Jobbigaste sättet du tappat en fisk på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jobbigaste sättet du tappat en fisk på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jobbigaste sättet du tappat en fisk på?

Vad är det mest irriterande/klantigaste/jobbigaste sättet du tappat en fisk på? Gäddan simmade tio varv runt ankarlinan kanske? Eller in i propellern?

Jag fiskade för många år sedan i Siljan en kväll och regnet öste ner, inte ett napp på flera timmar men till slut suger det till. En riktigt fin gädda är det men jag står på en brygga och har ingen håv med mig.
    Får in den till kanten och ska ta upp den men får inget bra grepp, då gör den en snabb rusning och rätar ut fjäderringen på min zaltwobbler. Så jäkla surt. Hade nog blivit nytt personbästa då om den kommit upp.
    Har också vart med om flertalet tafsar som pajat och fisken simmat iväg med draget i munnen. Sjukt irriterande, nu gör jag egna tafsar.

kanske inte jobbigaste fisken jag tappat men på det jobbigaste viset är nog en stor färna jag brände precis vid håvkanten för ett par år sen där jag missbedömde strömen lite och råkade ta håven för grunt och därmed stötte fisken istället för håvade den. Det resulterade givetvis i att jag tappade den och det sänkte mitt humör rätt rejält. Jag har fortfarande inte tagit någon färna i den storleken.

Kommentera

Hmm.. Alla som fiskar har nån gång tappat grov fisk, ibland kan man inte göra så mycket åt det men visst har man "klantat" till sig lite, tveksamma mothugg osv.

En situation som ja minns väldigt tydligt än idag, var för två år sen när ja fiskade gädda tidigt på våren i en relativt ny vik. Fisket var otroligt segt men vid ett kast så hade jag en stöt, drog till lite tveksamt men kände inget, var säkert en stock... Fiskade vidare in till båten och efter ser jag en enorm gädda i det klara vattnet som bara följer betet och käften är säkert 2-3 cm från betet hela tiden. Ökade tempot och gjorde ett spinnstopp, gäddan öppnar gapet maximalt och hakar i betet och jag drar till men det släpper direkt.. Får upp betet och krokjäveln är rätad!?

Svårt att uppskatta vikt men har haft en och annan storgädda med in till båten som vänt men denna var sjuk, uppskattade längd runt 125 cm och fruktansvärt grov, såg tydligt när den vände hur romfylld och bred den var ända till stjärtspolen. 14-15 kg ? Näääee vill inte tänka på det ens..

Kommentera

Poppergädda på 5kg+ som rätade 2 av 3st spetsar på en trekrok. Vadade i en grund liten gäddvik förra sommaren och då högg den, fick se bara plogen utav den 5-10m bort och rös hela tiden den var påväg mot poppern...

Kommentera

Tappade en grov gös med både en Ambassadeur 6500C Syncro och ett Gold Max nio fots spö hängande efter sig...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
            Tappade en grov gös med både en Ambassadeur 6500C Syncro och ett Gold Max nio fots spö hängande efter sig...
            Hur gick det där till :/ ? trollingspö som på nått sätt trillade av båten eller?

Kommentera

Kör man med C&R så har det ingen betydelse tycker jag,många stora har "tackat för sig" för en bra fight så det är bara tack&bock tillbaka,om man är sportfiskare vill säga.
              Senast ändrad av LazziLax; 2010-09-28, 15:19.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                Kör man med C&R så har det ingen betydelse tycker jag,många stora har "tackat för sig" för en bra fight så det är bara tack&bock tillbaka,om man är sportfiskare vill säga.
                Det tråkiga ligger i vetskapen att fisken fortfarande har draget och kroken i käften och kanske inte kommer överleva. Om den bara lossnar så är det riktigt förjävligt för stunden men det känns iallafall bättre efteråt.

Bottenmetatade abborre för ca 10 år sedan i en liten Hälsingesjö som huserar bra med storabborre. Efter ett lyckat abborrfiske med några runt kilot så inträffar ett väldigt långt nappuppehåll.. Sedan hugger vad jag sen får veta är sjöns gammelsugga på min lilla betesfisk.. Efter ca 15 minuter och en osannolik fight runt en gammal risvase så dyker en gädda på ca 125-130 cm upp längs med båtkanten. Huvudet är det grymmaste jag sett alla kategorier! Jag ser att den verkligen har toksvalt min betesfisk och ståltafs har jag inte använt.. Av ren tur har nylonlinan fastnat i mungipan och mirakulöst undvikt att skavts loss. Benen har börjar darra rätt bra vid det här laget och varje gång jag får in den till båten gör den bara ytterliga försök att trassla in linan bland grenarna i vasen. Efter 2 st helt misslyckade försök till gäddgrepp så drar den på en sista explosiv rusning och linan skaver av.. Jag var rätt nybörjare på gäddgreppet på den tiden
                Det som grämde mig mest var att min kamazankrok satt djupt nere i svaljet och att fisken kanske gick en långsam död till mötes. Efter det använder jag alltid riktig stål eller flourocarbontafs när jag metar abborre vid den risvasen..

Hälsningar!
                /Kastman

Kommentera

när jag bommade min första flötesmetade gädda, hade fiskat i en liten sjö och haft skitfiske så i slutet så bestämde jag mig för att sätta på ett metetackel och flöte och började meta, efter en stund så guppar flötet och sjunker, mothugg, tar stopp och jag känner hur linan (flät .36) rivs av tänderna och jag tappar gäddan, ser flötet som simmar iväg och dyker.

Sedan den dagen så använder jag inte lekande eller beteslås vid mete

Kommentera

Krokade en riktigt fin havsöring på min nya 5600 CS ProRocket rulle. Problemet var bara att jag kom åt tumtangenten i mothugget och vipps så hade man ett skatbo utan dess like. Fisken stångade för allt var den var värd och eftersom linan var hellåst så gick ju linan av ganska kvickt. Tappad och nu mera piercad öring simmade sen vidare. Jag fick åka hem och skära av linan från rullen.
                    En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
                    http://mothugget.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot