Jerkbait..hur effektivt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait..hur effektivt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkbait..hur effektivt ?

Funderar på det här med Jerkbait, hur effektivt är det jämfört med vanligt fiske..förstår att det kan vara svårt att jämföra, men vore kul att veta om man ska ge sig på det....fiskar nästan bara Aborre o Gädda nu...är det värt att skaffa nya grejer..?
    Min utrustning: Rullar- Okuma Interceptor 3, Shimano Cardiff 301A, Ambassadeur 5501CS Pro Rocket. Spön- Shimano Beastmaster AX, Ron T Arezzo 9ft, Shimano CBM AX 270MH.

Vill ha jerk!!

Har själv inte jerk och var rätt skeptisk till det förut..

Polarn har en komplet jerk utrustning och bemästrar den ganska bra också det ser man på all fisk han drar.. I början när han var ny på jerk gick det väl inget vidare med fisket så mycket beror nog på tekniken.. Men nu får har i alla fall nästan mer fisk än mig i 3 fall av 5 och hans fiskar har ju en betydlig ökning av medelvikten.

Jga kanske drar 3 gäddor på 0,5 1,5 och 2.5 då drar han 4 gäddor på 1,2 2.3 3.0 3.8 så medel höjs.. Men visst finns det gånger då jag har krossat honom men man blir ju inte liten sugen på jerk så man ser hur grym gång wobblerna har och hur gryma hugg det verkar bli ska själv köpa jerkutrustming snart
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Hmm..låter intressant..förstår att det nog funkar bra...alla verkar vara inne på det...får nog börja kika efter grejer..du kanske har nåt tips..?...Vore ju kul om man kunde höja sitt medel en aning..hehe
      Min utrustning: Rullar- Okuma Interceptor 3, Shimano Cardiff 301A, Ambassadeur 5501CS Pro Rocket. Spön- Shimano Beastmaster AX, Ron T Arezzo 9ft, Shimano CBM AX 270MH.

Kommentera

Det handlar inte bara om hur många fiskar man drar, utan hur. Jerkbait är grymmt kul att fiska, känslan vid napp är 300 ggr större.
        Däremot måste jag säga att jerkbait är fruktansvärt överskattat.
        Ibland drar man fler gäddor på spin med beten som zam och bomber 16a än på jerkbait...Men som sagt omväxling förnöjer..

Värt att prova?
        Spö+rulle (699+6-1000 för en skaplig multirulle)lina, tafs+ett par beten (en pig 250:- + Slider 130)
        Du hamnar väl runt 2000-2500 spänn. Köper man mycket grejer kan ju säkert din fiskehandlare göra en bra deal.

Jag tycker du ska testa jerkbait, men tro inte att det är så överlägset som alla säger, det ligger en hel del träning bakom också!
        MINST 5 KG!

Kommentera

Kanske läge att prova först och se vad man tycker...vore ju inte så kul att handla och sen kanske man inte gillar grejen..får låna lite grejer o köra lite..har förstått tekniken bakom..så det är väl övning som gäller..sen att det är aningen överskattat kan jag förstå..det brukar vara så med nya prylar.

Kommentera

You can get your self one of these baby salmo sliders, it will give a taste for jerkbaiting and only cost 100kr, they can be used on a normal haspel setup, you can learn the basics with out brakeing the bank,

All the best William...
            Bifogade filer
            I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Oki...var hittar man dom prylarna..kunde ju kanske vara nåt att prova..

Kommentera

Visa "Ecommerce software by PrestaShop™" i sidfoten

William...
                I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

Ok..ska nog kika in där och shoppa lite..hehe..tack för tipset

Kommentera

det är ett kul sätt att fiska, mycket kontakt medfisken och ett mer aktivt fiske än att bara stå och harva med en wobbler.

Dock är det betydligt mer "hala in" kännsla med ett 6fot JB spö, kampen är roligare (enligt mig) med ett vanligt spö.

Det ena utesluter inte det andra, klart som fan du skall ha ett jerkset!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen