Bort med gäddorna för ädelfiskens skull - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bort med gäddorna för ädelfiskens skull

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bort med gäddorna för ädelfiskens skull

Ja, nu är det ju inte jag som gått och blivit gäddhatare, men det var en ganska småkomisk insändare i den lokala tidningen nu i morse. Tänk att det i denna upplysta tid år 2010 fortfarande finns folk med dessa antika åsikter om gäddor och deras roll i ekosystemet. Hellre inplanterade regnbågar än naturliga gäddor tycks det som.

Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Gäddan, ska man vara rädd om!!! De flesta f.d. noviser inom spinn och numer även inom flug fisket, skulle inte ha fått en hobby för livet utan vår kära krokodil. Och inte alla ungdomar och arbetslösa + pensionärer har råd att att lägga ut flera 100 kr på en P&T fiske säsong heller.

Regnbågen har ju sin givna plats den med. Men att utrota ett fint Gädd bestånd i en sjö till förmån för P&T luktar illa.

Det som beskrivs i denna tidnings artikel tycker jag vittnar om dåligt omdöme. Sätta båge i en sjö där Gädda förekommer rikligt tycks det? Är ju att per automatik tigga om att få problem från början.

Hade väl varit bättre att leta reda på en sjö eller damm i området där Gäddan är i minoritet då åtminstone? Eller helt enkelt gräva en damm.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-05, 10:21.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Folk har väl fått för sig att gäddan äter 10 regnbågar om dagen och kan lätt smacka i sig en lastfull med regnbågar när sjön/sjöarna fylls på igen. Som dem flesta sportfiskare vet är regnbågen oftast fet och fullproppad med pellets och annan fodermat som dem föds upp med på odlingarna. En gäddsnipa äter enstaka bågar varannan med någon/några dagars mellanrum för att hålla sig i "form", beroende på storleken och förhållanden på fisk och vattnet.

Jag känner själv till en sjö bland Svartedalens kortfiskeområden där det går enstaka gäddor, men en gädda hade speciellt skjutit i både vikt och längd. Fick syn på den första gången en sommar där den höll sig under en björkstock och stekte i solen på 1.5-2m djup. Tror den var runt metern och smällfet. Vågade inte ens kasta på det aset ifall den skulle lockas av mitt lilla 15g skeddrag som man fiskade båge efter. Nästan lika ryggbred som björken den och huvudet var pyttelitet jämfört med kroppen, vikten har jag inte ens lust att gissa men den var löjligt grov. Tyvärr avled denna gädda förra sommaren, dödsorsak är okänd -- men går man på regnbågsdiet ett par år kan det hela inte sluta bra...

Det finns alltid för- och nackdelar med P&T vatten, men att utrota gäddorna ifrån dem är bara löjligt. Bra regnbågsvatten har en god fördelning utav arter (abborre, gädda, mört och regnbåge), så naturligt som möjligt skall det vara för alla arters trivsel -- och inte någon äcklig konstgjord maskingrävd damm på 100x100m fylld med P&T broilers uppemot 5kg utan fenor.
      Senast ändrad av GbgRobin; 2010-10-05, 11:02.

Kommentera

Tyvärr känns det generellt som det äldre gardet har en negativ inställning till just gäddan. Det är tex. ytterst sällan man ser äldre människor bedriva c&r. Även om fisken inte ska ätas bonkas den för att hellre ges till katten än att släppa den tillbaka osv. Anledning till att fiska försvinner om man inte tar upp fisken man får är inställningen, och fortsätta fiska vill man göra.
        Senast i helgen stötte jag på en äldre man som la nät i en större mar i sthlmsskärg. denna sjö/mar håller en hel del stationär fisk som gädda och abborre, gubben ville "näta" bort gäddan i systemet för att den tog för mycket abborre. Förmodligen blir denna förlegna syn allt mer ovanlig, men förekommer tyvärr som sagt framförallt bland den äldre generationens fritidsfiskare...

Kommentera

Det roliga

Det verkar tyvärr vara så att dem flesta människor bonkar all fisk dem får upp, tyvärr ja.. Jag har sett alltför många gamlingar och ungdomar fylla ica-kassar med grova abborrar som dem inte dödar innan. Man ser att den fyllda påsen som hänger på vid räcket alltid sprattlar våldsamt, speciellt gamlingar verkar inte bry sig om att avliva fisken innan. Gäddor tas upp och i brist på tillhyggen har jag sett folk stampa sönder deras huvuden. Fiskar verkar vara dem djur som det är mest okej att plåga. Gamlingar brukar dock oftare stå på samma ställe som dagen innan då dem bedrev sitt köttfiske och fylla påsen lika mycket igen med sprattlande abborrar.Dessa gamlingar tänker inte på fiskars välbefinnande eller om fisken håller på att utrotas. Det enda dem bryr sig om är att den överskattade ädelfisken finns kvar i sådana mängder att dem kan fylla sina giriga magar med egenfångad fetfisk.

Kommentera

Just ett sådant beteende gör mig fly förb...!

Man kan se det vid P&T vattnen ibland med. Och en annan avart, är folk som ränner runt i flera minuter medans fisken pinas letandes efter en lämlig gren eller en sten att bonka fisken med. Ofta är det samma figurer som glatt, glänser med sin 5000:- + utrustning också.

Men att sätta sig hemma och göra en priest. Eller köpa en färdig för 50:- - 75:- är man allt för jäkla lat eller snål för!
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag ser ofta ica-kass fyllande. Varje dag i princip. Och om man inte vill lägga 50-60 kr på en priest så får man väl bryta nacken på gäddan som man gör på abborren. Bara att man måste använda båda händerna och lite mer kraft. Men lika snabbt går det.. Hittade faktiskt en priest ute för några dagar sen. Eller ja, det är en brödkavel med bara ett handtag. Duger utmärkt, har testat slagkrafter genom att dunka på mitt eget huvud lite lätt. Och den är stenhård nog för att jag inte skulle vilja dunka den hårdare på mitt huvud.

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
                Ja, nu är det ju inte jag som gått och blivit gäddhatare, men det var en ganska småkomisk insändare i den lokala tidningen nu i morse. Tänk att det i denna upplysta tid år 2010 fortfarande finns folk med dessa antika åsikter om gäddor och deras roll i ekosystemet. Hellre inplanterade regnbågar än naturliga gäddor tycks det som.

http://allehanda.se/opinion/ordetfri...lfiskens-skull
                Tanken är väl ändå att få en "båge" och inte en gädda ?? Att inplantera regnbåge är ju inte gratis,och den som köper dagkort för en 100:ring och får en gädda istället ?? va kul är det,kan tolkas som gränsen till lurendrejeri.
                Senast ändrad av LazziLax; 2010-10-05, 11:59.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Kanske inte är så smart att plantera ädelfisk i en sjö som är full med gädda?
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

Kommentera

Nej men förmodligen är dessa inplanterade inavlade regnbågsforeller så pass roliga att få på kroken att man bara måste plantera in dem. Varför släpper man inte bara ut fullt med regnbågsyngel typ i mälaren och låter naturen sköta sitt. Småynglen kommer förstås reduceras av hungriga abborrar, braxar, gäddor, aspar och gösar men de som passerar 2-3 kg ligger garanterat rätt bra till.. Det är naturens ordning. Om smågäddor blir stora gäddor eller små abborrar blir stora trots alla hungriga rovfiskar så borde fan några regnbågsforeller komma undan också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art