Vilket parti ska man rösta om man e emot vattenkraft?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket parti ska man rösta om man e emot vattenkraft??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du har säkert rätt Lammet, utifrån de fakta du har.

Har du läst vad Lennart Söder, professor i elkraftsystem på KTH skriver angående vindkraft? Men du kanske har större kunskaper än vad han har, men jag betvivlar det.
    Nej jag har inte läst hans skrivelse, och jag har inte större kunskap, men jag är fri och obunden och jag har läst andra. Och dom alla pratar i stora termer som är mycket svåra att överblicka. Dom vrider å vänder på siffror å redovisar i antal hushåll när det passar å globala termer när det passar. Man jämför aldrig direkt kärnkraft / vindkraft för man vet att det ser ynkligt ut. Många av dessa professorer, lever på uppdrag från industrin, skriver helt enkelt i sånna formuleringar så det som deras uppdragsgivare vill ha fram är det man ser..

Vi gör en enkel matteräkning. Sveriges största snurra, 108 m hög, 100 m dia, 3 Mw effekt vid 4-20 m/s ( gäller för 80 % av tiden optimistiskt bedömt) lägg sen till underhåll, skötsel och fel med 10% så har du 70% av 3 Mw ca: 2 Mw. optimistiskt.

Ett kärnkraftreaktor ger ca: 1000 Mw x 10 st + att vattenkraften ger lika mycket är totalt 20 000 Mw effekt. ska du ersätta detta så krävs enkelt räknat 20000/2 = 10 000 snurror. sveriges kust är 700 mil eller 7 000 km det Innebär att hela sveriges kust ska bebyggas från happaranda till oslo inklusive öland gotland och alla skär å holmar med 700 m delning. Och det tror du man låter sig göras utan miljöpåverkan ?

Hoppas bara det inte blir vindstilla en vintervecka med 30 grader kallt. I sanningens namn så är inte effektiviteten så hög som 70 % så det får nog bli dubbla rader. Och alla skrivelser jag läst nonchalerar problemet med lågfrekvent ljud med att några problem har inte bevisats. Sen undrar jag om du sett vindkraftsparkerna i Danmark ? Ingen vacker syn. Men mellan vatten å vind så är inte vattenkraften ett dugg bättre.

röstar ni på MP så får ni snart ro och fiska.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Om de ens låter oss fiska längre...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Du kan flytta till Åland men måste vara bosatt där i fem år innan du får sk hembygdsrätt (eller vad det nu heter) så du kan köpa hus eller mark. Infödingarna kan nog svara exaktare på det. Apropå Bomans påstående om att Åland skulle vara den svenskspråkigaste platsen i världen, har för mig att Korsnäs i Österbotten är svenskspråkigast med ca 98% svensktalande.

Jo du har rätt, det visste jag inte!
        Citat:
        "På Åland är 93,2 procent av befolkningen svenskspråkig. Motsvarande andel i Österbotten är 52,1, i Östra Nyland 34,2, i Mellersta Österbotten 9,5, i Nyland 7,8, i Egentliga Finland 5,8 och i Kymmenedalen 0,9 procent"
        "Relativt sett flest svenskspråkiga, 96,5 procent, har fortfarande Korsnäs i Österbotten, tätt följd av de åländska kommunerna Hammarland, Finström, Sund och Saltvik. I Sottunga på Åland, landets minsta kommun, är 124 av de 132 invånarna svenska."

Apropå hembygdsrätten så är det 5 år som gäller för att få köpa land, tomt eller mark på Åland. Dessutom måste man göra ett prov som visar att man kan svenska tillräckligt bra.

Kommentera

AXE: Jo jag är medveten om att vi får el från Sverige i den s.k. Sverigekabeln. Nu överväger dom att dra en annan kabel från finska fastlandet. Mer vindkraftverk istället säger jag. 400 st tror jag det var så klarar vi vår förbrukning.

Kommentera

Hej igen Boman

AXE: Jo jag är medveten om att vi får el från Sverige i den s.k. Sverigekabeln. Nu överväger dom att dra en annan kabel från finska fastlandet. Mer vindkraftverk istället säger jag. 400 st tror jag det var så klarar vi vår förbrukning.
            Varför så blåögd ? Varför tror du man vill dra en kabel till finland ? Billigare el såklart. Finland blir med sina nya reaktorer mycket stora relativt sett på kärnkraftsel.

