Vart hittar man gösen på hösten?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart hittar man gösen på hösten??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart hittar man gösen på hösten??

Tja
    Har kört vj efter gös nu i sommar med gott resultat Men nu dom senaste passen så har man endast fått ett fåtal gös! Går gösen ut på djupare vatten eller in på grundare vatten nu när det börjar bli kallt i vattnet?

Har kört på samma ställen nu som jag gjorde på sommaren, men det verkar som gösen blivit färre på bara några veckor!Så vart ska jag söka efter dom nu när hösten är på väg?Kan tillägga att jag fiskar i insjö och inte i skärgård

Tacksam för svar Mvh jensa
    Gilla och följ oss på facebook
    www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
    Gädda 12.70 kg 117 cm
    Gös 5.70 kg 80 cm
    Abborre 1.32kg 46 cm

Flyttar upp denna tråd då jag undrar exakt samma sak som Jens ovanför. Nu är plötsligt gösen som bortblåst från dom ställen vi haft bra fiske på tidigare i år! Vart har gösen tagit vägen? Vart står dom vid den här tiden på året?

Tacksam för svar så fort som möjligt, ska ut med båten om en timme och leta lite gös

Kommentera

Här hemma, fiskar i både små/medelstora insjöar samt älvar, så har dom sista dagarna stått i anslutning till friliggande grund med djup mellan 6-8m. Enligt mig, i mina vatten, så brukar dom gå djupare när vattnet kyls av. När det börjar bli riktigt kallt så brukar jag få dom på 9-13m.
      Prova även att söka efter dom pelagiskt över dom djupare delarna av sjön! Idag fick jag flera hugg över 10-15m djup och då stod fiskarna i frivattnet kring 4-6m.

Lycka till!

Kommentera

Jag fick min livs första gös den 3:e November förra året på drygt en meters djup ca tre meter från land under en vägbro i sjön Krön i Småland på jigg, den vägde 7,4 kilo!

Min andra tog jag två dagar senare på mer eller mindre exakt samma ställe i vattnet, skiljde bara någon meter i sidled. Den vägde 6,8kg. Anledningen att jag nämner vikterna är inte för att skryta, utan för att försöka tillföra tråden något hoppas jag

Ni som är "gösexperter", när någon frågar er var gösen är en viss årstid, vilken storlek syftar ni främst på då vid tips, dom små eller dom stora? Eller simmar dom oftast runt tillsammans?

Anledningen till att jag undrar är för att jag är ganska säker på att små gösar är lättare att lura än stora (har aldrig fiskat riktat efter gös, bara fått mina stora slumpfiskar och sedan endast läst till mig information), och jag fick inte fler än dom två på det stället trots många, många lagda timmar tätt inpå och emellan fångsterna med massvis av olika beten, fiskedjup etc. på och omkring den ganska fjuttiga lilla arean där dom stora högg!

November räknas kanske inte som höst iofs, men värt att tillägga är att det väldigt, väldigt sällan kommer upp gös på den platsen, oavsett storlek, under resten av året, trots ganska högt fisketryck från maj fram till mitten av Oktober.

Ren slump eller någon som tror sig ha en aning varför två (minst, antagligen betydligt fler som inte lät sig luras) stora hongösar proppade med rom står på ca 1-1,5 meter djupt vatten i början av November, på en plats som normalt fiskas sönder rent ut sagt resten av året utan nämnvärt resultat?

Kommentera

Hej

Det är säkert, som alltid, variationer mellan olika vatten. Det jag skrev om mitt fiske gäller gösfiske överlag i mina vatten. Stora gösar finns ofta på relativt lika ställen här, dock vill jag gärna ha nära till djupa vatten om jag jagar stor fisk grunt.
          Och inga regel utan undantag, har själv fått större gös på mycket grunt vatten (1,5-2m) vid senhöstfiske fast jag överlag jagar gösen på djupare vatten den årstiden. Dock värt att nämnas så har dom större på grunt vatten i låga temperaturer kommit närmare skymningen på kvällen då gösen gått upp och jagat bland siklöjorna. Dagtid har jag absolut mest fått dom på relativt stora djup.
          Och jag är ingen expert och har heller ej fångat enorma gösar utan dom största har legat mellan 5-6kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jensa_H Visa inlägg
            Tja
            Har kört vj efter gös nu i sommar med gott resultat Men nu dom senaste passen så har man endast fått ett fåtal gös! Går gösen ut på djupare vatten eller in på grundare vatten nu när det börjar bli kallt i vattnet?

