Finns enligt min mening inget som helst berättigande att plantera in fisk utan relevanta tillstånd, vill man göra det får man gräva sig en egen lite sjö som man kan leka med.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Plantering av tex Karp???
Collapse
X
-
För lite mera kött på benen föreslår jag att vissa skribenter beger sig till närmaste biblotek och letar upp den emineta boken "Ekologisk fiskevård". Det går också utmärkt att köpa den från exempelvis Sportfiskarna. Enligt min mening borde varje seriös sportfiskare/naturmänniska läsa den för att få en god förståelse för de blöta fläckarna i vår natur.
Läs gärna kapitlet om "fisktomma sjöar"...
Kommentera
-
Rätt mig om jag har fel men är inte nästan all karp isatt utan tillstånd? Kan komma på mängder av ställen där jag är nästan helt säker på att det inte finns tillstånd..
Följdfrågan till alla som är emot olaglig plantering av karp. Klubbar ni fisken om ni skulle få någon?
Kommentera
-
Krebban, vid all utplantering av fisk även i bevattningsdammar krävs tillstånd från länstyrelsen, i princip behövs även tillstånd att sätta ut guldfiskar i en egen liten damm på villatomten. Om dammen saknar till och från lopp kan man sätta ut fisk från vilken odlare som helst eller vilken sjö som helst efter tillstånd från länstyrelsen, det behöver inte vara fisk från någon godkänd odlare, men som sagt var tillstånd krävs alltid.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TumlarenKrebban, vid all utplantering av fisk även i bevattningsdammar krävs tillstånd från länstyrelsen, i princip behövs även tillstånd att sätta ut guldfiskar i en egen liten damm på villatomten. Om dammen saknar till och från lopp kan man sätta ut fisk från vilken odlare som helst eller vilken sjö som helst efter tillstånd från länstyrelsen, det behöver inte vara fisk från någon godkänd odlare, men som sagt var tillstånd krävs alltid.
Tumlaren
"17 § Tillstånd krävs inte för utplantering av egentliga fiskarter i en särskilt
anlagd och avloppslös trädgårdsdamm."
Sedan är ju trädgårdsdamm en definitionsfråga...
När det gäller grundfrågan om utsättning/flyttning av fisk, så får jag erkänna att jag har blandade känslor... Jag köper de "ekologiska" argumenten mot utsättning/flytt till fullo, då mänskligheten bevisligen har gjort ett stort antal rejäla tabbar där. Men det är ett mångfasseterat ämne det här och jag tycker att det finns flera "gränsfall". T.ex. har jag blivit ombedd att hjälpa en vattenägare att återinplantera abborre och gädda i en liten sjö där dessa arter inte pallade med en tung isvinter för c:a 10 år sedan. Där finns idag endast mört, ruda och sanslöst undernärda tusenbrödrasutare.
"Det är naturens gång" kanske någon säger, men det är ju människan som påverkat denna, och oändligt många andra sjöar, negativt och påskyndat den negativa processen i sjön. Är det då fel att fördröja delar av den "naturliga" processen genaom att återinplantera rovfisk (från sjö längre ned i systemet)?Bira, bira, bärs!!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 281 visningar
1 gilla