400 så klarar ni er förbukning. Vad ska ni göra dom där vindstilla vinterveckorna då ? Motionscykel med dynamo till befolkningen, då håller ni er varma i alla fall så länge ni trampar. Ja men då tar vi från kabeln tänker många, men om sverige och finland också har stor andel vindkraft då? Vi måste ha en produktionskapacitet som räcker när det är 30 - 40 grader kallt här i norden, och som alla vet så kan det vara vindstilla dessa veckor. Oj OJ oJ stackars oss.

400 snurror på 30 000 personer och ingen tung industri ? räknar vi om det mot sverige på 9 000 000 personer samt en tung industri som står för 50% så blir det 18 000 000 / 30 000 x 400 = 240 000 vindsnurror i sverige. Det blir en 5 mil bred gata från trelleborg till treriksröset i 10 dubbla rader. Vackert ! !

Rösta på MP = ?

Att verka för naturen kräver resurser (överens ?), resurser kan skrivas som pengar (överens ?), pengar och resurser kan beskrivas med ett ord - energi. Billig energi är grunden för att vi ska klara av att rädda naturen. För i sanningen namn så är naturen mer misshandlad ju sämre ekonomi ett land har. Se på gamla ryssland och andra länder med skral ekonomi. Och god ekonomi får vi från billig energi. Så därför är det en paradox. Stor tillgång på billig energi är nyckeln för att värna om naturen. . Och MP tror att man kan gå tillbaka till grottstadiet och plocka pinnar å sätta små snurror på varenda hustak. Patetiskt

Men lycka till det blir ett storslaget projekt som tyvär kommer att sluta som aralsjön. Och då är det jäkligt jobbigt att vända skutan.

Rösta gärna emot vattenkraft, Men rösta INTE FÖR vindkraft. Säger det igen FP eller M är vad vi har att välja på.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Amen! Vi konsumerar oss bort från miljöproblemen. Vad spelar det för roll att fisken kanske försvunnit från 25% av våra vatten om 20 år när vi i alla fall har billig energi så att vi kan exempelvis surfa och chatta bort vårt fiskebegär?
              Vad spelar det för roll att luften i våra städer är så dålig om 20 år att den är farlig att andas när alla har jobb? Nej, mer kärnkraftverk, helst ett i varje län. Ja visst, vem vill inte ha ett kärnkraftverk runt knuten? Sen kan vi exportera billig energi till u-länderna så att de fortsättningsvis kan producera billiga saker som vi kan konsumera. Själv ska jag ha några nya kastspön.

Om alla människor på jorden skulle konsumera lika mycket som oss svenskar så skulle det behövas fem jordklot. Hur många har vi att tillgå? Hur många katastrofer krävs det för att folk HÄR ska börja förstå och se samband?
              En röst på M eller FP är ett spadtag till vår egen grav!

Kommentera

Amen! Vi konsumerar oss bort från miljöproblemen. Vad spelar det för roll att fisken kanske försvunnit från 25% av våra vatten om 20 år när vi i alla fall har billig energi så att vi kan exempelvis surfa och chatta bort vårt fiskebegär?
                Du blandar ihop äpplen å päron. Jag sa inte att vi skulle använda billig energi till att konsumera ?

Jag sa att vi skulle använda billig energi till att stänga ute den energiproduktion som är förkastlig, Olja, kol vattenkraft mm. Samt att bedriva expansiv naturvård kostar energi, arbete och pengar.

Konsumtionshysterin är förkastlig, en USA-sjuka som spritts. Men om du backar 50 år, jag har mina mor å farföräldrar från det gamla jordbrukssamhället. Och då eldade alla ved för att få värme. och fotogenlampor till lyse. Om du räknar om den förbrukningen till ren El så tror jag vi får en renare natur med kärnkraft än all den förbränning som då skedde.

Luften i våra städer förstörs av Olja, ved och bensin, inte kärnkraft.

Fisken i våra vatten Förstörs av industri- och hushållsutsläpp, det kan renas, tas om hand, men det kostar energi och är dyrt, vilket folk inte har råd med om vi inte har billig el. Förr sket alla rakt ut i naturen och vattendragen.

