Problem, med gäddfisket helt plötsligt bolla ideer med mig. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem, med gäddfisket helt plötsligt bolla ideer med mig.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem, med gäddfisket helt plötsligt bolla ideer med mig.

Jag och polaren har kämpat flitigt i höst för att lura upp en riktig feting. Från början av november tills mitten av oktober har fisket varit ganska okej, riktigt fint i början som sedan ebbat ut.

I början kunde vi ta 20 fiskar på en dag, och på slutet 1-3. Nu helt plötsligt är det helt dött, tror vi har blankat de senaste 5-7 passen nu.

Vi fiskar i en mindre damm 500-1km lång ca som går in i en kanal till en lika stor dammhalva till som slutar där ån strömmar in. Djupet ligger på allt från 30cm till 4m. Stora delar av sjön är igenväxt och vattentempen ligger på 6 grader. Vi har verkligen provat allt nu, wobblers,spinnare, levande bete, jerkbait, tailbeten, jiggar vi har vänt ut och in på dragboxarna flera gånger utan resultat. Sist vi var ute hade vi två små små pill inget mer. Vi kör i alla sorters väder, sydlig,västlig, nordlig vind, klart med skinande sol och 10grader, och ösregn och mulet. Inget hjälper, nu börjar vi misströsta. Man kan se stim med fisk på lodet och större fisk som står i och runt men de vägrar ta. Vänder mig nu till er för lite råd.

När det är RIKTIGT trögfiskat så tycke rjag du ska prova en shakershad 11,5cm... 10-15g blyhuvud och så släpar du mer eller mindre hem grejorna efter botten... Det brukar få igång dom segaste madamerna. Annars är mitt tips bara att nöta på eller låta vattnet vila och ta nya tag i vinter eller vår... Skittfiske på er! /Team Perax, Jon
    /Team Perax, Jon Persson
    http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Tro mig har testat det med . Shaddar i alla färger och storlekar, var så jag hade mitt enda hugg sist, släpade hem det över botten, och drog det igenom massa sten och gamla stockar så hade ju stötar i spöt hela tiden, när jag fick upp den hade jag små små bitmärken på den på en fisk på 15cm kanske, väldigt små tänder Så har inte märkt det bara. Men fisken slutar ju inte äta bara för det blir kallare så man borde ju kunna lura någon iaf om än i mindre antal, men inte ens det funkar.

Kommentera

Gäddan kanske inte står kvar i dammen!? När tempen sjunker har vitfisk tendens att söka sig till djupare varmare vatten och gäddan följer därmed efter.
        Förstår det som om dammen/dammarna mynnar ut i en å. Om denna å leder till ett större "system" med djupare vatten finns kanske risk att fisken i samband med kylan nu bytt ståndsplats.
        Man tycker dock att en så pass stor damm borde hysa stationär gädda som inte vandrar ur systemet. Men eftersom era ansträngningar, i samband med att vattentempen sjukit, resulterat i noll fiskar så skulle man nästan kunna tro att så är fallet.
        Glöm dock inte att fiska riktigt långsamt, för snabbt hemtagna grejjor kan tom. få även de mindre gäddorna att rata betet nu när vattentempen är låg...

Kommentera

Har ni provat att meta efter gäddorna i dammen? Testa deadbait(makrill eller sill) eller levande om ni får tag på det på platser där ni tror att gäddorna kan stå.
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

Men de djupaste ställena är i sjön, ån är inte mycket djupare 1-4m där med ca, så borde inte ha ngn stor betydelse tycker man, man tycker ju de borde stå kvar i sjön i anslutning till betesfisken, finns extrema mängder småfisk i dammen så tror inte de tjänar så mycket att ge sig upp i ån. Och man ser ju fisken på lodet men den vill inte ta.

Kommentera

"låta vattnet vila och ta nya tag i vinter eller vår"

Känns som att de stora gäddorna i "pölen" borde suttit på kroken redan i somras, om det ens finns några?!

Den enda tröst jag kan ge är att jag upplever detsamma i mälaren. Bommade tre pass i rad, men en snäll själ här på fiskesnack visade mig hur man fiskar, så jag fick faktiskt TVÅ på 6 timmar sist!

Sjukt trögt nu helt enkelt =(

Kommentera

tog ändå 3 hundraklubbare inom loppet av 4v i september, så stor fisk finns där, men nu hugger inte ens de små

Kommentera

skeddrag eller riktigt långsam inspunnen gäddfluga?

Kommentera

Testat det också, brukar köra mkt med skeddrag annars, men inget vill fungera längre, gäddflugor 100g gäddspinnare, inget vill fungera tyvärr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34