Flytta till fisket! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flytta till fisket!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flytta till fisket!

    Varför hela tiden åka dit fisken finns när man kan se till att bo nära det götta?

    Jag är exjämte och fiskar och jagar ofta där uppe med min familj som bor kvar . Men en del av er har ju inte den möjligheten. Därför tänkte jag ge er ett tips, även om det kanske bara är någon som skulle kunna vara intresserad.

    Nämligen,
    Det finns en jättefin släktgård som är till salu i Offerdal i Jämtland. Fiskerätt ingår i delar av Långan där man kan få både grov öring och harr. I övrigt ingår också Näldsjön (harr och öring) och Sjöarsjön (lite grym sjö med fullt med stora aborrar och gäddor) i gårdens vatten.

    Kolla in länken eller tipsa bekanta som kan vara sugna.

    http://www.svenskfast.se/Templates/O...VID8AP1BKAMDD9

    Jag jagar förresten älg nästgårds och har bra koll på området. Gården kommer med en hel del skog för jakt och kostar typ som en större lägenhet i Stockholm. Maila gärna och fråga om det dyker upp några frågor.

  • #2
    Är uppe på jakten i Offerdal nu. Det enda som man skulle kunna lägga in en brasklapp kring när det gäller trakten är vädret. Lite mer sol skulle inte skada, dock har det skjutits en 22-taggare vid Sjöarsjön. Vi har bara mäktat med en 12-taggare. Huruvida några stor gäddor tagit mellan jaktpassen framgår inte

    Kommentera


    • #3
      Tompaeken...

      Nu ska jag inte stå med pekpinne, men...
      Det är för mig en förvånande företeelse med älgjakt. Om man inte sköt av älgen, skulle den då föröka sig i sådan takt att den skulle kunna bli skadlig för människan på något sätt?

      För mig är det totalt främmande att från 100 m avstånd SKJUTA ett så magnifikt djur som en älg! Jag är inte vegan, men jag stödjer till 100% C&R och då inte för att någon annan ska kunna fiska upp firren igen utan för att jag helt enkelt inte BEHÖVER döda djuret jag tog upp. Skulle jag dock skada en fisk och bli tvungen att döda den, gör jag allt för att ta reda på den.

      Gör vad du vill, men älg/björn/varg-jakt gör mig deprimerad.

      Kommentera


      • #4
        Tottebygger....

        Det verkar vara en hel del du inte förstått med älgjakten....

        För det första är älgjakten viltvård som ämnar att hålla nere älgstammen, vilken inte får bli för stor av flera anledningar.
        För det första så mår inte älgar bra av att det är för många inom ett område då detta gör att det blir för lite av naturlig föda. Då ger de sig på bland annat skogen och kontentan blir älgar som mår dåligt och massor av betesskador på skogen.
        För det andra så skulle viltolyckorna öka drastiskt om vi lät bli att jaga ett år. Idag skjuts upp emot 100 000 älgar varje år, vilket motsvarar 25-33% av stammen. Minst hälften av dessa är kalvar.
        Bara tanken på att ha 50 000-70 000 förvirrade s.k. "fjolingar" extra löpande amok på våra vägar borde göra alla som färdas på våra svenska vägar kallsvettiga.

        Med andra ord är det sunt att köpa sig en kåk i norra Sverige, varför inte den jag tipsade om, och både fiska OCH jaga.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        14 924 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art
         
        Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
        22 svar
        3 188 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Nextline  
        Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
        9 svar
        959 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman
         
        Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
        26 svar
        8 379 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Kr0nbl0m  
        Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
        12 svar
        2 668 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
        Arbetar...
        X