Angående Thailand - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående Thailand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Angående Thailand

    Tjena! Ska till Thailand i December och tänkte fråga om nån har varit där och fiskat?
    Vad gäller, är det turbåt som funkar bäst? Jag läste mig till att det var rätt hyffsat billigt att åka ut med en sådan, typ 1500 bath dvs runt 300kr.

    Eller kan man fiska från stranden // i "åar"?

    Ska till ett ställe som heter Koh Chang, och några öar däromkring.

    Är det värt att ta med sig ett teleskopspö i resväskan? Eller kommer det knäckas vid första fiskkontakt ( De fiskar jag sett från Thailand är groteskt stora, förlåt mig för den fördomen). Isåf vad för lina // tafs?

    Om man ska plocka med några drag till fisket, vad gäller då? det jag läst mig till är poppers.

    Vilka arter är vanligast när det gäller söt och salt-vattensfisket?

    Har tusen frågor och förstår om det blir svårt att svara på allt, men om nån har koll eller har varit där, svara gärna!

    Tack på förhand // Anton

  • #2
    ja åkte ut med turbåt när ja va där.. inget o rekomendera.. vi va 15 fiskare på samma båt o ca 5 spö.. fick några sardiner tonfiskar o en dorado.. ingen fisk över kgt

    Kommentera


    • #3
      En "turbåt" kostar från 8000 bath för en heldag. dvs för hela båten. Men tyvärr kör dom oftast "turist rutten" med 2-3kg´s Tuna som fångst. Vet att om du ska till Phuket o ut med båtarna där så säg till skepparen att dra en repa runt Raya Noi islands, nära land så finns det rätt ok chans för sailfish och andra fina saker.
      Fiskeprylar finns att köpa, vet inte hur det är i KoChang men ser man i Phuket så finns det flera butiker med rätt billiga saker. Spö kanske är gött att ta med sig hemifrån men allt annat, smådrag och framför allt tillbehör är skitbilligt i Thailand.

      Ska du fiska vid stranden vid korallerna är det ofta massor av små korall fiskar och dessa tar man med botten mete, tyvärr tappas många krokar etc då de fastnar oerhört lätt i korallen. Åk och köp lite bläckfisk i lokala marknaderna och sätt på kroken. Garanti napp!

      Fiskarna är stora i Thailand om du åker till en sötvatten håla men kör du i havet så får du tyvärr vänja dig vid småfisk efter land.
      Rekommenderar att ta en thai långtail båt för en fisketur en heldag för några tusen bath då dom är bra billigare än en fiskebåt. Lite skön känsla också att fiska från en sådan...

      Kommentera


      • #4
        skicka ett mail så kan jag svara på dina frågor. simonandersson7@hotmail.com

        Kommentera


        • #5
          Ska tyvärr inte till Phuket! Vet att en av öarna hade en flod, tänkte om man kunde pröva lyckan där isåfall...? Är det snakehead som gäller där då eller? Om man kayakar vill man ju gärna inte bli nerdragen i vattnet av en 140kgs mal :P

          Jag tycker de flesta fiskarna är intressanta, behöver inte alls vara 300kgs marlin. Men gärna lite varierat och lite storlek på grejerna olika arter etc.

          Bottenmete verkar intressant, man får väl ta med sig ett par askar med krok.

          Tack för svaren! Mer tips uppskattas!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          66 svar
          14 879 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art
           
          Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
          22 svar
          3 180 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Nextline  
          Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
          9 svar
          949 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman
           
          Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
          26 svar
          8 348 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Kr0nbl0m  
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          12 svar
          2 662 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Arbetar...
          X