Dropshot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Räfflade penisar med tail hehe. Jo sånna har man ett par som man borde kunna prova. Men vad är det som gör att dropshot skulle vara bättre än vanlig jiggning tex? Funkar det bra med mask/maggots/räka också? Vilken vikt på tyngden?
    Sen en annan fråga, vad är det för rulle och spö du använder i klippet? Vanlig multirulle? Sett liknande i många fiskefilmer och ser så mycket skönare ut att fiska med en sådan rulle än med haspel. Har ett Shimano 9fots spö nu, skulle jag kunna slänga på en sådan rulle på det och bara snurra spöet 180grader?
    Senast ändrad av Asys85; 2010-09-30, 23:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
      Räfflade penisar med tail hehe. Jo sånna har man ett par som man borde kunna prova. Men vad är det som gör att dropshot skulle vara bättre än vanlig jiggning tex? Funkar det bra med mask/maggots/räka också? Vilken vikt på tyngden?
      Sen en annan fråga, vad är det för rulle och spö du använder i klippet? Vanlig multirulle? Sett liknande i många fiskefilmer och ser så mycket skönare ut att fiska med en sådan rulle än med haspel. Har ett Shimano 9fots spö nu, skulle jag kunna slänga på en sådan rulle på det och bara snurra spöet 180grader?
      Dessvärre har jag aldrig, och kommer aldrig att finna mig i "the imperial system", utan får jag inte längden förklarad på ett spö av en handlare i metriska systemet så går jag, av rena principstjäl. Men 9 fots spö låter väldigt långt, ska vara kort och relativt styvt för att få full känsla och kontakt med riggen. Dock kan du säkert testa med både ditt 9 fots spö, och haspelrulle känns det bra och det funkar så är det inget att snacka om, jag skulle nog inte klarat nåt vettigt fiske dock.
      Rulle och spö står skrivet i videon, är en spro utrustning, rulle: Blue arc baitcast spö: screamin vertical 190 (cm såklart

Maggots och räkor... tja varför inte, räka vet ja inte om den stannar kvar sålänge, maggots, kanske, jag vill tex helst att mitt bete ska vara så stort och fladdrande som möjligt ibland, så maggots känns kanske lite... ja vet inte, bara till att testa. samma med mask, funkar säkert med en rejäl mask, men de åker av rätt lätt och bits av och det blir en jäkla massa pill med mask medans man kunnat fiska som en tok. Funderar du på nå schysst utrustning som inte kostar skjortan så kan säkert polarna på fishonnet.se hjälpa dig. Jag använder mitt dropshot spö till all form av fiske.. dropshot, crankbaits, rapala minnowspoons i träsksjöar, tycker det kastar bra med allt inom sin viktklass.
      sigpic
      www.fkpgear.com
      Fiskkonservator.se
      Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
        Ouh... känner mig fruktansvärt pratglad ikväll... bättre än vanlig jiggning !tycker jag! är det för att 1... jag får mer och större fisk, 2 jiggen går en bit ovanför botten, vilket går att justera beroende på hur nära eller långt ifrån jiggen du knyter tyngden, jag har inte upplevt någon fördel med att jigga på botten vs. 10-50cm ovanför, tvärtom, slutar med att jag sätter en jäkla massa jiggar, knyter man dropshotriggen smart så mister man bara vikten om det sätter sig. 3 du kan vara på samma ställe och ändå få liv i din jigg/mer tid i vattnet över lag. Det är vad jag upplevt iallafall, sen finns det såklart folk som är överjävliga och kan sitt "traditionella" (för det har varit med ett tag, och funkar uppenbart) jiggfiske, jag kan det dock inte speciellt bra, så för mig funkar dropshotfiske bättre
        sigpic
        www.fkpgear.com
        Fiskkonservator.se

Kommentera

Tack för svaren! 2.70m var mitt spö när jag kollade nu, 9fot var just det han sa i butiken som jag köpte det i :P Kommer kanske redan prova det imorgon, även om jag inte har den ultimata utrustningen för det. Gillar jiggfisket och detta kan ju inte vara mycket sämre om det gör att man inte sätter lika många jiggar! Optimala vikten på sänket då?

Kommentera

Precis, bara till att testa. Vikt beror helt på, utrustning, djup och hur långt du behöver kasta, inte för lätt och inte för tungt för min utrustning funkar 7-15g bäst vid olika tillfällen
            sigpic
            www.fkpgear.com
            Fiskkonservator.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskkonservator Lubbe Visa inlägg
              bättre än vanlig jiggning !tycker jag! är det för att 1... jag får mer och större fisk, 2 jiggen går en bit ovanför botten, vilket går att justera beroende på hur nära eller långt ifrån jiggen du knyter tyngden, jag har inte upplevt någon fördel med att jigga på botten vs. 10-50cm ovanför, tvärtom, slutar med att jag sätter en jäkla massa jiggar, knyter man dropshotriggen smart så mister man bara vikten om det sätter sig. 3 du kan vara på samma ställe och ändå få liv i din jigg/mer tid i vattnet över lag. Det är vad jag upplevt iallafall, sen finns det såklart folk som är överjävliga och kan sitt "traditionella" (för det har varit med ett tag, och funkar uppenbart) jiggfiske, jag kan det dock inte speciellt bra, så för mig funkar dropshotfiske bättre
              Håller med fullständigt, större fisk är det man vill ha. Schysst film!
              Trevlig helg och skitfiske
              M
              Mats Söderholm

0702300493 eller mats@umeafishing.se

umeafishing.se

PB: Gädda 16580g (jerk) 16100g (ismete) Abborre 1380g

Kommentera

Sveriges egna tiger hajar visst är dom vackra.

Kommentera

Snyggt gjort Lubbe! Trots att det ser ut som det blev ett par tagningar? haha Vilket härligt abborrfiske, man får till att gratulera.

Asyx85: Tror dessvärre att ditt spö är på tok för långt för att du ska kunna få tillräckligt med kontakt med din jigg. Det ska nog helst vara ett kortare styvare spö med en lätt rulle för att enklast få kontakt med betet.

/ R

Kommentera

Fin film lubbe! det har nog tagit lång tid att göra filmen. Fint fiske och grattis till kilosborren!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Vill du annonsera på Fiskesnack.com ?Klicka här för mer information
                    Joina Fiskesnack.com på Facebook Klicka här

Kommentera

Tack allesammans.

@Predator Simon, 2 fiskepass och sammanlagt ca 50 timmars editering + inspelning av musik, berättarröst, själva körningen till och från trosa (från skåne)... övernattning på vandrarhem osv.. så visst tog det sin tid... Men det är kul avbrott från fiskkonserveringen och bara roligt att folk gillar det. Kommer en del ny klipp framöver så prenumerera på kanalen så får ni besked via youtube direkt när det kommer upp nya grejor. Här är kanalen:

Mvh

Lubbe
                      Senast ändrad av Fiskkonservator Lubbe; 2010-10-04, 16:15.
                      sigpic
                      www.fkpgear.com
                      Fiskkonservator.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar