Vandringshinder! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vandringshinder!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vandringshinder!

I lekbäcken för havsöring hemma så hittade jag det här vandringshindret. Det är 2 stycken elstoplar och ett träd som ramlat på samma ställe. Det är inte naturligt eftersom det är elstolpar som ligger där Det har samlats massor av grenar och löv och lera så det går inte att simma under eftersom jag testat stoppa under pinnar. HÖ kan nog komma över när det är högvatten men om det inte blir det så kommer dom fastna där och inte komma över. Om jag sågar av stoplarna och låter vattnet rinna fritt kan det frigöras giftiga ämnen från leran osv? eller är det bara att ta bort det?

En vandrande öring kommer definitivt förbi om den bara vill. Men det är klart att du kan hjälpa övrig stationär fisk osv. Tror inte det är några större problem med ämnen i stolpen men jag är inte dödssäker. Har dock svårt att tro att det skulle ha någon åverkan på livet där om du såkar den itu.

Kommentera

aa det är sannt men bakom dom stolparna är det ungefär 1 meter strand med lera och löv som som skulle kunna bli strandsatta på när dom hoppar över. Och det är ungefär 1 halvmeter högt. Dom kommer nog över men dom kan få vänta några veckor på att det skall regna ordentligt underlättar nog en stor del att ta bort det

Kommentera

Det är bara att röja. Det blir bättre och jämnare flöde i bäcken då.
        / MOM

Min fiskebutik:
        http://www.flyhookfiller.se

Kommentera

jag skulle nog vänta ett tag och se vad som händer, om man tänker på t.ex. bäverdammar så är dom naturliga men definitiva vandringshinder. detta kan kunna höja vattennivån över och det blir ett jämnare flöde.

kommer nog att hamna mer löv och annan skit nu i höst och täppa till mer.
          en havsöring kommer över om den bara vill, tänk på att öring kan vandra flera hundra mil.

Kan ju bli ett intressant projekt att ta kort över en längre tid och se hur en damm påverkar ett vattendrag långsiktigt.

Kommentera

Om du beslutar dig för att rensa undan skiten, vilket jag skulle göra direkt, så dokumentära gärna det hela med foton och lägg upp när du är klar. Kommer känna dig som en riktigt hero när du är klar sen

Kommentera

Bara att ränsa undan! Du gör HÖ en fet tjänst.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hittade ett liknande ställe i en bäck vid mig faktiskt! Bäcken var ca 2,5-3 meter bred just där men jag plockade bara loss ca 50-75 cm bråte så blev lite action på vattnet just där jag öppnat upp. Nu har det vidgats ytterligare på naturlig väg men jag ser ofta öring som står i lävattnet bakom den existerande delen av hindret och tar det piano! Så låt kanske litegrann i ena kanten vara kvar så ger du ngn liten öring ett skönt "hem"

Kommentera

Ahh precis vad ja hade tänkt. Ska slita bort ungefär halva hindret och sedan såga i några av dom största grenarna. Och om naturen vill kommer vattnets kraft röja bort resten. Men som det är nu så är det definitivt ett hinder när det inte är högvatten iallafall. Jag anser inte det vara naturligt eftersom kommunen har slängt i 2 stycken feta elstolpar däri för att dom inte vet vart dom skulle lägga skiten, till och med eltråden sitter kvar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 181 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art