Beslutsångest om att köpa elmotor eller ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beslutsångest om att köpa elmotor eller ej

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beslutsångest om att köpa elmotor eller ej

Har funderat över att skaffa mig en Watersnake FWT 54lbs men vet inte om det kan vara värt det än. Har ingen egen båt utan lånar mest av släkt och vänner i olika vatten, men så himla trött på att ro och ro hela tiden. Elmotor gör ju allt det hela lite smidigare och roligare, men då jag inte har någon egen båt i nuläget så vet jag inte om det är värt att lägga pengar på det som sagt. Men är väl tänkt att skaffa en när jag hittar en smidig båt att ha i något bra vatten.

Hur tycker ni? Hur blev erat fiske när ni skaffade elmotor/bensinmotor till er båt? Kan man kanske få tag på ett hyffsat billigt batteri från någon skrot till att börja med? Om motorn skulle gå sönder efter garantitiden gått ut, är det då svårt att hitta någon som kan laga den och blir det dyrt?
    Mycket frågor där men måste ha en lite spark i röva om hur läget blir

Var en jävla skillnad för mig när jag köpte elmotor till min, o aldrig behöva ro riktigt gött faktiskt men fiskar i små sjöar så en elmotor är kanske inte rekomenderad att ha som transportmotor, men en färd för mig som tog 15min o ro tar nu 7 med elmotor.

Kommentera

Jag fiskar bara i mindre sjöar med 2 småbåtar, en HR 390 samt en Crecent i ungefär samma storlek och till dom tycker jag elmotorn är helt perfekt. Så fint att glida fram ljudlöst på fisketurerna. Jag skulle absolut inte köpa nå batteri från en skrot. Satsa på ett nytt så vet du att det håller skapligt, för en 800 får du ett helt OK på 75-80AH skulle jag tro. Tänk på att kostnad för laddare kommer till om du nu inte redan budgeterat för det med
      Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

En av det bästa jag köpt är en elmotor. Miljövänlig, låg driftkostnad, luktfri, stressfri, bullerfri, perfekt för trolling och att förflytta sig på små insjöar.
        Nackdelen med elmotor är att batteriet kan vara rätt tungt att förflytta och att drifttiden är begränsad på höga varv (så köp ett nytt bra batteri med bra laddare och stressa inte fram på sjön i hård motvind).

Kommentera

Just vad jag behövde höra. Då blir det beställning imorgon så får man hoppas man får den under veckan. Får bli ett sådant fritidsbatteri från Biltema med en 75ah om jag minns rätt. Vad ligger laddarna på ungefär? Och livstiden på ett sådant batteri? Ni har inte råkat ut för några driftfel med era motorer som varit krångliga och dyra att fixa?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 021 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art