Har kört på samma ställen nu som jag gjorde på sommaren, men det verkar som gösen blivit färre på bara några veckor!Så vart ska jag söka efter dom nu när hösten är på väg?Kan tillägga att jag fiskar i insjö och inte i skärgård

Tacksam för svar Mvh jensa
            Hej Jens Hedström;

Tillåt mig som diskussionsunderlag snabbt kopiera in några av mina Gösfisketips från min artikel "Gösfiske är som att lägga pussel!" som jag skrev i FiskeJournalen 2003-2004:

TROLLA NÄRA BOTTEN PÅ HÖSTEN.
            Istället för gummisnodd och päronsänke kan det under höst och vår vara mycket effektivare att använda trevägslekande cirka 1,5 m framför en flytande wobbler och med en separat 0,7 – 0,8 m något tunnare nylontafs till päronsänket. Detta är bättre vid bottentrolling eftersom gummisnodden och päronsänket ofta pressas bakåt mot wobblern när sänket dunkar och skrapar i botten. På hösten gäller något långsammare trollingfart än på vår och försommar. På senhösten är det enormt viktigt att hålla wobblern nära botten så att blysänket nästan hela tiden dunkar och studsar eller skrapar i botten. Eftersom det inte växer speciellt mycket vegetation djupare än 5 m blir man inte av med några wobbler. Heta, soliga somrar och höstar kan vissa landnära områden vara kraftigt bevuxna med cabomba (hornsärv), krusnate och gäddnate, men det är inte svårt att få loss wobblern ur dessa grönsaker.

TOPOMARKÖRER ÄR ETT MÅSTE.
            När en gös hugger kasta då genast ut en topomarkör för att markera huggplatsen! Det är bästa sättet att hålla reda på var gösen finns. Kasta alltid ut alla topomarkörer åt samma håll och rakt ut från båtsidan. Kasta aldrig en topomarkör bakom båten! Gör man det då fastnar topomarkören i trollinglinorna bakom båten med trassel som följd. För att undersöka om det är flera gösar i närheten bör man noggrant trolla av fiskeplatsen. Kör i S-formade banor, åttor och cirklar, till en början snäva sedan allt vidare och vidare! Med hjälp av topomarkörerna kan man markera upp det produktiva området och även lista ut vilken kurs gösstimmet håller. Topomarkörer är också bra att ha, om ett spö skulle råka ramla överbord. En snabb topomarkör på samma plats och man kan dragga efter spöt tills man får upp det i båten igen!

KEMVÄSSADE KROKAR SKILJER SUCCÉ FRÅN FIASKO.
            Speciellt storgösen är hård i käften och wobbler med slöa krokar blir korta minnen!
            Vissa fabriksnya wobbler har så slöa krokar att det är skamligt. Byt ut alla halvdana krokar på dina göswobbler till kemvässade trekrokar. Excalibur, Gamakatsu, Owner och VMC tillverkar utmärkta, kemvässade krokar. Mina egna favoritkrokar är Excalibur, VMC Cone Cut BZ7650 och VMC Perfection 7541. Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
            FISKA LÅNGSAMMARE I KALLT VATTEN.
            Alla kemiska processer och livsbetingelser sker långsammare i kyla än i värme. Så är det också med gösen och andra fiskar i våra sjöar. De rör sig långsammare i kallt än i varmt vatten. Ett alltför snabbt byte lockar inte! Det verkar för svårfångat och skapar misstänksamhet. När man väl hittat gösen försöker man presentera sitt bete långsamt, försiktigt och länge framför ögonen på gösen. Ju längre tid man kan hålla sitt bete ”vid liv” i huggzonen framför ögonen på gösen desto större chans har man att få napp på sitt erbjudande!

GÖSEN ÄR PÅ BETTET VID RIKTIGT BUSVÄDER.
            Gösen är som aktivast vid riktigt busväder eller när solen har gått ner! Igenmulna dagar under vår och höst när vinden biter, regnet piskar vattenytan och de flesta fiskare vill hålla sig inne i stugvärmen då är det full fart på gösen. Är man på rätt plats då kan man få vara med om en riktig huggsexa! Gösen hugger på allt som kommer inom räckhåll! Bästa fångsterna sker oftast på blåvita, gulvita och gröngula wobbler som Bomber 24A och 25A, Cordells Wally Diver CD6, CD7 och CD9, Wally Minnow CS8 och Manns 15+ och 20+. Wobbler med guldfärgade sidor och orange rygg brukar också kunna skörda stora framgångar i humusfärgade gössjöar!

GÖSEN ÄR KÄNSLIG FÖR SNABBA TRYCKFÖRÄNDRINGAR.
            Snabbt fallande barometertryck vintertid påverkar abborren och gösen negativt? Båda arterna har helt sluten simblåsa i vilken gasmängden endast långsamt kan regleras genom en i blåsans vägg befintlig gaskörtel. Fiskar med sluten simblåsa måste använda muskelkraft för att motverka ett lägre barometertryck. Följden blir då att gösen i likhet med abborren blir slö och nappovillig när barometertrycket faller snabbt. Detta kan vara en förklaring till att gösfisket går dåligt vintertid vid kraftigt och snabbt barometerfall. En annan förklaring kan vara att det vid lågtryck ofta brukar rinna ner "kallt" smältvatten i borrhålet. Det kalla, tyngre smältvattnet sjunker mot botten och förlamar abborren och gösen. Fiskar kan känna så små temperaturdifferenser som 0,02 gr. Celsius. Många gånger kan det vara bra att vänta tills vädret har stabiliserat sig och barometertrycket börjar stiga något innan man ger sig ut på isen igen för att fiska abborre och gös.

Go for the Big Walleyes!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/cordell/wally_stinger.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 021 visningar