterade Minn Kota för att finansiera köpet. Tänkte att den har jag ju ingen nytta av. DET beslutet har jag däremot ångrat flera gånger, inte minst när jag testat pelagiskt fiske, och tittar också nu på att komplettera med en aktermotor.

Retry; Härligt va? Svaret på din fråga är alltså att du måste ha en motor i aktern och en i fören! ;-)

Kommentera

För att informera så är en plan i bruket men det blir inget segel i aktern men det blir en annan båt med motor i fram och i bak.
                Det va en jobbar kompis som bygger segelbåt som berättade att dom ha liknande problem med svajj när dom står ankrade så för att motverka så har dom ett rakt segel i aktern för att få bort det:P

Sen ska jag ut i helgen och köra gös.
                lör-sön
                vi kanske ses om du åker förbi koffsan :P

Skitfiske på er alla

Kommentera

Team TNR & Supratress tack så mycket ! nu vet jag vad som ska göras, haha ja.. är ganska petig när det gäller att ha saker.. och för det bästa får jag väl köpa till aktern och fören tackar änu en gång!

Kommentera

en fram och en bak alltså......man kan aldrig ha för mycket grejer

Välkommen till träsket retry
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen