Tailbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tailbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan bara hålla med Pontus inlägg!

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Kan verkligen rekomendera "trista och tråkiga" tailbeten. Var ute och jerkade igår och hade flera hugg på vanliga beten som big bandit och pig. Men de fastnade aldrig ordentligt. bytte då till tailbete och kastade på samma ställe och då fick jag fast dom!
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
        Kan verkligen rekomendera "trista och tråkiga" tailbeten. Var ute och jerkade igår och hade flera hugg på vanliga beten som big bandit och pig. Men de fastnade aldrig ordentligt. bytte då till tailbete och kastade på samma ställe och då fick jag fast dom!
        Kan tyvärr inte instämma in ditt påstående, jag och en kompis var ute i 2dagar i trosa skärgård i helgen(ultimat gäddväder i lördags och sol och bleke på söndag) och jag provade med zam z tail, phantom tail och McTail(samt det mesta andra i arsenalen) men de enda dragen som leverade på de båda dagarna var the pig i hot clown och psycho(?) samt ett handgjort jerkbait av Skruff i färgen abborre som är mycket naturtrogen.

Personligen har jag inte haft någon större lycka med tailbeten i vattentemperaturer över 4grader.
        I helgen var det kallaste vattnet vi hittade 5,1C.

Annars brukar McTail eller Phantom-tail funka grymt bra för mig!

/Pontus

Kommentera

Har testat dom flesta tailbeten från svenska snidare och kör sedan förra hösten endast Birkan.
          Tror han har flest olika tailbeten av alla tillverkare, så man kan variera väldigt mycket med gång, färger och profil.

Dom tailjerkar jag har i mina lådor är G.tail, Y.tail, Venom tail, Fat cheeky tail, Y.tail juniora. Det finns några till som inte är helt officiella...
          Tänkte beställa ett gäng av dom nya GY.tailarna så fort ekonomin tillåter igen (efter att båtmotorn inte gillade direktkontakt med en gömd sten).

Kommentera

Dom flesta jerkbaitsen kan du modda med en tail testa gärna fatso 10 med en tail oslagbar vid kallvatten fiske
            Titta gärna in på min fiskeblogg
            www.teamvallius.blogspot.se

Mvh Max Vallius

Kommentera

Ursprungligen postat av Starjonken Visa inlägg
              Vänta till CWC's Bandit Tail kommer ut!! Är SÅÅÅÅ tarv på dom! Annars tycker jag min Phantom Tail funkar alldeles utmärkt... Båda rekommenderas då varmt..
              Det är ju tur att CWC inte tillverkar båtar.

Kommentera

Du måste lära dig skillnaden mellan tailar och tailar. Sitter svansen direkt på kroppen är det 99% av fallen ett jerkbait. Som du fiskar hem som ett vanligt jerkbait och går då side to side. Är det en länk (en fjädering) mellan kroppen och svansen är meningen att du bara ska spinna hem betet med en paus då och då. Alltså ingen side to side gång utan betet går i princip bara rakt fram medan svansen viftar. Enligt många det mest naturtrogna gången om man jämför med hur en riktigt betesfisk simmar. Vilket kan vara anledningen till antalet storgäddor som fångas på just tailar (men en fjädering mellan kropp och svans).
                bf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 369 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art