Betesfisk knep? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betesfisk knep?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betesfisk knep?

Hejsan,

Ska nu ut och dra lite gösar i Vänern tänkte jag (evig optimist, klent med gös här i kinneviken tyvärr). Men det jag inte klarar och som alltid tar en sån tid är att finna och ta upp betesfisken.

En bekant sa till mig att hänga en uppklippt vattendunk med tratthål med lite godbitar i för att sedan hänga vid båten dagen före(ni förstår nog vad jag menar)...Men vet inte om det är någon bra metod..Någon som har testat?

Hur fixar Ni betesfisken? Är det bara mete innan man ska fiska 'på riktigt' som gäller eller finns det fler sådana här knep?

Tack!

Med vänliga hälsningar,

Martin

Enklaste är väl att ha någon "fast" fångstanordning som t.ex. en mjärde. Problemet är väl att man kan få "hjälp" att vittja den / dem...

Kommentera

mörtstuga e bra om man har en av kvalitét. tyvärr så simmar mörtarna halv ut genom maskerna på min och blir avbitna på mitten =)

Kommentera

lite off topic men ännu roligare är när kilosgäddan har tagit sig in i stugan och ätit ca. 10 mörtar, då blir man lite förbannad =)
        Så vittja den efter max en dag eller nåt (beror iofs på var man lägger den)

Kommentera

Jäklars vilken suverän community jag funnit! Trodde inte det fanns en sådan för fiskefolket!

Får nog registrera mig bums och börja ljuga om mina fånger jag också!

Ska nog prova med en liten mörtstuga för jag är jäkligt sugen på lite gös...Blir annars mest lax - och snart havsfiske, bara båten kommer i...Ny mecury som var på direkten!! Annan bensin-blanding i USA! Typiskt att det ska förstöra fisket...

Tack för svaren!

Kommentera

Att push-up inte började propagera för kastnät direkt i en sån här tråd är ytterst ovanligt.

Själv lägger jag oftast löjnät när jag vill ha betesfisk för gös och abborre. Om strömmingen är inne så blir det första valet. Men strömming finns det väll inte så gott om i vänern

Kommentera

Testade i söndags att mete med levande agn och det var inte direkt nå större problem att få tag på mört fick flera mörtar på 1,5hg+ . Men dom ville inte ha mört den här dagen så det blev bara en liten snipa
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Kanske ska säga att jag metade betesfisk i ån
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Kastnät!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 029 visningar
                  1 gilla