Behöver du El? nästa fråga blir HUR vi producerar den? Vind skriker alla för den är ren. Men dessa snurror ska TILLVERKAS (stor miljöpåverkan för lite energi) BYGGAS (stor miljöpåverkan för lite energi) och UNDERHÅLLAS (stor miljöpåverkan för lite energi) . Detta i förhållande till vad dom ger under sin livstid så är totalbelastningen på miljön relativt sätt per kWh betydligt större än kärnkraftsel.

Visst kärnkraft kan vara farlig för oss människor om nått händer, men under tiden den går så finns inget renare för naturen. en var och en blir salig i sin tro.

Det där med grav ! jag TROR vi alla ska dit oavsett parti och levnadssätt.

Kommentera

Samtliga riksdagspartier bedriver numer "miljöpolitik". Miljöpartiet har, utan att folk vet om det, i och med det igentligen spelat ut sin roll.
                  Det ligger dock rätt i tiden, efter alla rapporter och reportage om klimatförändringar osv., att rösta på ett parti som Miljöpartiet, bara namnet ger nog ett par procent i röster.
                  Miljöpartiet är störst i storstadsområderna, generellt kan sägas att dom som i från storstäderna röstar på MP "skriver under" på "ideologin" men när det kommer till kritan är man inte själv villig att offra sitt levnadssätt nämvärt utan tycker att andra ska göra det. Storstadsbon tystar sitt samvete med att iaf. ge sin röst åt ett sk. miljöparti...

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                    Du har säkert rätt Lammet, utifrån de fakta du har.

Nej jag har inte läst hans skrivelse, och jag har inte större kunskap, men jag är fri och obunden och jag har läst andra. Och dom alla pratar i stora termer som är mycket svåra att överblicka. Dom vrider å vänder på siffror å redovisar i antal hushåll när det passar å globala termer när det passar. Man jämför aldrig direkt kärnkraft / vindkraft för man vet att det ser ynkligt ut. Många av dessa professorer, lever på uppdrag från industrin, skriver helt enkelt i sånna formuleringar så det som deras uppdragsgivare vill ha fram är det man ser..

Vi gör en enkel matteräkning. Sveriges största snurra, 108 m hög, 100 m dia, 3 Mw effekt vid 4-20 m/s ( gäller för 80 % av tiden optimistiskt bedömt) lägg sen till underhåll, skötsel och fel med 10% så har du 70% av 3 Mw ca: 2 Mw. optimistiskt.

Ett kärnkraftreaktor ger ca: 1000 Mw x 10 st + att vattenkraften ger lika mycket är totalt 20 000 Mw effekt. ska du ersätta detta så krävs enkelt räknat 20000/2 = 10 000 snurror. sveriges kust är 700 mil eller 7 000 km det Innebär att hela sveriges kust ska bebyggas från happaranda till oslo inklusive öland gotland och alla skär å holmar med 700 m delning. Och det tror du man låter sig göras utan miljöpåverkan ?

Hoppas bara det inte blir vindstilla en vintervecka med 30 grader kallt. I sanningens namn så är inte effektiviteten så hög som 70 % så det får nog bli dubbla rader. Och alla skrivelser jag läst nonchalerar problemet med lågfrekvent ljud med att några problem har inte bevisats. Sen undrar jag om du sett vindkraftsparkerna i Danmark ? Ingen vacker syn. Men mellan vatten å vind så är inte vattenkraften ett dugg bättre.

röstar ni på MP så får ni snart ro och fiska.
                    Ok, du ville inte läsa det jag skrivit. Du har har nu dragit en hel del juvenila slutsatser om vad du tror att jag skrivit men låt mig förklara mig i klartext.
                    Det enda jag sågat är ditt påstående om att vi skall utgå från något som inte finns och som näringsministern själv inte tror kommer finnas. Och så sågar jag dagens elcertifikat som bidrar till att småskaliga vattenkraftverk, som är ett stort aber för både vandrande och stationär fisk, kan fortsätta med sin skadliga påverkan. Tror du att Carlgren kommer att göra något åt certifikaten när Centern är så stolta över dom?

Christer Borg i Älvräddarna har skickat ut enkäter till samtlig partier om vad dom skall göra åt problemet och det skall bli intressant att se svaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
                      Inse dock hur sjukt mkt 400 vindkraftverk är :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 208 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art