Flötesstopp på flätlina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötesstopp på flätlina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Martin_G
    replied
    Gummi-"pluttarna" tycker jag funkar OK på flätlina. Visst slits de efter ett tag och man måste tackla om, men för mig håller de ganska länge (=många pass). Har man för stor "plutt" och små spöringar slits de fortare dock.

Har kört med mellanmodellen från Darts, men köpte igår den minsta modellen och ska testa den istället. Borde hålla längre eftersom den glider lättare genom ringarna.

/Martin

Lämna en kommentar:

• Lazinko
    replied
    en kondom kanske man kan knyta, är ju tåliga

Lämna en kommentar:

• DanneStock
    replied
    Powergum och en fyravarvs grinner!:-) Två olika skolor i hård drabbning. Nä men Dacron funkar bra, finns ju i bra färger också. Men jag föredrar ändå Powergum faktiskt:-)

Lämna en kommentar:

• Arnenym
    replied
    Dacronlina och en femvarvs grinner!

Lämna en kommentar:

• DanneStock
    replied
    Precis, gummisnodd funkar. Men jag håller med supratress om att powergum inte blir dyrt alls med tanke på hur länge en sån spole räcker. Dessutom tycker jag att Powegumet är överlägset bäst. Köp en spole och du kommer inte att ångra dig!

Lämna en kommentar:

• esobus
    replied
    Knyta ett avklippt gummiband går oxo.

Finns i flera fina färger dessutom.

Viktigt, fukta gummibandet innan du knyter det. Billigt och ganska ok.
    Gör en dubbel kärringknut bara.

Lämna en kommentar:

• benji
    replied
    om man ska använda dom där gummistopperserna så kan man eller ska man blöta linan innan man justerar dom. så dra linen lite i vattnet innan ni sätter på gummistoppers.

Lämna en kommentar:

• KG?
    replied
    Det fåtal gånger jag metat levande har gummistoppen från Darts fungerat bra, jag har iofs haft ganska grov flätlina om det kanske kan ha betydelse? Smidig lösning är det, åtminstone när de håller.

Lämna en kommentar:

• supratress
    replied
    Njae, Power gum är ju en dyr engångsutgift men sedan räcker ju en sådan dispenser rätt längre. Tror det är tolv meter i min ESP-dispenser. Det gör man ju inte av med på nolltid, direkt.

För övrigt upptäckte jag precis att ESP:s dispenser inte är gjord av jiggtålig plast... Tog just fram den efter Löddevändan häromveckan, visade sig att den blivit ett med en vit tailjigg som hamnat i metelådan!

Lämna en kommentar:

• Push-Up
    replied
    Tycker oxå flötesstoppen suger, pajjar stup i ett, skitirriterande....göra egen stoppknut av dacronlina eller power-gum är i mitt tycke det bästa, dacronlinan/backing kan behövas efterdras lite då å då, medans powergum sitter hårt länge men kostar alldeles för mkt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
64 svar
15 077 visningar
1 gilla
Senaste inlägg .art
av .art