Etisk frågesport - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Etisk frågesport

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

1) Ja, en liten då och då.
    2) ???
    3) Ja
    4) Ja
    Bend or Die!!

Kommentera

Jag skulle ha svarat:

1. Ja, givetvis ska du kunna döda för att äta om du vill.
      2. Svår, jag skulle tänka mig att göra det. Jag fiskar ju ändå upp öringen som jag offrade gäddan för. I mina ögon ses denna metod OK.
      3. Räknas som fråga 2 för mig, offra ett djur för att fånga ett annat.
      4. Jag tycker att detta räknas lite halvt som djurplågeri. Ger inget ja eller nej på denna.

Det är ändå du som ska besluta, som du sa så finns inget facit i sånna här frågor. Ta en funderare.

Kommentera

gäddjävel: Jag skulle som sagt kunna tänka mig att spara in på maggotkostnaderna genom att döda en fisk och ta vara på larverna. Bara en teori och det finns många hinder, bla stanken+ att jag har lite svårt för maggot efter att ha städat ur en lägenhet och en soffa full av dessa där en människa hade legat ett tag =(..

Men som sagt idén är i vilket fall kul tycker jag, aldrig tänkt på det tidigare =)

Kommentera

Hela sportfisket är ju etiskt JÄVLIGT tveksamt, men som skrivet, vad är det inte!?

Äter själv inte kött men dricker mjölk, äter ägg och fiskar fanimig jämt!

Ologiskt! Visst! Oförståeligt? Inte om man tänker som jag.

Jag passar mig pga mitt eget beteende VÄLDIGT noga för att döma andra, åtminstone så länge det finns någon form av logik...
          Kort lina och en stor jävla tub!

Kommentera

hmm klurigt men svarar såhär:

1) har ingen katt men " ja" då ändamålet är att mätta katten tycker jag det är ok!

2) låter kanske lite onödigt för om man matar dom lär ju dom börja söka sig dit och till slut kanske dom inte letar mat själva utan bara står där och väntar på att käket ska dimpa ner så "nej"

3)Ser inte mört i mjärde som något problem så "ja"

4)Fiskar själv med mört, löja, strömming efter rovfisk så jag ser inget problem med det så"ja"

resultart
            1)ja
            2)nej
            3)ja
            4)ja
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

1 Ja, gäddor i mellanstorlek. Utan salt. Kattens njurar tål inte salt! Några kryddnejlikor i kokvattnet gör att man slipper lukten av kokt gädda i hela grannskapet.
              2. Är syftet mäskning, gäddan djupt krokad och man tar bort den efter sig så är det kanske, med tvekan ok.
              3+4 Givetvis! Är man inte beredd att skada fisk, ska man inte fiska!

Som Dräparen sa är hela sportfisket oetiskt om man inte äter sin fångst. Det finns egentligen inget försvar för att kroka och utsätta ett djur för smärta bara för nöjes skull. Men ändå gör jag det och återutsätter nästan allt jag får upp.
              !!!!!

Kommentera

Intressanta synpunkter från er och Dräparen satte ju huvudet på spiken verkligen. Eller som jag skrev i början, det finns inget facit.

men intressant är det verkligen. Jag har kommit fram till av er att småfisk är helt okej att döda medans stor fisk är mer eller mindre fridlyst. Sättet att fånga småfisk på spelar ingen roll då syftet är att fånga en stor fisk (som man släpper i).
                Att plåga en liten fisk för att fånga en stor fisk är också okej (enligt de flesta).
                Att döda fångsten för att mätta någon är visst helt okej (om fisken nu inte råkar vara "stor").
                Att döda för att döda för att mätta var däremot tveksamt. ("maggotexemplet")

Spännande som sagt. Alltid kul att se hur folk tänker. Själv tänker jag i mångt och mycket som GW. Tyvärr händer det att jag äter sådant jag inte själv har dödat men jag jobbar på att den mängden mat ska bli mindre. Nåja, det är ju inte alla förunnat att ha möjligheten att vara konsekvent. Jag har ju turen att bo på landet.

Trevligt fiske på er alla närhelst ni gör det.

Kommentera

1: Ja, ser inget fel med att skaffa mat till husdjuren.
                  2: Nej, lite långsökt kanske.
                  3: Ja varför inte.
                  4: Ja, brukar göra det själv

/Skitfiske!
                  _-*2008 here it goes*-_

Kommentera

Jag tycker att du använder fel ord när du skriver "etisk frågegesport". Det du menar är nog om det är försvarbart ur sportfiskesynpunkt. Det har ingenting med etik att göra. Då är frågan snarare om det är etiskt försvarbart att sportfiska vilket några redan har varit inne på.
                    *TeamStock for life*

Kommentera

1. ja det är ok men att ta annan fisk som det finns mer av kanske är att föredra. t.ex abborre eller mört.
                      2. som förra svaret kan man ju ta en annan art som det finns fler av. men jag skulle aldrig göra det med nån fisk det är ju äckligt.
                      3. arå
                      4. det är ju lite taskigt men jag gör det själv ibland.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 134 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art