Tips på Gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på Gösfiske

Tjena.
    Tänkte ge mig på ett försök att fiska gös lite mer inriktat men jag är kass på gösfiske så jag behöver hjälp.

Vill gärna ha bra och informativa internetsidor med info om var och när jag kan hitta gösen samt dess beteende under året.

Tips om effektiva och vanliga fisketekniker för gös. Även beten/färger/storlekar mm. mm.

Tacksam för svar

...

skicka ett pm till old firehand
    Finns det nåt som slår en dag på sjön?

Kommentera

Gösen är en av de mest utmanande fiskarterna att fiska. Misstolka nu inte detta kära gäddfiskare men ta tex gäddan är den på hugget är den ofta inte särskilt svår att överlista, små detaljer spelar inte riktigt lika stor roll som i gösfisket.

Gösen uppträder mkt olika beroende på vilket vatten den lever i likaså beroende på vilken tid på dygnet. Trolling kan funka bra under morgontimmarna samt kvällning/natt då gösen går upp på grundare vatten för att jaga. Dock fungerar nattfisket inte i alla sjöar, oftast klara sjöar med näringsfattigt vatten.

Klart är också att gösen har huggperioder, man kan fiska timme efter timme och undra vad man gör för fel för att helt plötsligt landa 10 gösar under en halvtimme, sen kan det vara heldött igen. Kör du trolling så försök urskilja på lodet vilket djup gösen befinner sig på. Välj beten som presenteras på rätt djup, kör gärna med flera olika spö med olika typ/färg på betena, märker du att något funkar bättre än det andra så skifta på dom andra. En annan grundregel gällande trolling är farten! Enligt mig ska farten ligga på strax under 1 knop till max 1,5. Många bensinmotorer går ej så sakta på tomgång utan elmotor eller drivankare behövs.

Ett hett och bra sätt att fånga gös är vertikalfisket samt pelagiskt vertikalfiske. Enligt mig effektivare än trollingen men kan vara svårt att utöva i grunda sjöar utan tillräckligt djup. Om djupet endast är ett par meter flyr gösen ofta båten och det blir svårt att fiska rakt under båten, likaså gäller klara sjöar om det är vindstilla. Pelagiskt vertikalfiske är när du fiskar på enskilda fiskar på botten eller i frivattnet med hjälp av ekolodet.

När det gäller färger får man prova sig fram i respektive vatten. Dock kan jag nämna ett par bra beten. När det gäller trolling kör jag med Nils Master Invincible 15cm, Bomber 15 och 16a (tror jag) både den mindre samt större varianten, Smithwick och Cotton Cordell är också bra gösbeten.

När det gäller vertikat kör jag mest med Lunker City Fin-S men även med shaker, skippy fish samt whipstick.

Lycka till!
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
      14 svar
      3 123 visningar
      0 gillar