Vad har detta med ursprungsfrågan i tråden att göra :P ?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket parti ska man rösta om man e emot vattenkraft??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVad har detta med ursprungsfrågan i tråden att göra :P ?
För egen del läser jag det Christer Borg i Älvräddarna skriver o jag röstar för en ny regering.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVi har redan slutförvaringsplatser för kärnbränsle i sverige. Oskarshamn.
Nästa blir i Östhammar.
Mer kärnkraft åt folket.
Dessutom är det jävigt av vissa svenskar att säga att finnarna gör fel och vi svenskar rätt. Eftersom vi svenskar importerar finsk el pga elbrist inom landet. Dvs vi har redan mer kärnfraft än de som står på vårt land, det är bara det att resten står på någon annans land.
Hade du bemödat dig att faktiskt läsa vad som står i artikeln hade du hitta följande: Men än är det kvar en bit till mål. Först när regeringen gett klartecken kan man börja bygga det stora tunnelsystemet 500 meter ner i marken. Om allt går på räls kommer ett transportfartyg år 2023...
Och nejnej och åter nej. Det finns INGEN slutförvaring av uttjänt kärnbränsle ännu i Sverige.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Toni D Visa inläggJari F1:
Jag bor i verkligheten, i staden med den kanske högsta arbetslösheten...
Det är ju helt underbart att folk som jobbar får mer pengar, men det ska inte drabba den som inte har jobb eller den som är sjuk.
För det andra, om de som arbetar får ett skatteavdrag, hur drabbar det dig menar du? A-kassa och sjukförsäkring finns väl kvar i stort sett likadan som den var menad, eller?
Jag har drabbats av det själv när jag blev uppsagd förra våren, men räddades av uppåtgående ekonomi i övriga Europa. (jobbar på stort exportföretag)
Under den korta tid jag var arbetslös var jag tvungen att sälja min bil för att klara mig och under det år jag jobbat där nu har jag inte blivit fast anställd, trots att jag är inne på mitt 8:e år på företaget sammanlagt o jag är inte den enda drabbade där.Företagen utnyttjar oss och sänker våra löneklasser, vägrar höja våra löner och A-kasse avgiften har höjts.Jag tjänar mindre nu än innan jag blev uppsagd trots ökad skiftgång, jämfört med 4år sedan så gör vi dubbelt så mycket jobb och tjänar inte mer.
Ur vilket hål drar du ut den extra månadslönen?
Kan du berätta det till mina båda förtidspensionerade föräldrar så dom vet, dom har betalat skatt hela livet och nu har mattan under deras fötter dragits bort av en gäng nötter som tror dom driver ett dagis...Båda föräldrarna bytte till Svenskt medborgarskap förra veckan bara för att få rösta på rätt partiblock, för att försöka få slut på detta vansinne.
Tänk på Grekland som en parallell. De röstade hela tiden på dem som lovade mest och får nu betala riktigt dyrt för den nya insikten. Ibland måste man hålla lite i degen och det är fakta.
Alliansens regelverk tyckte morsan skulle börja jobba igen på halvtid, hon var NO och matematik-lärare...hon har efter en svår hjärnoperation inget närminne kvar.
Men vad ska man säga...sverige är fantastiskt?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggVad har detta med ursprungsfrågan i tråden att göra :P ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggSimon, vi har ett samtal här och du stör. Samtal brukar utvecklas och den röda tråden i denna topik är vilket parti man ska rösta på av en eller annan anledning. Precis som i rubriken, typ.
Kommentera
-
(OT) Rösta Ove Tullered, han gillar ju vindkraft. http://www.youtube.com/watch?v=Jk87b...ayer_embedded#! ;DA bad day of fishing is better than a good day of work.
http://markusfiske.blogspot.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inläggHon snackade mkt om vindkraft, vilket är det bättre alternativet! De vill väl effektivisera, och sen utveckla nya förnyelsebara källor.
Sen kanske dem ville utöka vattenkraften med, mkt möjligt!
EDIT: Hörde orden komma ur Wetterstrand själv, på radion!
Men så naiv kan man inte vara så man baserar sitt partival bara på det..
''Sverige gick under, men älvarna är iaf toppen! '' typ..
Ett par fakta angående vinkraft.
De vinkraftverk som i dag plasseres i de urørte skogsområdene i midtre og nordsverige blir til stor del plassert der av norske statskraft. grunnen til at norske statskraft plasserer vindkraftverkene sine i Sverige er fordi de ikkje får lov i Norge.
Det ble plassert ut noen kraftverk i norge, men disse tok knekken på Ørnebestanden som som man hadde brukt 30 år på å bygge opp i samme område.
Når det gjelder eksempelvis Härjedalen, så er 90% av all virksomhet i området avhengig av natur turismen. Hva tror du vil skje med naturturismen når dalen fylles med 400 vindturbiner, slik politikerene vil.
En annen ting med å plassere vindturbiner såpass langt fra bebyggelse. Frakt av elektrisitet koster penger i form av dyre kraftlinjer, og ikkje minst tap av kraft fra linjene. Normalt er tapet fra en kraftlinje ca 2-10% per mil med kraftlinje. Når det går mot kuldegrader øker dette tapet. Når temperaturene går ned mot -30 går tapet over linjene opp mot 70%.
Dette betyr høyere El priser, or mye sløseri.
Eneste grunn at el selskapene ikkje har vindturbinene sine nede der folk bor er fordi menneskers forfengelighet mot å ha vindturbiner i sitt nærområde, samt byråkrati rundt plasseringen av dem og tomte priser.
Her må folk selv presse på for å få plassert vindturbinene i mer nærliggende områder for å øke effiktiviteten til vindkraften, og gjøre vindkraft til grønn energi.
For slik det er i dag, så er IKKJE vindkraft noen Grønn EL !!!
Kommentera
-
Vattenkraften är bra, likaså vindkraften. Visst det kanske tar skada på miljön vad gäller fiskelivet men tror knappast det förstör mer än kärnkraften isf.
Klart det går att ersätta vattenkraft. Kärnkraft. Frågan handlar väl snarare om hur många kärnkraft som ersätter den befintliga mängden vattenkraftverk.
Vindkraft är ett bättre alternativ sett miljömässigt (ringde faktiskt i veckan och bytte el till vindkraft här hemma).
Och nejnej och åter nej. Det finns INGEN slutförvaring av uttjänt kärnbränsle ännu i Sverige.
I dagens läge så är kärnkraft det absolut bästa ur miljösynpunkt, alltså totalpåverkan på vår miljö är liten. Men El = kraft är grunden för det moderna samhället och vattenkraften har ju den baksidan att du förstö naturliga vattendrag.
Så ni som är arga på elens miljöpåverkan kan ju alltid sluta använda el, och ladda fiskebatteriet med tampcykel och dynamo.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 112 visningar
1 gilla
|